Emre Özpeynirci
Oluşturulma Tarihi: Nisan 19, 2010 00:00
Ford Otosan’ın Connect ihracatının ardından ABD’ye yeni Doblo göndermek için çalışmalara başlayan Tofaş, pazarda kendisine açılacak alanı küçük bulunca bu projeyi rafa kaldırdı. Tofaş CEO’su Ali Pandır, “Yeni Fiat Doblo’nun ABD’ye ihracatı için 100 milyon doların üzerinde bir yatırım gerekiyor. Yıllık sadece 15 bin adetlik satış için bu yatırım fazla” dedi.
ABD’de krize rağmen otomotivde alışkanlıklar değişmeyince Tofaş, yeni Doblo ihracatını askıya aldı. Ford Otosan’ın Türkiye’de bir ilki gerçekleştirerek otomotivin anavatanı ABD’ye Gölcük’te ürettiği Transit Connect’i ihraç etmesinin ardından yeni Doblo ihracatı için harekete geçen Tofaş, yaptığı fizibilite çalışmaları sonucunda bu planından şimdilik vazgeçti. Tofaş CEO’su Ali Pandır, “ABD’deki hafif ticari araç pazarı beklediğimiz kadar büyümedi. Yıllık sadece 15 bin adetlik pazar için ihracat bize yeterli değil” dedi.
Fizibilite bitti
Fiat’ın ABD’li Chrysler’in yüzde 20’sini alarak ortak olmasının ardından yeni Doblo’nun ABD ihracatı gündeme gelmiş, Tofaş CEO’su Ali Pandır geçen yılın sonunda, “Yeni Doblo’nun ABD’ye ihracatı için fizibilite çalışmalarını başlattık. Chrysler’in Mercedes tecrübesinden yararlanıp kısa sürede Doblo’yu Amerika’ya hazır hale getireceğiz” açıklamasını yapmıştı. Yeni Doblo’nun ABD serüveni ile ilgili gelişmeleri aktaran Pandır, fizibilite çalışmasını tamamladıklarını ama ABD’de hafif ticari araç segmentinin gelişiminin düşündükleri gibi çıkmadığı için şu an beklemede olduklarını söyledi.
100 milyon dolar yatırımPandır, şunları söyledi: “ABD’nin kendi pazarına ilişkin özel şartları var. Yeni Fiat Doblo’nun ABD’ye ihracatı için 100 milyon doların üzerinde bir yatırım gerekiyor. Bunu yapmak için de pazarda yüksek adetlerde satış yapmak lazım. ABD’de şu anda hafif ticari araç pazarı için konuşacak olursak yıllık sadece 15 bin adetlik bir pazar var. Bu ölçekte bir pazar için bu yatırım fazla. ABD’de pazar beklediğimiz kadar büyümedi. Bu nedenle biraz daha oradaki pazarın gelişimini görmek durumundayız.”
29 bin Connect ihraç edildi
Tofaş, ABD ihracatını şimdilik ertelerken ABD’ye geçen yıl 30 bine yakın Transit Connect ihraç eden Ford Otosan ise bu yıl da benzer bir rakam hedefliyor. Ford Otosan Genel Müdürü Nuri Otay, “Geçen yıl ABD’ye 15 bin civarında ihracat planlanırken, bayi ağı sisteminin de doldurulmasıyla 29 bin satış gerçekleşti. Bu yılki talebin de benzer ölçülerde olmasını bekliyoruz” dedi.
Tofaş, Avrupa’da teşvikler bitince Türkiye’ye geri döndüTOFAŞ CEO’su Ali Pandır, 2010 yılının ilk 3 ayında Avrupa’daki bitme aşamasında olan teşvik fırsatlarını değerlendirmek için ihracata ağırlık verdiklerini belirterek, “Bu dönemde iç pazara yeterince yönelemedik. Artık Avrupa’da teşviklerin bitmesiyle iç pazarda atağa geçmemezin zamanı geldi. Yılın geri kalan zamanında iç pazara daha fazla ağırlık vereceğiz” dedi. Ali Pandır, geçen yıl Tofaş olarak Türkiye otomotiv pazarında yüzde 15.4 pazar payına ulaştıklarını ve yılı lider olarak kapattıklarını belirterek, şöyle konuştu: “Bu yıl da pazar payımızı en az yüzde 15.4’te tutmak ve yine pazar lideri olmak istiyoruz. Pazarın büyüklüğüne göre bizim adet hedeflerimiz de değişiyor. Biz de yılın ikinci çeyreğinde Türkiye hedefli bir üretim planı yapıyoruz.”
5 bin Euro kapora veren en hızlı elektrikliyi alacak
DÜNYANIN en hızlı elektrikli otomobilini üreten Amerikan Fisker’in de Türkiye, Yunanistan, Kıbrıs, Romanya ve Bulgaristan distribütörlüğünü aldıklarını hatırlatan Osman F. Boyner, 201 kilometre hıza ulaşan Karma’yı siparişle Türkiye’ye getireceğini belirterek, “5 bin Euro kapora verenlerin araçlarını 2011 yılında getireceğim. Bu aracı almak isteyenler Eylül ayında gelecek aracı test edip yakından görme imkanına da kavuşacaklar. Ayrıca bu model Ekim ayındaki Auto Show fuarında da sergilenecek” dedi. Çinli BYD modellerini de eylül ayından itibaren satmaya başlayacaklarını kaydeden Boyner, “Şubat ayında araçların Türkiye’de satışı için tüm onaylar alındı. Şu anda bayilik vermek için çalışmalara başladık” diye konuştu.