150 yıldır gözümüzün içine bakıyor

Güncelleme Tarihi:

150 yıldır gözümüzün içine bakıyor
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 22, 2004 16:06

ABD'li Bausch & Lomb, kontakt lens dizaynı, geliştirilmesi ve bakımı konusunda dünyanın en büyük isimlerinden biri... Bu alanda dünyada sektörün beşte birini, Türkiye'de ise yarısını elinde bulunduruyor. Bu yıl 150. kuruluş yıldönümünü kutlayan Bausch & Lomb, kontakt lenslerin yanı sıra, göz ilaçları, katarakt ve refraktif cerrahi ürünleri geliştiriyor. Lensleriyle ünlü bu dev şirketin pek bilinmeyen yönleri de var. Sinemaskopu icat ederek Oscar alması, 100 yıla yakın bir süre Ray-Ban gözlüklerini üretip satması gibi...

Bu şirketin gözünüzde gözü var. Hatta başka hiçbir yerinizle de ilgisi yok. Bütün ürünleri 'göz' üzerine odaklanmış. 40 kontakt lens, 20 lens bakım ürünü, 30 göz ilacı, 20 katarakt ürünü ve lazerle tedavi uygulayan refraktif cerrahi ürünleriyle Bausch & Lomb işte böyle bir şirket... 150 yıldan bu yana ayakta olan bu şirketin vizyonu 'görüşü mükemmelleştirmek ve yaşamı güzelleştirmek'...

Tüketicinin gözünde 'kontakt lensleri' ile meşhur olan Bausch & Lomb'un aslında birçok ilginç özelliği var. Örneğin, NASA'nın uzaya yolladığı bütün uydularda ve füzelerde mercekleri Bausch & Lomb yapıyor. Hatta bu merceği o kadar iyi yapıyorlar ki, Hollywood kameralarda kullanmak için onlardan özel mercekler istemiş. Aynı zamanda sinemaskopun mucidi olan Bausch & Lomb, bu nedenle 'Oscar' almış. Böylece, Oscar alan tek şirket olarak tarihe geçmiş.

KÜÇÜK OPTİK MAĞAZASI

Bausch & Lomb, Amerika'nın en eski şirketlerinden biri. Almanya'dan Amerika'ya göç eden John Jacob Bausch, 1853'te New York yakınlarında küçük bir kasaba olan Rochester'de ufacık bir optik mağazası kuruyor. İşlerini yürütmek için paraya ihtiyacı olduğunda yakın arkadaşı Henry Lomb'dan 60 dolar borç alıyor. Bausch, Lomb'a her şey yolunda giderse onu da ortak edeceğine dair söz veriyor. İşler beklediklerinden de iyi gidiyor. Lomb, gözlük üretip satan optisyen Bausch'a ortak oluyor.

Önceleri yalnızca gözlük camları üretip satan iki kafadar ardından çerçeve üretimine geçiyorlar. Daha sonraları, dürbün, mikroskop merceği gibi optik ürünlere de eğiliyorlar.

Bir süre sonra güneş gözlüğü işine de girmeye karar veriyorlar. 1900'lerin başında, sonraları büyük üne kavuşacak olan Ray-Ban güneş gözlüklerini üretmeye başlıyorlar.

I. Dünya Savaşı'nda Amerikan Hükümeti Bausch & Lomb'dan bütün pilotları için Ray-Ban üretmesini istiyor. İşte o zamandan beri Ray-Ban 'pilot gözlüğü' olarak biliniyor. 1999'a kadar Ray-Ban gözlüklerini üreten ve pazarlayan Bausch & Lomb, o yıl Ray-Ban'i İtalyan Luxottica Group'a satıyor.

1999'da Ray-Ban satıldıktan sonra ortaya çıkan nakit ile yine 'göz'e yatırım yapıyorlar. Bugün, Bausch & Lomb, dünyada göz üzerine hizmet veren dev bir şirket. 100'ü aşkın ülkede ürünleri, yaklaşık 12 bin çalışanı var. Yıllık cirosu iki milyar dolar ve gelirinin yüzde beş buçuğunu araştırma geliştirmeye ayırıyor.

