Güncelleme Tarihi:
ARKO ve Duru’yla Türkiye’nin önde gelen kişisel temizlik ve bakım ürünleri markalarını üreten Evyap’ın İcra Kurulu Üyesi Mustafa Arın, “2010’da 1 milyar liranın üzerinde ciro gerçekleştirdik. Bu ciro sadece kişisel temizlik ve bakım ürünlerinden geldi. Bir çok üründe ya pazar lideriyiz ya da ikinci durumdayız. Ürünlerimizi 90 ülkeye ihraç ediyoruz. Global oyuncularla Türkiye’deki rekabetimizi yurtdışında da taşıyoruz” dedi.
Yüzde 55’i ihracattan
Cirolarının yüzde 55’inin ihracattan sağlandığını kaydeden Arın, 83 yıllık bir şirket olarak 1990’lardan itibaren yurtdışına açıldıklarını ve şirketin büyümesinde bunun büyük rolü olduğunu söyledi. Yurtdışında çevre ve komşu ülkelerden 15-20’sinde Evyap olarak güçlü marka imajı ile varolduklarını belirten Arın, şöyle konuştu: “Örneğin Irak’a ilk giden yabancı şirketlerdeni biri olarak oldukça güçlüyüz. İran, Rusya, Ukrayna, Polonya, Orta Asya ülkeleri ve Ortadoğu ülkeleri ihracatımızda ilk sıralarda yer alıyor. Bu ülkelerde pazar lideri yada ikinci olan çok sayıda ürünümüz var.”
Reklama 17 milyon dolar
Evyap’ın aynı zamanda Pazarlama ve Ar-Ge Grubu Başkanı da olan Arın, yurtdışında yakaladıkları başarıda her ülkeye dönük farklı reklam stratejilerinin de etkisi olduğunu belirtti. Arın, şunları anlattı: “2010 yılında yurtdışında reklama 17 milyon dolar yatırım yaptık. Irak, İran gibi ülkelerde televizyon reklam maliyetlerinin daha düşük olmasının avantajını kullandık. Örneğin Irak’ta reklam maliyetleri Türkiye’den ucuz. Biz de böylece markalaşma çalışmalarımızda bu sayede hız verebildik. Aynı şekilde Orta Asya ülkelerinde de reklam daha ucuz. Bu durum bu ülkelerdeki marka gücümüzü oldukça artırdı.”
Turquality imdada yetişti
Reklam ücretlerinin pahalı olduğu Batı Avurpa, Rusya ve Polonya gibi ülkelerin de bulunduğunu hatırlatan Arın, bu noktada da imdatlarına Turquality projesinin yetiştiğini vurguladı. Yurtdışındaki markalaşma faaliyetlerinde Turkqualty projesinin büyük katkısı olduğunu belirten Arın, şöyle devam etti: “Turquality’de iki markamız var, Duru ve Arko. Bu iki marka için yaptığımız marka yatırımlarının yarısını hedef ülkelere yönelik olarak devlet bize geri ödüyor. 10 yılda 10 marka hedefi için uygulanan projede marka yatırımı değil, kurumsal yatırım desteği de veriliyor.”
TRT Kürtçesi olmadı
Irak’ın Evyap’ın en büyük pazarlarından biri olduğunu ve bu ülkede Amber Interantional adlı bir şirket kurduklarını belirten Mustafa Arın, şunları anlattı: “Irak’ta Duru, Arko ve Evy Baby reklamları yapıyoruz. Irak’ta örneğin Şiilerin değişik kuralları var biz de ona göre reklam yapıyoruz. Hatta aynı ülkede diller bile farklı. Biz Irak’ta en yaygın 3 lehçede reklam yaptık. Hatta Kürt bölgesi için yaptığımız reklamlar başta anlaşılmadı. Biz de yerel dublajcılarla çalıştık. Tabi TRT Kürtçesi olunca herkes anlamadı.”
Polonya’da Arko sabunla lideriz
TÜRKİYE’de sabun kategorisinde Duru markası ile bilindiklerini kaydeden Mustafa Arın, “Ancak Polonya’da sabun markamız Arko. Bu kategoride Polonya’da lideriz. Türkiye’de ise Arko’nun böyle bir kategorisi yok. Türkiye’de Arko hem kadın hem erkek markası iken, Polonya’da sadece kadınlara yönelik bir marka. Bundan 20 yıl önce Polonya’da Arko markası ile bir kremli sabun yaptık. Çok müthiş tuttu bu ürün. Ondan sonra da Arko ismi altında erkek ürünleri yapmaya cesaret edemedik.”
Türkiye’de tıraşa hazırlıkta önde
EVYAP’ın Arko markası ile traşa hazırlık ürünlerinde Türkiye’de lider olduğunu söyleyen Mustafa Arın, “Ukrayna’da yine aynı ürünlerde ikinci konumdayız. Rusya’da üçüncü sıradayız. Emin olun bunlar Türkiye’den daha büyük pazarlar. Çünkü orada erkekler her gün traş oluyorlar, bakımlarını yapıyorlar. Biz o pazarlarda ya iki yada üçüncüyüz en büyüklerden biriyiz. Amacımız lider olmak tabi ama bugün 50-60 pazarda Arkoman markası ile varız.”
Mısır’a inanmaya devam edeceğiz
EVYAP’ın İstanbul’daki iki tesisinin yanı sıra Mısır’da da bir tesisi bulunduğunu hatırlatan Mustafa Arın, şöyle konuştu: “Mısır’daki ve bölgedeki son olaylardan hem üretimimiz hem de ticaretimiz etkilendi. Ama şimdi Mısır’da istikrar sağlanıyor. Biz orada kapasite artırım yatırımı yapıyorduk. Onu biraz yavaşlattık. Tüm işlerimizi biz de herkes gibi peşin yürütüyoruz. Çünk devalüasyon riski var. Ama Mısır’a inanmaya devam ediyoruz. Düşünün bu olaylarda yine en hızlı toparlanan normalleşen Mısır oldu.”