Ümit ÇETİN
Oluşturulma Tarihi: Haziran 11, 2005 01:26
Atatürk Havalimanı dış ve iç hatlar işletme ihalesini 2 milyar 950 milyon dolara Tepe-Akfen ortaklığı kazandı. TAV Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Akın, ‘Atatürk Havalimanı gibi bir yeri Malezyalılara bırakmak doğru olmazdı, burası bizim amiral gemimiz’ diye konuştu.
BUGÜNE kadar
Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali’nin işleticisi olan Tepe-Akfen-Vie (TAV), dış hatların yanı sıra artık iç hatlar ve otoparkı da 15 yıl 6 ay boyunca işletecek. Mevcut dış hatlar işletme süresi 3 Temmuz’da dolacak olan TAV, ihalede verdiği 2 milyar 950 milyon dolarlık teklifle Malezyalı rakibini geride bıraktı.
MALEZYALILARLA YARIŞTI: Türkiye’nin toplam yolcu trafiğinin yüzde 35’ine hizmet veren havalimanının işletme ihalesi dün Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü’nde (DHMİ) kapalı zarf, pazarlık usulü ile yapıldı. İhalede Değer Tesbit Komisyonu’nun belirlediği muhammen bedelin üstüne çıkılması şartı arandı. Şartname satın alan şirketlerden TAV, Kuala Lumpur Malaysia ve Alsim Alarko ihaleye katılırken Fransız ADP-SNC Lavalin teşekkür mektubunu ileterek ihaleden çekildi. Terminalin 15 yıl 6 aylığına işletilmesini içeren ihale için 7 şartname alınmasına karşın, ihaleye 3 grup katılmış oldu. Ancak Alarko Alsim-Corporacion America SA konsorsiyumunun ihale yerine getiremeyerek ihale dışı bırakıldı. Böylece Malezyalı havalimanı işletmecisi Kuala Lumpur International ile TAV karşı karşıya kaldı.
BEŞ TUR PAZARLIK YAPILDI:
Öğleden sonraki oturumda Kuala Lumpur Malaysia ile TAV temsilcileri ihale komisyonu ile ayrı ayrı pazarlığa oturdu. Saat 14.00’de başlayan pazarlıklar saat 16.30’da 5’inci tur sonununda tamamlandı. İhale sonucunda açıklama yapan Komisyon Başkanı Funda Ocak, Malezyalı şirketin yazılı olarak 1 milyar 593 milyon
dolar, TAV’ın ise 2 milyar 124 milyon dolar teklif verdiğini açıkladı. Ocak, Malezyalı şirketin pazarlığın 5’inci turunda 1 milyar 711 milyon dolarla son teklifini verdiğini, TAV’ın da 5. turun sonunda 2 milyar 950 milyon dolar vererek ihaleyi kazandığını açıkladı.
YÜZDE 23’Ü PEŞİN: TAV Murahhas Azası Sani Şener, ihale sonrası yaptığı açıklamada, bedelin yüzde 23’ünü nakit ve pişen olarak kalan miktarını da daha sonra her işletme döneminin başında olmak üzere taksitler halinde ödeyeceklerini açıkladı. Şener, şunları söyledi: ‘İhaleyi aldık, bu zor ve riskli bir iştir. Havacılıkta ufacık krizler büyük sorunlara yol açabiliyor. Proöenin toplam süresi olan 15.5 yılda 5.6 milyar dolarlık bir ciro bekliyoruz. Halen işlettiğimiz dış hatlar terminalinde 2 bin 500 kişi çalışıyor. Bu çalışanlarımızın hüsrana uğramalarını istemiyorduk.’
HERKES RAHATLADI: TAV Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Akın, ihalede yarıştıkları Kuala Lumpur International’i kastederek ‘Atatürk Havalimanı gibi bir yeri Malezyalılar’a bırakmak doğru olmazdı. İngiltere’de Heathrow Havalimanı’nı İngilizler’den başkası mı işletiyor? Biz de bu işi başkasına bırakmadık. Artık burası bizim amiral gemimiz’ diye konuştu. Akın, ihale sonrası şu değerlendirmeyi yaptı: ‘İhale kapalı zarf usulü olduğu için rakiplerimizin verdiği fiyatı öğrenemeden yarıştık ama verdiğimiz fiyatla herkesin rahatladığına inanıyorum. Çünkü ihale öncesinde müthiş bir spekülasyon vardı, bu da hem bizim hem de idarenin üzerinde bir baskı oluşturuyordu. Bu arada kimse bu fiyatın yüksek olduğunu düşünerek, vereceğimiz hizmetlerin fiyatını yükselteceğimizi düşünmesin, herkes rahat olsun. Fiyatlar şu andakinden farklı olmayacak zaten ayakbastı gibi bedelleri devlet belirliyor.’
