Nilgün KARATAŞ
Oluşturulma Tarihi: Şubat 13, 2007 00:00
Toplam 2.5 milyar dolar olduğu kabul edilen Türkiye kişisel bakım pazarından sadece yüzde 10 pay alabilen erkekler, şirketlerin ilgisini çekmeye devam ediyor. Daha çok tıraş öncesi ve sonrası ürünleriyle iddialı olan Arko, ’adam gibi bakım’ sloganıyla 180 milyon dolarlık tıraş bıçağı pazarına girme kararı aldı.
KİŞİSEL bakım denilince akla önce kadınlar gelse de, kendine özen gösteren erkeklerin sayısındaki artış bu sektörde faaliyet gösteren firmaların dikkatinden kaçmıyor. Tıraş ise erkek bakımında en büyük kategoriyi oluşturmaya devam ediyor. Toplam 250 milyon
dolar olarak kabul edilen erkek bakım ürünlerinde tıraş bıçağı 180 milyon dolarla en büyük payı alıyor. Türkiye’nin en eski sabun ve kişisel bakım ürünleri üreticilerinden biri olan Evyap da, erkek bakımını öncelikleri arasına alan firmalardan biri. Arko markasıyla bu alanda "adam gibi bakım" sloganıyla büyümeyi hedefleyen firma, tıraş öncesi ve sonrası ürünlerden sonra doğrudan tıraş bıçağına giriyor.
2.5 MİLYAR DOLARLIK BAKIM: Arko’nun erkek bakım serisi yolculuğunun 1957 yılında tıraş sabunuyla başladığını hatırlatan Kategori Pazarlama Müdürü
Burç Üstün, daha sonraki yıllarda ürün gamına katılan krem, köpük ve jel ile birlikte tıraşa hazırlık ürünlerinde pazar lideri olduklarını belirtti. Arko’nun Türkiye’de ilk tıraş kolonyası, ilk tıraş sonrası krem gibi yeni kategorilerle iddialı bir şekilde büyüdüğünü belirten Üstün, pazara ilişkin bu bilgileri verdi: "Hızlı tüketim malları olarak baktığımızda pazarın büyüklüğü 32 milyar dolar. Bunun 2.5 milyar dolarını kişisel bakım oluşturuyor. Erkek ürünleri ise burada 250-280 milyon dolarlık bir kategori. Ancak erkeklerin bu pazardan aldığı pay hızla büyüyor. Arko ise bu pazarın ancak 40-50 milyon dolarlık bölümünde faaliyet gösteriyor. Ancak Arko markası kabuk değiştiriyor ve ’adam gibi bakım’ sloganıyla bu pazardaki ağırlığını artırmayı hedefliyor."
TIRAŞ İLK SIRADA: Geçen yılın sonunda piyasaya sürdükleri tıraş sonrası krem ile ürün çeşitliliği konusunda iyi bir çıkış yaptıklarını söyleyen Burç Üstün, yeni girişimlerinin ise doğrudan tıraşa yönelik olduğunu açıkladı. Erkek bakımında tıraşın 180 milyon dolarla en büyük payı aldığını belirten Üstün, "Yaptığımız araştırmalar Arko markasının da bu alanda olması gerektiğini gösterdi. Tüketicimizin Arko markalı tıraş bıçaklarını kullanacağını gördük ve biz de bu pazara girmeye karar verdik" dedi. Üstün 180 milyon dolarlık tıraşın yüzde 80’ini kullan-at bıçakların oluşturduğunu belirtirken, Arko’nun da 4 değişik ürünle girdiği bu alanda tercihi kullan-at bıçaklardan yana yaptığını kaydetti.
PAZAR YILDA YÜZDE 6 BÜYÜYOR: Mevcut iki markanın pazarın yüzde 90’larına hakim olduğunu söyleyen Üstün, hedeflerini şöyle açıkladı: "Tıraş bıçağı pazarı yılda ortalama yüzde 6-7 büyüyor. Arko olarak biz de bu pazarda yer almak ve portföyümüzü tamamlamak istedik. Bıçağımız Amerika’dan geliyor, orada bizim için özel üretiliyor. Biz burada sapını ve ambalajını yapıyoruz. Ürünlerimiz geçen yıl nisan ayından bu yana Rusya ve Ukrayna’da satılıyor. İyi bir reaksiyon aldık.
"Rus ve Ukraynalı erkekler Arko’yu pazar lideri yaptıERZURUM’da 1927’de sabun üretimiyle sektöre giren Evyap, bugün sabundan duş jeline, şampuandan tıraş ürünlerine, kremden deterjana, bebek bezinden diş macununa kadar bir çok markasıyla 100’ü aşkın ülkeye ihracat yapıyor. Türkiye sabun ihracatının yüzde 70’ini gerçekleştiren Evyap, Arko markası ile de birçok ülkeye satış yapıyor. Arko tıraş ürünlerinin Türkiye’nin yanı sıra Rusya ve Ukrayna’da lider marka olduğunu belirten Burç Üstün, şu bilgileri verdi: "2006 yılı sonu itibariyle Rusya’da tıraş hazırlık ürünleri Türkiye pazarının 3 katı büyüklüğünde. Evyap yüzde 20 tonaj payıyla bu pazardaki ikinci firma, tıraş kremlerinde de pazar lideri, tıraş köpüğünde ise 2’nci sırada. Ukrayna’da ise tıraş kremi ve traş köpüğünde Arko bir numara. Bu ülkede tıraşa hazırlık ürünleri pazarı Türkiye pazarınının 2 katı büyüklüğünde. Evyap yüzde 40 tonaj payıyla Ukrayna’da lider."
Türk erkeği sofistike ürünlere sıcak bakmıyor
EVYAP’ın 417 milyon dolarlık cirosunun içinde Arko markalı ürünler yüzde 20’lik pay alırken, Arko markalı ürün satışlarının yüzde 60’ını tıraş ürünleri oluşturuyor. Yeni tıraş bıçağı lansmanı ile Arko erkek bakım kategorisinde bu yıl yüzde 25 oranında büyümeyi planladıklarını söyleyen Burç Üstün, pazara yeni ürünler sunacaklarını da açıkladı. Rusya ve Ukrayna’da Arko markasıyla erkeklere özel duş jeli, roll-on gibi ürünleri de bulunduğuna dikkat çeken Üstün, şunları söyledi: "Türkiye’de de sadece tıraşta kalmak istemiyoruz. Bir erkeğin neler kullandığı düşünülürse Arko için potansiyel taşıyan pek çok kategori var. Ancak Türk erkeği öyle sofistike ürünleri sevmiyor. Bu ürünleri kullanan belli bir kitle var ama geneli bakımını temel ürünlerle yapıyor. Tıraş sonrası krem ile erkek bakımında iyi bir başlangıç yaptık ama öyle kırışıklık giderici krem, gözaltı kremi gibi planlarımız yok."