15.2 milyar dolarlık ‘raylara dönüş’ planı

Güncelleme Tarihi:

15.2 milyar dolarlık ‘raylara dönüş’ planı
OluÅŸturulma Tarihi: Åžubat 05, 2004 00:00

Türkiye demiryolu ihmalkárlığını geç de olsa gidermeye çalışıyor. Hükümet, toplam 15.2 milyar dolarlık demiryolu projesini kademeli olarak hayata geçirmeye hazırlanıyor.UZUN yıllardan bu yana ihmal edilen demiryolu projelerinin yapımında yeni bir strateji uygulamaya konulacak. Bu sektörde yapılacak yatırımın amortismanının saÄŸlanması ve bütçeye yük getirmemesi amacı ile programa alınan demiryolu projelerinde ilgili bölgelerin mevcut ekonomik ve ticari potansiyellerinin ekonomiye kazandırılması önceliÄŸi dikkate alınacak. UlaÅŸtırma Bakanlığı'na baÄŸlı Demiryolları, Limanlar ve Havameydanları Ä°nÅŸaatı (DLH) Genel Müdürlüğü'nün etüd-proje aÅŸamasında olan toplam 15.2 milyar dolarlık projelerin, 2020 yılına kadar tamamlanması öngörülürken, bölgelerin mevcut ekonomi, ticaret, turizm ve tarım potansiyelleri esas alınacak. Projeler gerçekleÅŸtirilirse Trabzon, Erzincan üzerinden Diyarbakır'a ve GAP'a, Ankara, Konya üzerinden Silifke ve Mersin'e, Sivas, Elbistan üzerinden Ä°skenderun ve Mersin'e baÄŸlanacak, Åžanlıurfa, Mardin, Bursa kentlerinden demiryolu geçecek, Ä°stanbul-Ankara hattı 3 saat 10 dakikaya inecek. BÖLGESEL POTANSÄ°YELBölgelerin bu potansiyellerinin dikkate alınarak taşıma hizmetinin demiryolu ulaşımı ile gerçekleÅŸtirilmesine yönelik projelerin hayata geçirilmesi ile yılda 1.5 milyar doların üzerinde bir getirinin ekonomiye kazandırılması hedefleniyor. Bu doÄŸrultuda DLH'nin portföyünde bulunan toplam yatırım tutarı 15 milyar 229 milyon doları bulan demiryolu yatırım projeleri de bu kriterler esas alınarak kademeli olarak hayata geçirilmeye çalışılacak. Hangi projeler var?ULAÅžTIRMA Bakanlığı'nın yatırım programında yer alan demiryolu hatları ile ilgili projeler ve ülke ekonomisine saÄŸlayacakları katma deÄŸer ve yatırım tutarları şöyle belirlendi: Trabzon-Tirebolu-Erzincan-Diyarbakır-Kurtalan-Cizre demiryolu projesi:Proje ile Karadeniz bölgesi GüneydoÄŸu Anadolu'ya baÄŸlanacak ve DoÄŸu Karadeniz'e ilk kez demiryolu hattı kurulacak. GAP bölgesinin de Karadeniz'e çıkışı saÄŸlanacak. 630 kilometre uzunluÄŸundaki hattın 103.5 kilometrelik bölümü çift hat olacak. Projenin maliyeti 3.8 milyar dolar, seyahat süresi 5 saat olacak. Bu hatın ülkeye yıllık getirisi ise 60 milyon doları bulacak. Ankara-Konya-Silifke-Mersin Demiryolu Projesi:Proje ile demiryolu-denizyolu aktarmalı cevher taşımalarında kolaylık amaçlanıyor. Hat uzunluÄŸu 637 kilometre çift hat olarak planlanırken projenin maliyeti 3.2 milyar dolar olacak. Projenin getirisi yıllık 50 milyon dolar olarak hesaplanıyor. Bu hat kesimindeki seyahat süresi ise 4 saat olarak planlanıyor.Ankara-Ä°stanbul çift hat demiryolu projesi:520 kilometre uzunluÄŸundaki mevcut