Oluşturulma Tarihi: Aralık 09, 2006 00:00
1980 ihtilali sonrasında kapanma ihtimali ile karşı karşıya kalan Çelebi Hava Servisi bugün yer hizmetlerinde global oyuncu olma yolunda. Çelebi, 39 milyon Euro’luk satın almayla Macaristan’ın başkenti Budapeşte’deki Ferihegy Uluslararası Havalimanı’nın yer hizmetlerini üstlendi.
1958’de Ali Cavit Çelebioğlu’nun kurduğu Türkiye’nin ilk özel yer hizmetleri şirketi Çelebi Hava Servisi, 1974’ten 1980’lerin ortalarına kadar yaşadığı ’kapatırız’ engellerini geride bırakarak 200 milyon doları aşan ciro ve global oyuncu olma yoluna girdi. Kapanmamak için en büyük mücadeleyi 1980-1984 döneminde bir emekli asker olan ilgili bürokrata karşı veren Çelebi Hava Servisi, 39 milyon
Euro’luk satın almayla Macaristan’ın başkenti Budapeşte’deki Ferihegy Uluslararası Havalimanı’nın yer hizmetlerini üstlendi.
ÇELEBİ HUNGARY: Budapest Airport Handling’in hisselerinin tümünü alan ve Çelebi Hava Servisi’ni de bünyesinde bulunduran Çelebi Holding, Çelebi Ground Handling Hungary’yi oluşturarak, Budapeşte Havalimanı’nda yer hizmetleri vermeye başladı. Budapeşte’de 19 milyon Euro ciro ve 608 personelle şirketi devralan Çelebi Holding, ilk büyük anlaşmasını Lufthansa’yla yaptı. Böylece, 2006 sonu itibariyle 130 milyon Euro ciro hedefleyen Çelebi Hava Servisi, yıllık 25 milyon Euro ilave ciro beklentisine girdi. Çelebi Hungray, 15 Ocak 2007’den itibaren Budapeşte’ye yönelik uçuşlarında hizmet vereceği Lufthansa için 3 milyon Euro ek yatırım yapmayı da planladı.
ÖNCE BÖLGE, SONRA DÜNYA: Çelebi Holding Yönetim Kurulu Başkanı Can Çelebioğlu, Alman havayolu şirketi Lufthansa’ya 20 yılı aşkın süredir Türkiye’de yer hizmeti verdiklerini belirterek, şunları söyledi: "Lufthansa’nın Budapeşte’de bizi seçmesinden dolayı çok mutluyuz. Lufthansa, Budapeşte’ye yılda 5 bin uçuş gerçekleştiriyor. Bu durumda Budapeşte’deki işlerimizin şimdilik beşte birini Lufthansa oluşturacak. Budapeşte’deki yer hizmetleri şirketimizin devreye girmesiyle birlikte, ’Önce bölgeye yayılalım, sonra global şirket olalım’ stratejimiz doğrultusunda önemli bir adım atmış olduk. Şimdi hem yer hizmetleri konusunda, hem de havaalanı işletmeciliğinde yurtdışında açılan ihalelerle yakından ilgileniyoruz."
BUDAPEŞTE YÜKSELİYOR: Çelebi Ground Handling Hungary Ltd. Ülke Müdürü Atilla Korkmazoğlu, Budapeşte Havalilanı’nın Avrupa’nın yükselen yıldızı olduğunu vurguladı. Korkmazoğlu, şöyle konuştu: "Macaristan’ın AB’ye tam üyeliği sonucunda sivil havacılık faaliyetleri son iki yılda yüzde 45 artan Budapeşte Havalimanı’nda 2005 yılında 126 bin 359 uçuş gerçekleşirken, 8 milyon 063 bin yolcunun geçiş işlemi yapıldı. 2006’da uçuş sayısı 150 bine, yolcu sayısı da 10 milyona ulaşacak. Burada bizim dışımızda Malev kendi yer hizmetlerini gerçekleştirirken, Sky Europe de faaliyet gösteriyor."
HİNDİSTAN’A YÖNELDİK: Çelebioğlu, 2000 yılından beri yurtdışına açılma hedefleri doğrultusunda hareket ettiklerini ifade ederek, planlarını şöyle aktardı: "Yurtdışına açılma hedefimizi Macaristan’a girmekle gerçekleştirmeye başladık. AB ülkeleri, Ortadoğu, Rusya ve Uzakdoğu’da açılan ihalelerle yakından ilgileniyoruz. Hindistan Haydarabat’ta yer hizmetleri ihalesi açılacak. Burada kendimizi şanslı görüyoruz."
