Emre Özpeynirci
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 20, 2009 00:00
Oyak Renault Genel Müdürü Tarık Tunalıoğlu, son 16 yılda yaşanan 5 krizden Türkiye’de yeni modeller üretimine geçerek çıkmayı başardıklarını belirterek, “Benzeri bir durum şimdi de olacak. Yepyeni bir modelin üretimine geçeceğimizi söyleyebilirim” dedi.
OYAK Renault Genel Müdürü Tarık Tunalıoğlu, Türkiye’de 1993 yılından bu yana yaşanan 5 önemli krize rağmen doğru zamanda aldıkları doğru kararlarla yatırımlarına kararlılıkla devam ettiklerini belirterek, “Krizlerden yeni araç ve motor modelleriyle çıktık. Sonra gelen büyüme dönemlerinde esnek ve kaliteli üretim becerimizle çok daha rekabetçi olduk” dedi. Şu anda halen Clio 3, Clio Grand Tour, Megane Sedan ve Symbol modellerini ürettiklerini kaydeden Tunalıoğlu, yıl sonundan önce bu modellere krize rağmen yeni bir modelin daha ekleneceğini vurguladı. Tunalıoğlu, “Yeni üreteceğimiz modelin yeni Megane’ın sedan versiyonu olmayacağını aksine yepyeni bir model olacağını söyleyebilirim” dedi.
11 yıldır lider yaratıyoruz
Ürettikleri modellerin uzun yıllardır Türkiye’nin en çok tercih edilen modelleri arasında olduğunu belirten Tunalıoğlu, şöyle konuştu: “Bu modellerimizin katkısıyla Renault, Türkiye’de son 11 yıldır binek otomobil pazarında liderliği elinde tutuyor. Ürettiğimiz modeller gerek iç pazarda gerekse ihracatta krizden daha az etkilenen modeller. Geçen yıla göre ilk 6 ayda Türkiye otomotiv sektöründe ihracat düşüşü yüzde 50 civarında iken bizim ihracatımız yüzde 30 düştü. Ayrıca unutmayın ki Renault bugün ortalama yaşı Avrupa’nın en genç ürün gamını satışa sunan grup, dolayısıyla mevcut ürünlerimizle de kapasitemizi tam olmasa da yüksek bir oranda doldurabiliyoruz.”
Oyak Renault‘un yılda 360 bin araç üretme kapasitesine sahip olduğunu belirten Tunalıoğlu, “2008 yılında 317 bin otomobil üretimi hedeflememize rağmen krizin etkisiyle 286 bin araçta kaldık. Çok büyük bir oranı yıl sonundaki 3 ayda olmak üzere toplam 42 gün üretimi durdurduk” dedi. 2009 yılı başında krizin etkisini göz önüne alarak önce 254 bin araç üretmeyi planladıklarını kaydeden Tunalıoğlu, gelişmelere bağlı olarak planlarının her ay nasıl değiştiğini ise şöyle anlattı:
Planlarımız her ay değişti
Sipariş iptalleriyle şubat ayı sonunda, bu üretim miktarı 208 bine kadar geriledi. İleriyi göremez hale geldik. İlk 3 aylık dönemde 28 gün daha üretimi durdurmak zorunda kaldık. Talebin ciddi oranda düşmesine rağmen ilk 3 ayda kısa süreli çalışma kanunundan faydalanarak, istihdamı korumayı başardık.
Ardından biri içerde biri dışarıda iki olumlu gelişme oldu. 16 Mart itibariyle yürürlüğe konulan ÖTV indirimiyle birlikte Türkiye’de iç pazar hareketlenmeye başladı. İkinci olumlu gelişme ise Avrupa ülkelerindeki hurda teşvikleri oldu. Bu olumlu gelişmeler bize nefes aldırdı ve kısa dönem için önümüzü görmemize imkân verdi. Üretim öngörümüzü 245 bine çıkardık.
İç pazarda ÖTV indirimiyle gelen canlanmanın sürdürülmesi amacıyla 15 Haziran’da biten bu teşvikin kademeli olarak azaltılması yumuşak geçişe imkan verdi. Dolayısıyla yılı 252 bin 500 araç üretimiyle kapatırız diye düşünüyoruz.
Tam kapasite üretim 4 yıldan önce olmaz
TARIK Tunalıoğlu, ihracatta dipten dönüşün başladığını söylemek için henüz çok erken olduğunu kaydetti. Tunalıoğlu, “Büyük ve önemli krizler sonrasında kriz öncesi seviyeye gelinmesi için aradan 4-5 yıl geçmesi gerekiyor. Bu da bizim tam kapasite üretim yapabileceğimiz günlerin 3-4 seneden önce gelmeyeceğini bize gösteriyor” dedi.
Elektrikli araç üretimi konusunda çalışıyoruz
TARIK Tunalıoğlu, Renault’un 2008 yılının ocak ayında elektrikli araç stratejisini açıkladığını, 2011’den itibaren de ticarileştirme kararı aldığını belirterek, şunları söyledi: “Dikkat ederseniz son 1 yıldır Renault-Nissan ittifakı tüm dünyada elektrikli araçların yaygınlaştırılmasını hızlandırmak amacıyla hükümetlerle, mahalli idarelerle ve diğer kurumlarla pek çok işbirliği oluşturuyor. Bizde Oyak Renault olarak Renault Grubu içerisindeki yerimiz ve stratejik konumumuzun uzantısı olarak bu konuda görev almak için çalışıyoruz.”