Hanife BAŞ
Oluşturulma Tarihi: Aralık 15, 2008 00:00
Kriz stresi Türkiye’deki kuruyemiş tüketimini artırırken, bayram ve yılbaşı da sektöre doping yapacak. Papağan Kuruyemiş Yönetim Kurulu Başkanı Kani Emekçi, krizde stres nedeniyle kuruyemiş tüketiminin arttığını belirterek, "2.5 milyar dolarlık sektöre kriz stresi doping oldu. Aralık ayında bayram ve yılbaşının olması da tüketim üzerinde olumlu etki yapıyor" dedi.
EKONOMİK kriz birçok ürünün satışını azaltırken, stres nedeniyle kuruyemiş tüketimini artırdı. Bayram ve yılbaşı nedeniyle de işleri iyi giden kuruyemişçiler, krizde en az zarar gören sektörler arasında yerini aldı. Papağan Kuruyemiş Yönetim Kurulu Başkanı Kani Emekçi, krizde stres nedeniyle kuruyemiş tüketiminin arttığını belirterek, "Düşük fiyatlı ürün olan kuruyemişte tüketim azalmadı. Bayram ve yılbaşının olması da tüketim üzerinde olumlu etki yapıyor" dedi. Her yıl aralık ayında kuruyemiş satışlarının eylül ayına göre yüzde 100 arttığını aktaran Emekçi, "Bu yılbaşında da aynı talebi bekliyoruz. Papağan olarak ayda 1 milyon 800 bin paket kuruyemiş satıyoruz. Aralık ayında bu rakam 3 milyon 600 bin pakete çıkacak" diye konuştu.
2.5 milyar dolarlık sektörTürkiye’de kuruyemiş sektörünün büyüklüğünün 2.5 milyar
dolar olduğu bilgisini veren Emekçi, "Paketli kuruyemişin pazardaki payı ise 300 milyon dolar. Türkiye’de kuruyemişin çoğu açık tüketiliyor. Paketlinin artması için çalışıyoruz. Pakette kuruyemiş AB kriterleri nedeniyle önümüzdeki beş on yıllık dönemde çoğalacak. Bu alanda büyük potansiyel var" değerlendirmesini yaptı.
Bakış açısı değişiyorTürkiye’de kişi başına yılda 3 kilogram kuruyemiş tüketildiğini ve Avrupa’da en çok kuruyemiş tüketen ülke konumunda bulunduğumuzu dile getiren Emekçi, şu bilgileri verdi: "En çok ayçekirdeği tüketiliyor. Ayçekirdeğini, antep fıstığı ve fındık izliyor. Türkiye’de kuruyemişe bakış açısı da değişiyor. Eskiden atıştırmalık, abur cubur olarak görülüyordu. Şimdi sağlıklı olduğu ve enerji verdiği düşünülüyor. Belli sağlık sorunlarına, kalbe, kabızlığa iyi geliyor. Papağan olarak geliştirdiğimiz taze meyve karışımlarıyla bu anlayışı da tamamen değiştiriyoruz. Türklerin damak tadına uygun şeyler yapıyoruz."
Tarıma olumlu etkiKani Emekçi, kuruyemişin Türkiye’de en çok Marmara Bölgesi’nde tüketildiğini, bu bölgeyi Ege ve İç Anadolu’nun izlediğini aktararak, şöyle konuştu: "Paketli kuruyemiş sektörünün tarıma da etkisi var. Paketli kuruyemişçiler, ürünün en iyisini almak zorunda. Bu çiftçileri daha iyi ürün ekmeye, daha kaliteli ürün üretmeye de teşvik ediyor. Yılda bir kez olan ürünü alıp iyi muhafaza etmeniz gerekiyor."
Sigara yasağı satışı artırıyorTÜRKİYE’de kuruyemiş satışını artıran önemli unsurlardan biri de futbol karşılaşmaları. Kani Emekçi, Avrupa Şampiyonası’nda satışlarda ciddi artış olduğuna işaret ederek, "Maçlarda yüzde 20-25 artış oluyor. Sigara yasağı da bize yarayacak. Bunun çok net ölçümü yok ama sigara içmeyenler kuruyemiş yemeye yöneliyor. Bunun kuruyemişe yansımasını bekliyoruz. Sigara 2009’da her yerde yasaklanacak. Gelecek yıl ürünlerimizin satışında daha fazla artış bekliyoruz" dedi.
15 milyon dolar ciro hedefiPAKETLİ kuruyemiş sektöründe beş firmanın faaliyet gösterdiğini söyleyen Papağan Kuruyemiş Yönetim Kurulu Başkanı Kani Emekçi, "Emekçioğlu Ailesi olarak tuz üreticisiyiz. 2002’de Papağan’ı alarak bu sektöre girdik. Sektörde ilk sıralara gelme hedefimiz var. Geçen yılki ciromuz 10 milyon dolardı, bu yıl 15 milyon dolara çıkarmayı hedefliyoruz. 1 milyon dolar olan ihracatımızı de 3 milyon dolara çıkaracağız. İhracat yaptığımız ülke sayısını artıracağız. Almanya, Romanya, Azerbaycan, İsviçre, Macaristan gibi ülkeleri ihracat portföyümüze katacağız" diye konuştu.
Çevre kirliliğini önleyen çekirdek paketi geliştirdiPAPAĞAN Kuruyemiş, kuruyemiş sektörüne yeni ve yaratıcı ürünler katan firmalar arasında yer alıyor.Ay çekirdeği paketlerine çöp poşeti ekleyen firma, çekirdek yerken çevre kirliliği oluşmasını önlüyor. Papağan, ’Fit’le de kurutulmuş meyveleri ve çiğ olan fıstıkları buluşturarak yeni bir ürünü piyasaya sundu. Kuru yaban mersini, kivi ve kayısı ile çiğ badem, fındık ve yer fıstığını bir araya getirdi.
Rakamlarla kuruyemişTürkiye’de toplam kuruyemiş tüketim cirosu 2.5 milyar dolar.
Paketli kuruyemiş sektörünün cirosu 300 milyon dolar.
Türkiye’de yıllık tüketim 325 bin ton.
Yılda 80 bin tonla ay çekirdeği birinciliğe oturmuş durumda.
Ay çekirdeğini yılda 40 bin tonla tuzlu fıstık izliyor.
Kuruyemiş tüketiminde Marmara birinciliği alıyor. Onu Ege ve İç Anadolu takip ediyor.
Avrupa’da çekirdek yerine daha çok badem, ceviz ve kuru meyve tüketiliyor.