ÜRDÜN’DE ÖN YETERLİLİĞİ GEÇTİK: Ürdün de komple terminal, apron dahil olmak üzere yeni havameydanı açılmak amacıyla açılan ihalede ön yeterliliği kazandıklarını belirten Çelebioğlu "Ön yeterliliği kazanan 6 firmadan biriyiz ve Burda konsorsiyum lideriyiz ve her birimiz yüzde 25 pay ile Viyana Havameydanı, Nurol, Dalaman Havameydanı İşletmesini yapan ATM ile ortağız"dedi. Çelebioğlu, ocakta ihale ilgili teklifler verileceğini, ikinci elemeden sonra da netleşeceğini söyledi. Çelebioğlu, Hindistan ve Ürdün dışında kısa dönemde bekledikleri bir iki ihale daha olduğunu, Doğu Avrupa ülkelerinde de bir takım açılımlarının takipçi olduklarını ifade etti."
Lufthansa’yla anlaşma bizim miladımız sayılır
CAN Çelebioğlu, 24 Şubat 1984’ün Çelebi Hava Servisi için milat sayılabileceğini belirterek, şunları söyledi: "Biz Lufthansa’yla anlaştıktan sonra o zaman hem yer hizmetleri, hem de catering hizmeti veren kamu şirketi Usaş’a durumu bildirdik. İnanmadılar. 24 Şubat 1984 gecesi gelen Lufthansa uçağının altına bizim ve Usaş’ın ekipmanları aynı anda yanaştı. Bir saatlik bir tartışma sonrasında duruma polis müdahale etti, belgeler bizim haklı olduğumuzu gösteriyordu. O günden itibaren Lufthansa’ya hizmet vermeye başladık ve hiç kesintiye de uğramadı."
Emekli asker karşımıza dikildi Lufthansa kurtardıÇELEBİ Holding Yönetim Kurulu Başkanı Can Çelebioğlu, 1982’den itibaren yaşadığı sıkıntıları şöyle dile getirdi: "1980’de 12 Eylül harekatı olduktan sonra Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü’ne de emekli asker getirildi. Bu emekli asker, bizim şirketimizin piyasadan çekilmesi için çok uğraştı. 1982’de işin başına geçtiğimde aynı şeyleri bana yaşattı. 1984’te Lufthansa’nın bizimle anlaşması, her türlü engele karşı dik durmamızı sağladı."
Babam vefat ettiğinde ’Çelebi kapanır’ dediler
ÇELEBİ Holding Yönetim Kurul Başkanı Can Çelebioğlu, ilk özel yer hizmetleri şirketi olarak yaşadıkları sıkıntılardan örnekleri şöyle anlattı: "Babam 1958’de şirketi kurduğunda yasal altyapı eksikliği vardı. 1974 yılında düzenleme yapılırken Çelebi’nin hizmet vermesinin önünü kapatma noktasına gelindi. Babam pes etmedi, şirketi her şeye rağmen ayakta tuttu. O dönemin ilgili bürokratları, ’Bu işi özel sektör yapmamalı’ mantığıyla hareket ediyordu. 1982’de babamı kaybettiğimizde, şirketi tasfiye edeceğimizi düşündüler. Babama manevi borcumuz vardı, yolumuzda yürümeyi sürdürdük."
Özal’ı ikna ettik yönetmelik değişti
CAN Çelebioğlu, Çelebi Hava Servisi’ni engeleme çabalarından birinin de Veysel Atasoy döneminde gerçekleştiğini hatırlatarak, şöyle konuştu: "Rahmetli Atasoy’a bizi kapatacak bir kararı imzalattılar. O kararla 31 Aralık 1984’e kadar süre tanınmıştı. Hem rahmetli Atasoy’a, hem de rahmetli Turgut Özal’a kararın yanlışlığını anlatmaya çalıştık. Sonunda Turgut Bey ikna oldu. Böylece kapanma tehlikesini atlattık. Nitekim daha sonra ilk özelleşen şirketlerden biri Usaş oldu."