Güncelleme Tarihi:
Ekim 2010’da başlayan süreç ile 2018 sonuna kadar 20 bin araç yenilenecek. Değişimle 2 milyar Euro’luk pazar oluşacak. Treyler şoförlerine de eğitim verilecek.
TEHLİKELİ Maddelerin Karayolu ile Uluslararası Taşımacılığına İlişkin Avrupa Anlaşması’na (ADR), 2010 yılında taraf olan Türkiye’de, 1 Ocak 2014 İtibariyle trafiğe çıkacak her treyler için ADR sertifikası şartı aranacak. Tehlikeli Maddelerin güvenli şekilde kamuya açık karayolu ile taşınmasını amaçlayan bir anlaşma olan ADR ile Türkiye’de faaliyet gösteren 20 bin treyler yenilenecek ya da şartlara uygun hale getirilecek. 2018 yılının başına kadar tamamlanacak değişimle 2 milyar Euro’luk pazar oluşacak.
48 ÜLKE UYUMLU
16 üyesi ile treyler pazarının yüzde 65’ine sahip olan Treyler Sanayicileri Derneği’nin Yönetim Kurulu Başkanı Kaan Saltık, tehlikeli madde taşımacılığı için, 2012 yılında 1 milyondan fazla sefer yapıldığını söyledi. Dünyada 48 ülkenin taraf olduğu ADR Anlaşması ile Türkiye’deki treyler üretimlerinin her aşamasının kontrol altında tutulacağını ifade eden Saltık, “ADR sertifikasına hak kazanmış tankerler daha dizayn aşamasında denetlenmeye başlıyor. Kullanılan bütün parça ve ekipmanların onayı alınıyor. Araçlar testlere tabi tutuluyor. Bu sayede, kazalarda dahi sızdırmazlığı sağlayan, yüksek güvenlikli son teknolojiye sahip tankerler üretiliyor” dedi.
Merdiven altı tanker üretimi bitecek
TREYLER Sanayicileri Derneği olarak yıllık 250 milyon dolarlık ihracat hedefleri olduğunu ifade eden Kaan Saltık, yaptıkları treyler üretiminde ithalatın payının yüzde 5 olduğunu söyledi. Avrupa ülkeleri, Rusya ve Orta Doğu ülkelerine araçlarını ihraç ettiklerini belirten Saltık, “Yeni mevzuatla birlikte ‘merdivenaltı’ tanker üretimi de sonlanacak. Gerekli şartlar oluşmadan üretim yapan bu firmalar da ya kayıt altına girecek ya da kapanacak” diye konuştu.
ADR’den etkilenecek sektörler
YÖNETMELİK, tehlikeli madde taşıyandan, taşıtana, alıcısına, depolayana, sürücüsüne kadar zincirin tüm halkalarını sorumlu tutuyor. Başta akaryakıt ve kimyevi maddeler sektörü olmak üzere lojistik, otomotiv sektörü yönetmelikten doğrudan etkileniyor. 1 Ocak 2014’den itibaren öncelikle karayolu taşımalarında, takip eden yıllarda ise depolamada standartlar hayata geçecek.
Şoförlere yeni ehliyet
ADR’de yaşanan uyum sürecinin sadece treylerin üretimini kapsamadığını belirten Kaan Saltık, “Bu süreçte çok ciddi bir de eğitim bacağı var. Araçları kullanacak şoförlerde eğitimden geçecek. Eğitimler sonucunda soförler sınava girecek. Sınavdan geçemeyenler ehliyet alamayacak. 2 milyar Euro’luk maliyet içinde bunlar yok” diye konuştu. ADR belgelerinin verilme işleminin TSE tarafından yapılacağını söyleyen Saltık, araçların denetimi Ulaştırma Bakanlığı tarafından yapılacak. Bakanlık mevzuat hazırlığı içinde. Tehlikeli madde taşıya araçlar kimlik belgesi sahibi olacak. Böylelikle araçlarda ne taşındığı, ne yapıldığı bilgi dahilinde olacak” dedi.
Yeni ortaklıklar olabilir
Türkiye’de yaklaşık 12 bin akaryakıt bayi olduğunu ifade eden Kaan Saltık, “Bu firmaların birçoğu kendi akaryakıtını kendi taşıyor. Akaryakıt taşıyabilmek için ya tankerlerini değiştirecekler ya da uyumlu başka firmalara akaryakıtlarını taşıtacaklar. Böylelikle sektörde yeni ortaklıklar da ulaşabilecek” diye konuştu.