Yumuşak lens tercih ediliyor

Bausch & Lomb, Amerikan firması olmasına rağmen hasılatının yüzde 60'ı ülke dışından geliyor. 81 ülkede faaliyet gösteriyor. 11 bin 500 kişilik personelinin yalnızca üç bini Amerika'da çalışıyor.

Türkiye'de Bausch & Lomb ürünleri 1982'den bu yana satılıyor. Şirketin kendisi ise 1992'de Türkiye'ye gelmiş. Satış ağırlıklı çalışan 30 kişilik bir ekipten oluşuyor. Bausch & Lomb Pazarlama Müdürü Fulya Narter, kontakt lens tüketiminin genç yaşlara kaymaya başladığını söylüyor. ‘‘Artık ortaokul, lise öğrencileri de lens kullanmayı tercih ediyor. Ayrıca, sert lenslerin yerine her ay değiştirilen yumuşak lensler tercih ediliyor‘‘ diyor.

Türkler ‘mavi ya da yeşil’ bakmak istiyor

Bausch & Lomb Türkiye Genel Müdürü Ulvi Haznedar, Türkiye'de 375-400 bin civarında kontakt lens kullanıcısı olduğunu söylüyor. Bunların yarısının kozmetik amaçlı renkli lens kullandığını belirtiyor. Bausch & Lomb'un 11 farklı renkte lensi var. Haznedar, en çok mavi ve yeşil renklerin tercih edildiğini söylüyor. Kontakt lens piyasasında üç büyük firmanın faaliyet gösterdiğini anlatıyor: ‘‘Türkiye'de kontakt lens sektörünün yüzde 50-55'i Bausch & Lomb'a ait. Lider konumda olan Bausch & Lomb'u Novartis'in bir alt kuruluşu olan CIBA Vision takip ediyor. Üçüncü sırada Johnson & Johnson var. Dünyada ise bu üç firma yüzde 20-22 arasındaki oranlarla başa baş gidiyor. Türkiye'de kontakt lens solüsyonunda B & L'un piyasa payı yüzde 65'in üzerinde.‘‘

Bir gün ‘kamuya’ hizmet ettiler

Bausch & Lomb 150. yılı olması nedeniyle 3 Kasım 2003-3 Kasım 2004 arasında Bausch & Lomb 150. yıl aktiviteleri düzenliyor. Bu kapsamda 29 Nisan Bausch & Lomb tarafından Uluslararası Göz Bakım Günü ilan edilmiş. Şirketin 11 bin 500 çalışanı o gün dünyanın hiç bir ülkesinde görevlerinin başında değilmiş. Bunun yerine çeşitli kamu hizmetlerinde yer almışlar. Örneğin, Bausch & Lomb Türkiye çalışanları iki hastaneye giderek, göz problemi olan hastalara yardımcı olmuşlar. Evrak taşımaktan, kayıt olmaya, hastaların ameliyat masraflarını üstlenmeye kadar çeşitli yardımlarda bulunmuşlar. Aynı zamanda yoksul bir bölgedeki ilkokul öğrencilerini Zeynep Kamil Hastanesi'ne getirerek göz kontrollerini yaptırmışlar. Toplam 200 kişiye göz konusunda yardımcı olmuşlar.

‘Sıfır hata’ ile Avrupa’nın en başarılısı oldu

Bausch & Lomb Türkiye, 2003 yılında Avrupa'daki en başarılı Bausch & Lomb ekibi seçilerek ödül almış. Bausch & Lomb Türkiye Genel Müdürü Ulvi Haznedar ekibin başarısının sağlıklı büyüme, piyasa payının artırılması, müşteri ve merkezle olan ilişkiler bazında değerlendirildiğini söylüyor: ‘‘Dolar bazında 2003'te 2002'ye göre yüzde 35 büyüdük. Kárlılığımız yüzde 42, pazar payımız yüzde beş arttı. Piyasaya yeni ürünler sürdük. Uluslararası denetim firmaları muhasebemizi inceledi ve hiçbir raporlama hatası bulamadı. Yurt dışına bildirilmiş sıfır hatalı tek rapor bizimkiydi.‘‘
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!