Akın: Artık yolcu garantisi olmayacak
TAV Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Akın, kendilerine yolcu garantisi verilmediğini açıklayarak, ‘Eskiden sözleşmede böyle bir garanti vardı ve yolcu az olduğu zaman farkı alabiliyorduk. Fazla yolcu olduğunda bunun geliri DHMİ’ye gidiyordu. Ancak yeni sözleşmeye göre yolcu az da olsa, fazla da olsa bizim. Yani zararda bizim kár da’ dedi.
En yakın rakibe 789 milyon dolar fark attı
TAV’ın Atatürk Havalimanı için verdiği 2 milyar 950 milyar dolarlık teklifin, 450 milyon dolarını KDV’den oluşturuyor. KDV haric TAV’ın verdiği teklif 2.5 milyar dolar. Böylece TAV, KDV hariç 1 milyar 711 milyon dolarla en yüksek ikinci teklifi ise Kuala Lumpur Malaysia şirketinden 789 milyon dolar fazla vermiş oldu.
En yüksek parayı vermek sosyal sorumluluk
SANİ Şener, ihalede yüksek rakamı vermelerinde üç nedenin etkili olduğunu belirterek, şirket olarak sosyal sorumluluğa önem verdiklerini kaydetti. Atatürk Havalimanı’nın Türkiye’nin giriş kapısı olduğunu, bu nedenle işletilmesinin kolay olmadığını belirten Şener, ‘Ancak biz kolay işletiyoruz’ diye konuştu. Kuala Lumpur’dan çekindiklerini, ancak Avrupalı firmalardan çekinmediklerini ifade ederek, TAV olarak Hindistan’daki, Dubai’deki ihalelere girdiklerini bildirdi. Dünyadaki rakiplerini iyi tanıdıklarını savunan Şener, ‘Kimin ne yapıp yapamayacağını çok iyi biliyoruz. İhalenin daha onaylanması lazım. Onaylandıktan sonra İstanbul referansını başka yerlere taşırız biz. Bu rakamlarla tabii para kaybetmeyiz, ticari kaygılarımızın en son kısmında kar gelir. Karsızlık kansızlıktır. Bir firmanın kár etmesi gerekir’ dedi.
İhale dışı kalan Alarko yargıya girecek
İHALEYE 2 milyar dolar teklif veren Alarko Alsim konsorsiyumunun ihaleden elenmesinin nedeni Arjantinli ortağın havalimanı işletmelerinde doğrudan işletmeci yerine hissedar olarak yer alması etkili oldu. İhale Komisyonunun Başkanı Funda Ocak, Alsim Alarko’nun ihale şartnamesinin 6. maddesine göre teknik yeterliliği bulunmadığını açıklayarak şirketin ihale dışı bırakıldığını açıkladı. Ocak, Alsim Alarko’nun ihaleye tüzel kişilik olarak katılma ve 150 bin metrekarelik bir alanı en az üç yıl işletmesi şartlarına uymadığı gerekçesiyle ihale dışı kaldığını belirtti. Ocak, ‘İşletmeci belgesi bizim istediğimiz mahiyette değil’ dedi. Karara tepki gösteren Alarko Holding Genel Koordinatörü Ayhan Yavrucu, ihalenin iptali için yargı yoluna başvuracaklarını belirterek, ‘Bu Türkiye’nin aleyhine olmuştur’ dedi.
3 büyük kent TAV’ın oldu
İSTANBUL Atatürk Havalimanı’nın iç ve dış hat terminallerinin işletmecisi olan Tepe-Akfen ortaklığı, geçtiğimiz günlerde de Havaş’ın yüzde 60 hissesihni 110 milyon dolara Turgay Ciner’den satın alarak İstanbul ve Ankara ile birlikte İzmir terminalini de bünyesine katmıştı.
Ödeme koşulları
Sözleşmenin imzalandığı gün toplam rakamın yüzde 2.5’i,
Devirden sonra 5 gün içinde yüzde 5’i,
Devirden sonra 180 gün içinde yüzde 15.5’i,
2007 yılbaşından itibaren her yıl başında yüzde 5.5’i dhmi’ye ödenecek.
Rakamlarla Atatürk havalimanıİÇ HATLAR TERMİNALİ
Yolcu kapasitesi: 7.5 milyon yolcu/yıl
Toplam kullanım alanı: 62.500.-m2
Yolcu kullanım alanı: 26.643.-m2
Check-ın kontuarı:108 adet
Bilet satış kontuarı: 28 adet
Bagaj konveyörü: Gidiş 4 adet, geliş 7 adet
Güvenlik konrol bankosu: 12 adet
Yolcu köprüsü: 9
DIŞ HATLAR TERMİNALİYolcu kapasitesi: 20 milyon yolcu/yıl
Toplam kullanım alanı: 321.000.-m2
Yolcu kullanım alanı: 186.000.-m2
Check-ın kontuarı: 224 adet
Bilet satış kontuarı: 38 adet
Bagaj konveyörü: 11 adet
Pasaport kontrol bankosu: 74 adet
Gümrük kontrol bankosu: 14 adet
Güvenlik konrol bankosu: 31 adet
Yolcu köprüsü: 23 adet
Otopark kapasitesi: 7.600 araç