<B> Hanife BAŞ</B>
Oluşturulma Tarihi: Haziran 15, 2002 15:49
Selpak, Gilette, Uhu, Orkid, Aygaz, Nescafe... Bir ürün grubunda olan markaların hepsi için aynı ismi kullanıyoruz. Evimize PVC pencere yaptırırken ne diyoruz: Pimapen yaptırdım. Türkiye'de pazara 'ilk' çıkan markalar, o ürün grubundaki diğer markalara da adını veriyor. 20 yıl önce PVC sektörünün ilki olarak ortaya Pimapen, kuruluşundan bugüne pazarın lideri. 20 yılda 700 milyon dolara ulaşan PVC sektöründe 15 bin kişi çalışıyor, 45 firma faaliyet gösteriyor.
Bazı ürünler vardır markalarıyla bilinirler. Bu ürünler üretimini ilk gerçekleştiren firmaların markalarıyla adeta bütünleşmiştir. Hayatımızda o kadar yer etmişlerdir ki satın almak istediğimizde o ürünü markasıyla isteriz. Pimapen de bu markalardan biri.
Pimapen markası PVC pencere sistemleriyle adeta özdeşleşmiş durumda. Enka Holding'e bağlı Pimaş firması tarafından üretilen Pimapen sektörün ilk markası. Türkiye'de PVC pencere sektörünün kurucusu olan Pimaş, geçtiğimiz günlerde sessiz sedasız 20'inci kuruluş yıldönümünü kutladı. İlk kurulduğu günden bugüne sektörde profil üretimi yapan firma sayısı 45'e ulaşmasına karşın, yıllardır ilk sıradaki yerini koruyor.
Türkiye'de PVC pencere üretimi 1982 yılında Pimapen'le başladı. Bugün 15 bin kişinin çalıştığı büyük bir sektör durumunda. PVC'den önce bir süre piyasada alüminyum pencereler yer aldı. Ancak, üreticilerin kendi içlerine kapalı bir şekilde her türlü servis olanaklarından yoksun üretim yapmaları bunların ilgi görmemesine neden olmuş. Pimaş, ileriyi görerek PVC pencere sistemlerine yatırım yapan ilk firma olmuş.
Pimaş Plastik İnşaat Malzemeleri Genel Müdürü Oktay Alptekin, şirketlerinin PVC pencere sistemlerinin ülkemizde yerleşmesinde izlediği yolun sektörün bu kadar başarılı olmasında en büyük etken olduğunu belirtiyor. Pencerenin dizaynından malzemelerin seçimine, projelendirilmesinden takılmasına kadar olan işleri bir bütün olarak kabul etmesinin Pimapen'e başarıyı getirdiğini söylüyor.
Pimapen'in geçen yılki cirosu 24 milyon
dolar olarak gerçekleşmiş. Bu yıl 30 milyon dolarlık ciro hedefi var. Yaşanılan ekonomik krizden her şirket gibi Pimapen de nasibini almış. 30 bin ton olan üretim kapasitesinin yüzde 50'si kullanılabiliyor.
Firma üretiminin yüzde 20'sini ihraç ediyor. 20 ülkeye ihracat yapıyor. Çalıştığı pazarlar arasında Romanya, Rusya ve Ukrayna ilk sıralarda yer alıyor. Pimaş'ın 175'i üretici bayi olmak üzere toplam 600 bayisi var.
ODUN VE ALÜMİNYUM
Alptekin, ilk üretime başladıklarında 'odun ve alüminyum pencere varken plastik pencereyi kim alır ki' şeklinde eleştrilerle karşılaştıklarını kaydediyor. 20 yıl sonra bakıldığında Pimaş'ın ileriyi gördüğünü ve doğru yatırımlar yaptığını dile getiriyor. Kurulduklarından beri sektörde lider durumda olmalarının altında teknolojiye ve çalışanlarına verdikleri önemin yattığını ifade ediyor:
‘‘Teknoloji konusunda dünyada en iyi ne varsa onu kullanıyoruz. Şirket yönetiminde en iyi yöntemleri kullanıyoruz. Sektördeki en iyi elemanları çalıştırıyoruz. Diğer firmalarda çalışan birçok kişi ilk olarak bizde iş hayatına atılmıştır.‘‘
Profil üreten 45 firma dışında, bu profillerden pencere üretimi yapan firma sayısı bine yakın. Türkiye'de her yıl sekiz milyon adet PVC pencere satılıyor. İki bin civarında satış noktası bulunuyor.Alptekin, krizden dolayı mevsimlik çalışanların sayısında azaltmaya gittiklerini kaydediyor. Ekonomik krizin, 160 bin ton kapasiteyle çalışan sektörün 90 bin kapasiteye inmesine neden olduğunu belirterek, şunları söylüyor:
‘‘Krizin sektörü küçültmesinin yanında yanlış birtakım uygulamların da sona ermesinde katkısı oldu. Aşırı yatırım ve inşaat faaliyetleri vardı. Buna bağlı olarak da pencereye çok talep oluyordu. Ama krizle beraber taşlar yerine oturdu. Sektörde firma enflasyonu var. PVC pencere sektörü Gümrük Birliği Anlaşması'ndan beri Batı Avrupa firmaları ile tam rekabet içinde çalışıyor. Bunun gereğini firmalar yerine getirmek zorunda. Sektör olarak hızla şirket ve maliyet yapılarımızı değiştirip ayakta kalmanın yollarını arıyoruz. Bu değişimi hızlı geçekleştiren firmalar ayakta kalır. Herkes kendi işinde rekabet edebileceği düşük maliyetlere ulaşmak zorunda.‘‘
Rakamlarla PVC sektörü
Başlangıç tarihi 1982
Toplam büyüklüğü 700 milyon dolar
Profil üretici firma sayısı 45
Pencere üreticisi firma sayısı 1.000
Toplam kapasitesi 160 bin ton
Kullanılan kapasite 90 bin ton
Çalışan sayısı 15 bin