hattın rehabilitasyonu ile iki kent arasındaki demiryolu ulaşımı 3 saat 10 dakikaya düşecek. Yaklaşık 2.5 milyar dolarlık maliyeti bulunan proje iki aÅŸamalı olarak gerçekleÅŸirilecek. Projenin ekonomiye katkısı yıllık 1 milyar dolar civarında olacak.Güney Demiryolu Projesi (Birecik-Urfa-Mardin-Nusaybin-Cizre-Irak sınırı):Türkiye'nin en büyük projelerinden biri olan GAP bölgesine hizmet verilmesi ve Türkiye ile Irak arasında doÄŸrudan demiryolu baÄŸlantısının temini amaçlanıyor. 546 kilometre çift hat olarak planlanan bu hat kesiminde seyahat süresi 3 saat olacak. 2.4 milyar dolar olarak hesaplanan bu hattın yıllık 200 milyon dolarlık bir getirisi olacak. Çetinkaya-Elbistan-KahramanmaraÅŸ demiryolu porjesi: Proje ile çevre hattının (Sivas'tan Malatya üzerinden KahramanmaraÅŸ'a giden hat) kısaltılması ve Mersin-Ä°skenderun limanlarına çıkış süresinin azaltılması amaçlanıyor. 285 kilometre olarak planlanan hattın toplam maliyeti 1.3 milyar dolar olacak. Seyahat süresi 3 saate indirecek projenin yıllık ekonomiye getirisi 75 milyon dolar mertebesinde olacak. Kömürler-Osmaniye demiryolu projesi:Sivas'ı Ä°skenderun'a baÄŸlayan mevcut demiryolunun standardının düşük olması nedeniyle cevher taşımacılığındaki talep karşılanamıyor. Proje ile bu sorunun giderilmesi ayrıca Elbistan'daki kömür madeninin de deÄŸerlendirilmesinin saÄŸlanması amaçlanıyor. 72 kilometre çift hat olarak planlanan projenin maliyeti 432 milyon dolar olacak. Yıllık getirisi 90 milyon dolar olacak hatla seyahat süresi bir saate düşürülecek.Bandırma-Bursa-Osmaneli Demiryolu Projesi:Bu projeyle tarım ve sanayi bölgesi olan Bursa'nın 252 milyon dolarlık keÅŸif bedeli ve 88 kilometre uzunluÄŸundaki demiryolu ile Bandırma Limanı'na ve bu limandaki mevcut hatta baÄŸlanması amaçlanıyor. Ayrıca Bursa'nın 102 kilometre uzunluÄŸunda ve 400 milyon dolar keÅŸif bedelle bir demiryolu ile Bilecik Osmaneli'ndeki mevcut hatta (Ankara-Ä°stanbul demiryolu) baÄŸlanması da öngörülüyor. Toplam 190 kilometre çift hat olarak planlanan projenin toplam maliyeti 652 milyon dolar olacak. Adapazarı-EreÄŸli demiryolu projesi:Proje ile ülkemizin tek yassıçelik üretim merkezi olan Karadeniz EreÄŸlisi'nin sanayi bölgelerine (Ä°stanbul, Kocaeli, Sakarya, Bursa, Bilecik) baÄŸlanması amaçlanıyor. 129 kilometre uzunluÄŸunda çift hat olarak planlanan projenin maliyeti 516 milyon dolar olacak. Demiryolu hattı ile ulaşım süresi 1 saate düşürülecek. EreÄŸli-Zonguldak demiryolu projesi:Proje ile demiryolu-denizyolu aktarmalı cevher taşımalarından kullanım amaçlanıyor. 107 kilometre uzunluÄŸundaki bu hatta çift hat olarak hizmete alınacak. Projenin maliyeti 429 milyon dolar, seyahat süresi bir saat olacak. Hattın iÅŸletmeye alınması halinde ekonomiye yıllık getirisi 50 milyon dolar düzeyinde olacak. Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!