2.5 milyon dolara 3D film yaptı, dışardan 5 teklif birden aldı

Güncelleme Tarihi:

2.5 milyon dolara 3D film yaptı, dışardan 5 teklif birden aldı
Oluşturulma Tarihi: Eylül 06, 2010 00:00

James Cameron’un rekor kıran Avatar filminin ardından, sinema endüstrisinde gözler 3 boyutlu (3D) filmlere çevrildi. Türkiye’yi 3 boyutlu film çekebilecek teknolojiye sahip 10 ülke arasına sokan Fono Film ve 3D Direktörü Erkan Cerit, 2.5 milyon dolar bütçeli ilk 3 boyutlu Türk filmi ‘Cehennem’e imza attı. Türkiye’de 3D tekniği ile çekilmesi için 5 film teklifi aldıklarını söyleyen Fono Film Yönetim Kurulu Başkanı Cemal Okan, “25 teklif daha bekliyoruz” dedi.

JAMES Cameron’un hasılat rekoru kıran Avatar filminin ardından, sinema endüstrisinde gözler 3 boyutlu (3D) filmlere çevrildi. Bir çok film 3D çekilmeye başlanırken, vizyondan kalkan filmlerin de yeniden bu teknolojiyle çekilmesi gündeme geldi. Yalnızca 9 ülkede 3D film çekilebilen laboratuar, post-prodüksiyon hizmeti verilirken, bu filmlerin çekilebilmesi için direktörlük yapan 14 kişi bulunuyor. Bu 14 kişiden biri de Türk. 3D Direktörü Erkan Cerit, yapımcılar Coşkun Tözen, Burak Saraçoğlu, Selva Alemdar ve Fono Film’in sahibi Cemal Okan bir araya gelerek, Türkiye’yi bu sektörde 10’ncu ülke yaptı ve Türkiye’nin ilk 3 boyutlu filmi ‘Cehennem’i çekti. Fono Film Yönetim Kurulu Başkanı Cemal Okan, Cehennem’i 2.5 milyon dolar bütçe ile çektiklerini belirterek, “Şimdiden yabancı yatırımcılar tekniği bizim üstleneceğimiz 5 tane 3D film için teklif getirdi. Cehennem’de başarılı olursak, yurtdışından 25 film teklifi daha bekliyoruz” dedi.

50 film üretilebilir

Türkiye’yi 3D hizmeti veren 10’uncu ülke konumuna getirerek, 3D film prodüksiyonlarını Türkiye’ye de çekmeyi başardıklarını belirten Cemal Okan, şu bilgileri verdi: “Çin’de bulunan Amerikan-İngiliz ortak 2 tane yapımcı bize 5 tane 3D filmin Türkiye’de yapılması için teklif getirdi. Filmlerin 2 tanesi Çin’de çekilecek. Direktörlüğünü yine Erkan Cerit yapacak, tekniği üstleniyoruz ve yabancı ortaklı bir iş olacak. 2015’e kadar da yurtdışından en az 25 tane film teklifi almamız gerekiyor. Bunlar Türkiye’de çekilen filmlerin dışında, yurtdışından gelen talepler olacak. Türkiye’de de 2015’e kadar 50 tane film üretebiliriz diye düşünüyorum.”

8 ülkede vizyona girecek

Cehennem’in Türkiye’de 1 Ekim’de vizyona gireceğini ve 3 hafta sonra da yurtdışı gösterimlerinin başlayacağını ifade eden Okan, şunları söyledi: “Yurtdışı dağıtımı için 4 firma talep getirdi. Amerikan-İngiliz 2 ortak Çin’de filmle ilgili görüşme yapıyor. Almanya’nın Kinostar firması ile dünyaya satış pazarlığını yapıyoruz. İskandinavya’dan, Kanada’dan ve Türkiye’den bir firma da yurtdışı satışını istiyor. Kasımdaki Amerikan Film Market’e filmi hazırlıyoruz. İlk defa ticari anlamda bir filmi ABD’de vizyona sokmayı çok istiyoruz. Almanya, İsviçre, Avusturya, Fransa, İngiltere, Danimarka ve Türkiye olmak üzere 8 ülkede vizyona gireceğiz. Rusya’dan da talep aldık.”

