Güncelleme Tarihi:
TÜRK sanayisinin ve ihracatının en önemli ‘tedarikçi’ firmalarından biri olan Sarten Ambalaj, Rusya ve Bulgaristan’da birer, Türkiye genelinde ise 15 ambalaj fabrikasıyla bölgesel bir güç olmayı başardı. Firmanın büyüme potansiyeline inanan Japon Mitsui de, gruba yüzde 15 hisse alarak ortak oldu. Halen 80 ülkeye ihracat da yapan Sarten’in cirosu 1.3 milyar liraya ulaşırken, bu cironun yaklaşım yüzde 25’i de yurt dışına satışlardan geldi. Yönetim Kurulu Başkanı Zeki Sarıbekir şöyle anlatıyor, Sarten Ambalaj’ın öyküsünü:
PLEVNE’DEN SİLİVRİ’YE
“Ailemizin kökeni Plevne (Niğbolu). Osmanlı döneminde Silivri’ye göç etmişler. Aile olarak 100 yıldır ticaret ve sanayi ile uğraşıyoruz. Büyük çiftçilik yapan bir aile olarak ilk başta peynir ve yağ üretiyorlarmış. Babam Yusuf Sarıbekir, amcamla birlikte 1972’de Çorlu’da yağ ve peynir tenekesi üretmek için Sarten’i ve ilk fabrikayı kurmuşlar. 1975’de Mobil, BP, Shell, Petrol Ofisi gibi dev firmaların madeni yağları için ambalaj üretmeye başlamışlar. Tabii ki bu adımla sanayicilikte de bir üst seviyeye geçiş olmuş. İkinci fabrikamız ise 1986’da diğer sanayi ürünlerine ambalaj üretmek için kuruldu. 1996’da da gıda sanayi için Karacabey ve Manisa’da birer fabrika kuruldu. Türkiye ve sanayimiz büyürken biz de birlikte büyüdük. Ancak son 10 senede 5 kat büyüdüğümüzü söyleyebilirim. Türkiye büyüdükçe ambalaj tüketimi artıyor. Şu anda kişi başına ambalaj tüketimimiz 200 dolar civarında. Avrupa’da 350-400 dolar, Amerika’da 500, Japonya’da 550-600 dolar civarında. Bizim 8 ayrı lokasyonda 17 fabrikamız var. Rusya’da kozmetik, Bulgaristan’da gıda kutuları üretiyoruz. Sırbistan, Romanya ve Yunanistan’da depolarımı ve şirketlerimiz var. 1998’den beri komşu ülkelere ihracat yapıyoruz.
OSMANLI COĞRAFYASI
Balkanlar’da, Avrupa’da ve Akdeniz çanağında çok kuvvetliyiz. Ben eski Osmanlı coğrafyasının doğal büyüme alanımız olduğunu görüyorum ve bu coğrafyanın en büyük bölgesel ambalaj üreticisi olacağız. Şu anda 80 ülkeye ihracat yapıyoruz ve ihracatımız 85 milyon dolara ulaştı. Bu sene 1.3 milyar lira ciro bekliyoruz. Çalışan sayımız ise 2.800 kişiye ulaşmış durumda. Merkez ofisimiz İstanbul’da ve çok iyi bir yazılım sistemi ile tüm fabrikaları entegre bir şekilde yönetebiliyoruz. Üretimimizin yüzde 50’si gıda ambalajı, yüzde 25’i endüstriyel ürünler için ve yüzde 25’i de kozmetik ürünleri için. Ürettiğimiz ambalajın yüzde 80’i metal (teneke) yüzde 20’si plastik ambalaj. 1000’e yakın sanayici müşterimiz var.
MITSUI KAPIYI ÇALINCA
3 sene önce Japonya’nın en büyük şirketlerinden Mitsui geldi ve ortaklık için bize teklifte bulundu. Bizden yüzde 30’u istedi. Biz açıkçası şaşırdık ve korktuk. İnceledik ve sonra böyle bir ortaklığın bize kurumsallaşma ve küresel rekabette önemli katkı sağlayacağına inandık ve evet dedik. Ancak, ‘yüzde 15 verebiliriz’ dedik. Şu anda Sarten hisselerinin yüzde 15’i Japon Mitsui’ye ait ve yönetim kurulunda Japon ortağımız da var. Bu durumdan çok memnunuz. Türkiye ve çevresinde her türlü ambalajı üreteceğiz.
HOLLANDA’YA YENİ YATIRIM
Hollanda’da kozmetik ambalaj üretimi için yatırım yapıyoruz. Böylece o bölgedeki müşterilerimize daha yakın olacağız ve rekabet avantajı elde edeceğiz. Hollanda tesisimizde ilk etapta 40 kişilik istihdam olacak. Ekim ayında açılışını yapacağız. Halen Rusya’da 100, Bulgaristan’da ise 200 personelimiz var. Avrupa’daki tesisimizi Ekim ayında açmayı planlıyoruz.”
YILDA 160 BİN TON ÇELİK TÜKETİYORUZ
Yönetim Kurulu Başkanı Zeki Sarıbekir, ambalaj sektörünün tüm sanayi sektörleri ve ihracat için en kritik sektör olduğunu vurguluyor ve şunları söylüyor: “Biz Sarten olarak metal ambalaj üretimimiz için yılda 160 bin ton çelik tüketiyoruz. 25 bin ton da plastik tüketiyoruz. Yani 160 bin ton çeliği alıyoruz, 2800 kişi ile bunu farklı bir ürüne çevirip bine yakın sanayici müşterimize sunuyoruz.”
SON 24 SAATTE YAŞANANLAR