Güncelleme Tarihi:
YIL 1999. Yer Londra. Hem okuyan hem de yarı zamanlı Microsoft’ta çalışan Chris Barton, okuldan arkadaşları Philip Inghelbrecht ve Dhiraj Mukherjee ile sıradan bir gün olduğu gibi sohbet ediyorlardı. Her zaman akıllarında bir iş fikri vardı.
Gençlerin aklına gelen ilk fikir, radyo istasyonlarına bir yazılım kurarak, çalan şarkıları merak eden kullanıcılara isimlerini SMS göndermek oldu. Ancak bu kullanım açısından biraz sorunluydu. Barton, “Peki ya radyoların listelerinde olmayan şarkılar merak ediliyorsa” sorusunu ortaya attı. Bunun üzerine işin içine biraz daha teknoloji katmaya karar veren genç girişimciler, en iyi yolun telefonların mikrofonlarından gelen sesin dinletilerek şarkının bulunması olduğuna karar verdi. Ama sistem bekledikleri gibi çalışmadı. Telefonların mikrofonlarından gelen ses kalitesi düşük ve temiz değildi. Algoritmalarla bu sorunu çözebileceklerini düşünen girişimciler, yazılımcı Avery Wang’i ekibe kattılar. İnteraktif ses tepkimesi (IVR) sistemini araştırmaya başlayan ekip, ses çözücü (voice encoder) üzerine çalıştılar. Sonuç: Sistem muhteşem çalışıyordu.
Ekip, geliştirdikleri prototip alarak yatırımcıların kapısını çalmaya başladı. Yaklaşık 110 yatırımcıya gittiler. 1 milyon dolara ihtiyaçları vardı, tarih 2000’i gösteriyordu ve internet krizi (Dot-com) balonu patlamış. Hiçbir yatırımcı özellikle teknolojiye yatırım istemiyordu. Ta ki İngiliz yatırımcı Simon Murdoch’ın kapısını çalana dek. Seri A yatırımlarını 2001 yılında Simon Murdoch’tan alan girişimciler, 2002’de ‘2580’ adındaki bir şirketi hayata geçirdi. 2580 o günlerde şöyle çalışıyordu; Kullanıcılar 2580’i arıyordu, telefon açıldığında ortamdaki müziği 30 saniye boyunca dinliyordu. Daha sonra bulunan şarkının ismi kullanıcılara SMS olarak gönderiliyordu. Bu servisin ücreti ise 0.50 pound idi.
KARİKATÜR KİTABINDAN ÇIKTI
Hızlı bir şekilde popüler olan 2580, için globalleşme zamanı geldiğinde ise kurucular şirket isminin değiştirilmesi kararını verdi. Amerikan karikatür kitabı DC Comics’in hayranı olan kurucular, bu kitaplardaki kötü karakterlerden birine karar verdiler. Özellikle Superman’in baş belası Shazam’ı seven genç girişimciler, bunun “sihirle ortayan çıkan” anlamına geldiğini görünce, bu isme karar verdiler. Önce Almanya sonra Japonya hızla açıldılar. Takvimler 2007’yi gösterdiğinde 3G mobil internetin, akıllı telefonların ve uygulama mağazalarının yaygınlaşmasıyla Shazam hızla büyüdü. Kullanıcılar artık ceplerinden çıkardıkları akıllı telefonlarla ücretsiz bir şekilde merak ettiği şarkıyı 5 saniyeden kısa bir sürede öğrenebiliyordu.
REKABET ORTAMI YARATTI
Bu esnada hiç hesapta olmayan bir şey devreye girdi: Online müzik platformları. Akıllı telefon uygulaması üzerinden şarkı bulan Shazam, aynı zamanda dinleme platformu da öneriyordu. Tam da bu dönemde Apple iTunes ile şarkıları parayla satarken, Spotify aylık ücretlendirme modeliyle kullanıcılara müziği ulaştırıyordu. Apple’ın bu devrime Apple Müzik ile ayak uydurması, Shazam’ı rekabetin ortasında bıraktı. Spotify’ın 50 milyon paralı üyesi varken, Apple Müzik’te bu rakam 30 milyonda. Yani Apple’ın bu alanda rakibini geri bırakması için daha fazla desteğe ihtiyacı var. Bu desteklerden en önemlisi ise Shazam. Apple’ın Shazam’a 400 milyon dolar vermesinin en büyük sebebi, merak edilen şarkıların sadece Apple Müzik üzerinden tavsiye edilmesi. Önümüzdeki günlerde Shazam’dan Spotify’ın çıkarılması sürpriz olmayacak.
UCUZA MI GİTTİ
SHAZAM, yaklaşık 18 yıllık yolcuğunda toplam 12 turda 143.5 milyon dolar yatırım aldı. Şirket, 2015’te aldığı son yatırım turunda toplamda 1.02 milyar dolar değerlemeye ulaşmıştı. Apple’ın teklifi Shazam yönetim kurulunda büyük tartışma yarattı, ancak gelir büyümesinin yavaşlamasından dolayı Apple’ın 400 milyon dolarlık teklifine olumlu bakıldığı belirtiliyor.
SHAZAM EKİBİ APPLE'A KATILACAK
SATIN alma haberlerinden sonra ilk doğrulama Apple'dan geldi. Apple sözcüsünün yaptığı açıklamada, Shazam ekibininin Apple'a katılacağı belirtildi. Açıklamada şunlar söylendi: "Apple Music ve Shazam, müziği keşfetme ve kullanıcılara onu iyi şekilde aktarma konusunda çok iyi bir uyum içindeler. Mağazada heyecan verici planlarımız var. Bu planlarımıza Shazam’ı dahil etmek için sabırsızlanıyoruz. Kullanıcılarımız için Shazam'ın sihrini geliştirmede ve aktarmada daha iyi bir ev sahipliği yapacağız."