Güncelleme Tarihi:
Otomotiv cephesinde kur, enflasyon ve faiz üçgeninde fiyatlar her geçen gün artarken, ulaşım ihtiyaçlarını hızlı bir şekilde gidermek isteyenler motosikletlere yöneldi. Geçtiğimiz yıl toplamda 255 bin 961 adet motosiklet satılırken, sadece bu yılın ilk dört ayında satışı gerçekleşen motosiklet sayısı 92 bin 878 adedi buldu.
Ancak, benzin fiyatları, trafik sigortası ve motorlu taşıtlar vergisi birçok maliyet nedeniyle bu senenin yeni gözdesi elektrikli motosikletler oldu. Çip ve tedarik sorunları nedeniyle sıfır otomobil ile motosiklete ulaşamayan, ulaşsa bile yüksek maliyetleri göze alamayan vatandaşlar, sayıları giderek artan elektrikli motosikletlerle şehir içi ulaşım ihtiyaçlarını görmeye başladı.
Motosiklet Endüstrisi Derneği (MOTED) verilerine göre, geçtiğimiz yıl Türkiye’de 18 bin 283 adet elektrikli motosikletin kaydı yapıldı. Sadece 2022’nin ilk dört ayında tescil edilen elektrikli motosiklet sayısı 5 bin 909 adet oldu. Bu arada, taşralarda tescili yapılmadan kullanılan motosiklet sayısının ise 100 bini bulduğu tahmin ediliyor.
Türkiye motosiklet pazarıyla ilgili güncel bilgileri de paylaşan Öztürk, otomobillerde yaşanan tedarik sorunlarının motosikletlerde de yaşandığının altını çizdi. Buna rağmen motosiklet satışlarında patlama olduğunu kaydeden Öztürk, “Sadece nisan ayında motosiklet pazarı yüzde 95 oranında büyüdü. Bir ayda toplam 43 bin 685 adet motosiklet satışı gerçekleşti. Bu büyüme tarihimizde yok, ilk kez yaşandı. Temel sebebi kargo şirketlerinin ihtiyaçlarından çok bireysel ulaşım ihtiyacı. Pazarda en çok satılan modeller ise 50 cc’ye kadar olan motosiklet modelleri. Şu anda satılan motosiklerin yarısı 50 cc’lik motosiklerden oluşuyor. Bunun da ilk sebebi tedarik krizinden daha üst cc’lerde yeterli motosiklet olmaması. Diğer yandan, 50 cc’ye kadar olan motosikletlerin B sınıfı ehliyetle kullanılabilmesi nedeniyle ulaşımı kolay olması bir diğer önemli etken olarak sıralanabilir” dedi.
Motosiklet sektörünün uzun süredir üzerinde çalıştığı 125 cc’ye kadar olan motosikletlerin B sınıfı ehliyetle kullanılabilmesiyle ilgili ise ilk adım atıldı. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ile görüşen sektör temsilcilerine göre, temmuz ayında Bakanlık kontrolünde bir çalıştay başlayacak. Motosiklet Endüstrisi Derneği (MOTED), Türkiye Motosiklet Federasyonu (TMF), Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği (TAYSAD) ve e-ticaret temsilcilerinin katılması beklenen çalıştayda, 125 cc’ye kadar olan motosikletlerin B sınıfı ehliyetle ve 21 yaş sınırı gözetilerek kullanılabilmesi ana gündem maddesi olacak.
Avrupa’da 125 cc’ye kadar olan hafif güçteki motosikletlerin belirli bir yaş sınırıyla kullanabildiğini belirten Remzi Öztürk, bu hamlenin Türkiye’deki motosiklet pazarını daha da büyüteceğini ve yatırım çekme noktasında önemli olduğunu belirtti. Bakanlığın konuya pozitif yaklaştığını dile getiren Öztürk, “Sadece 125 cc’ye kadar olan motosikletlerin B sınıfı ehliyetle kullanılabilmesi değil, çizgiler, tabelalar ve yol düzenlemeleri konularında da çalışmalarımızı Bakanlığa sunacağız” bilgisini verdi.