3 milyon dolar hasılat

Yurtdışından 3 milyon dolarlık hasılat beklediklerini anlatan Okan, “Yabancılar bize Türkler’den daha çok inandı. Yurtdışından 2.5-3 milyon dolarlık hasılat, Türkiye’den de 1 milyon dolar satış ve 350 bin seyirci beklentimiz var ” dedi.

Cem Yılmaz yazın vizyon denesin

TÜRK sinema endüstrisinde en büyün sorunun sezonu 12 aya yayamamak olduğunu belirten Cemal Okan, şöyle konuştu: “Eylül-mayıs döneminde vizyon sıkışıyor, filmler arka arkaya geliyor. Bir film diğerinin önünü kesiyor. ABD büyük filmlerini yazın çıkıyor ancak yaz ayları Türk sineması için kısır. Ev’i haziranda çıktık ve çok kötü sonuç aldık. ABD’de yaz kış film çıkar. Cem Yılmaz olsam, Kurtlar Vadisi’ni, Recep İvedik’i yapıyor olsam yazın şansımı denerim. Çünkü sezona girdiğinizde bomboşsunuz, film iyiyse kendini alır götürür.”

3D film çekmek süreyi yüzde 25 uzatıyor

3D Direktörü Erkan Cerit, 3 boyutlu film çekmenin, 2 boyutluya göre daha uzun sürdüğünü belirterek, “Kameraların kurulması biraz zaman alıyor ancak her geçen gün bizi rahatlatan yeni teknolojik gelişmeler çıkıyor. Normalde 3D film çekmek yüzde 25 daha uzun süyüor. Bu film bundan da uzun sürdü” dedi. Genel bilgilerle 3 boyutlu bir prodüksiyon yapıldığında, çok riskli bir sürecin başladığını ifade eden Cerit, filmin her karesinin dil birliği içinde olması gerektiğini, dramatik yapının bozulmamasının gerektiğini de vurguladı.

NASA’nın fotoğraflarını gördü, 3D ile ilgilendi

DÜNYADAKİ sayılı 3D Direktörleri’nden olan Erkan Cerit, 15 yıldır 3 boyut ile ilgilendiğini belirterek, “Coşkun Tözen ve Burak Saraçoğlu 3D film çekmeye karar vermişler ancak Türkiye’de bunu yapabilmek için direktör olmadığını düşünerek, yurtdışında araştırmaya koyulmuşlar. Yaklaşık 10-15 yıldır üç boyutla uğraşıyordum, beni buldular. Hem filmin 3 boyutunun sorumluluğunu hem de efektlerinin sorumluluğunu aldım” dedi. Cerit, 3 boyut ile ilgilenmeye nasıl başladığını da şöyle anlattı: “15 yıl önce National Geografik dergisi NASA’nın Mars’ta çektiği fotografları yayınladı. Mavi-kırmızı 3 boyutlu gözlükle bakılan fotoğrafları yayınladılar.İlgimi çekti. Ayrıca neropsikoloji ile de ilgilendim. İnsanın teknik görüş yeteneklerini hesaplayıp kameralara uyarladığınız zaman 3D çekmeye başlayabiliyorsunuz.”

Seyircinin artması için Esas Holding’den umutluyum

2010’da seyirci sayısının 28 milyonu gördüğünü ve yıl sonunda 40 milyon psikolojik sınırının aşılabileceğini bildiren Cemal Okan, şu değerlendirmeyi yaptı: “Uzun yıllardır aşamadığımız 40 milyon rakamını bu yıl devireceğiz. Dünyada yerel sineması, dünya sinemalarını geçen 3’ncü ülkeyiz. Ancak bu rakamlar tatmin edici değil, seyirci sayımızın 80 milyonları aşması lazım. Benim en büyük umudum Esas Holding’in AFM’yi satın almasıdır. Esas Holding’in seyirciye daha cazip birşeyler sunarak, bu rakamı artırabileceğini tahmin ediyorum. Türk sineması olarak talep yaratmıyoruz. Mevcut pastada dilimler azalıyor. Seyirciyi 15-25 yaş grubunda sınırlamış, 7’den 70’e herkesi çekmeliyiz ki pasta büyüsün.”

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!