Güncelleme Tarihi:
TÜRKİYE Odalar ve Borsalar Birliği tarafından yap-işlet-devret modeli ile modernizasyonunu gerçekleştirilen Kapıkule ve Hamzabeyli Gümrük Sınır Kapıları resmi bir törenle hizmete açıldı. Kapıkule için 130 milyon lira, Hamzabeyli kapısı için de 10 milyon lira harcandı. Böylece Türkiye’nin Avrupa’ya açılan kapısı olan Kapıkule, dünyanın ikinci en yoğun sınır kapısı oldu. Kapıkule ve Hamzabey ile yeniden yapılandırılan kapı sayısı 6’ya ulaşırken TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, "Bugüne kadar bu yatırımları gerçekleştirmek için 270 milyon lira harcadık. Bunu yaparken devletimizin kasasından bir kuruş çıkmadı" dedi.
137 oda ve borsanın katılımı
Edirne’deki Kapıkulule ve Hamzabeyli Gümrük Sınır Kapılarının resmi açılış törenine Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, Başbakan Yardımcısı Hayati Yazıcı, TOBB Başkanı Rifat Hisarcıkloğlu ve çok sayıda milletvekili katıldı. Açılış töreninde konuşan Rifat Hisarcıkloğlu, sınır kapılarının modernizasyon projelerinin, Gümrük Müsteşarlığı ve TOBB öncülüğünde 137 oda ve borsanın da katıldığı yap işlet devret modeli ile yürütüldüğünü söyledi.
5 milyon araç 15 milyon yolcu
Modernizasyonla birlikte Kapıkule sınır kapısından araç geçiş kapasitesi 1.2 milyon adetten 4 milyona, Hamzabeyli’de ise 220 bin araçtan 500 bine çıkartıldığını belirten Hisarcıklıoğlu, şu bilgileri verdi: "Gümrük kapılarında bekleme süresi ise 30 dakikadan 10 dakikaya düşürüldü. Türkiye’nin kara sınır kapılarından yılda 5 milyon araç ve 15 milyon yolcu geçiyor. 2008’de 330 milyar dolara ulaşan dış ticaret hacminin yüzde 40’ı kara gümrük kapıları aracılığı ile gerçekleşiyor."
8 kapıda daha projeler sürüyor
Bugüne kadar Habur, Cilvegözü, İpsala ve Sarp gümrük kapılarının kısa sürelerde tamamlayarak hizmete açtıklarını hatırlatan Hisarcıklıoğlu, hülen yürütülen çalışmaları şöyle sıraladı: "Nusaybin, Dereköy, Dilucu, Akçakale, Türkgözü, Yayladığıy Karakamış, Öncüpınar gümrük kapılarına yönelik proje çalışmaların da Gümrük Müsteşarlığı ile sürüyor."
Ülke imajı zedelenmeyecek
Hisarcıklıoğlu, sözlerine şöyle sürdürdü: TOBB olarak yapımı tamamlanan ve hizmet kapasitesi yaklaşık 4 katına çıkartılan bu kapılarda, ülke imajını zedeleyecek hiçbir aksaklık kalmadı. Bugüne kadar bu yatırımları gerçekleştirmek için 270 milyon lira harcadık. Bunu yaparken devletimizin kasasından bir kuruş çıkmadı. Tersine, devletin üzerinden bu kadar yük aldık. Diğer yandan, başlangıcından bu yana, bu kapılardan elde edilen gelirlerden devlete 35 milyon lira vergi geliri sağladık."
Tescil işlemleri yapılamıyor
1970’lı yıllardaki genişletmelerde alanın tamamı kamulaştırıldı. Ancak tescil işlemleri yapılmadı.
Bu durum yap-işlet-devret kapsamında yenileme çalışmalarına başlanınca anlaşıldı.
Şu anda tescile ilişkin işlemler nedeniyle açılmış davalar idare lehine sonuçlanmış olmakla birlikte yargı süreci devam ediyor.
Bu nedenle tescil işlemleri yapılamıyor. Ancak alınan geçici izinlerle inşaata başlandı ve tamamlandı.
Erdoğan: Orta vadede sınır kapıları kalkacak
BAŞBAKAN Recep Tayyip Erdoğan, modernizasyon çalışmaları tamamlanan Kapıkule ve Hamzabeyli gümrük kapılarının açılışında, "Bugün sınır kapılarını modernize ediyoruz. Ama inanıyorum ki orta vadede bu kapılar da aramızdan kalkacak ve artık Schengen’e dahil olmuş olacağız" dedi. Avrupa Birliği’ne üye ülke sayısının 27’ye ulaştığını hatırlatan Erdoğan, "Türkiye’nin batısı artık tamamen AB ile sınır haline geldi" dedi. Erdoğan, şunları söyledi: "Dünyanın küresel bir köye dönüştüğü, teknolojinin uzakları yakın ettiği, ekonomilerin büyüdüğü, ve böylece sınır kavramının tamamen kabuk değiştirdiği bir süreçten geçiyoruz. Yüzyıllar boyunca birbirleriyle kıyasıya savaşan, sınır çizgileri sürekli değişen ülkeler, bugün artık aralarındaki sınırları fiziken kaldırdı. Sınırlar artık sadece birer formalite haline geliyor."
Kapıkule’nin araç geçiş kapasitesi 4 kat artırıldı
Moderenizasyon öncesi Kapıkule gümrük kapısından yıllık 1.2 milyon adet olan araç geçiş kapasitesi, 4 kat artırılarak 5 milyon araca çıkartıldı.
334 bin metrekareye yayılan kapıda, toplam inşaat alanı 41 bin metrekare. İnşaatın yatırım süresi 18 ay olarak belirlenmesine rağmen yaklaşık 14 ayda tamamlandı.
Tır bölümünde 5 adet giriş, 6 adet çıkış olmak üzere 11 adet peron,yolcu bölümüne ise 12 adet giriş, 11 adet çıkış olmak üzere 23 perondan inşa edildi.
1930’lu yıllarda küçük bir gümrük kapısıydı, şimdi Avrupa’nın en büyüğü oldu
1930’lu yıllarda basit bir karakol ve küçük bir gümrük kapısı olan Kapıkule, Türkiye’nin Bulgaristan’a açılan sınır kapısı.
1950’li yıllarda Avrupa’dan Türkiye’ye geçit veren uluslararası bir yolun belirmeye başlamasıyla bu gümrük kapısı genişletildi ve 1977 yılında Kapıkule merkez bina inşaatına başlandı.
Araç trafiğinin iyileştirilmesi amacıyla zaman içinde gümrük kapısına yeni peronlar ilave edildi.Zaman içinde ortaya çıkan ihtiyaçlar Kapıkule’yi Avrupa’nın en büyük kara sınır kapısı haline getirdi.
Sahanın yetersiz kalması yeniden yapılanmayı gerektirdi. Yap-işlet-devret modeliyle 28 Nisan 2008’de temeli atılan bu iş bir yılda tamamlandı. Bugün Kapıkule Avrupa’nın en büyük kara sınır kapısı olma özelliğini taşıyor.
Yapılan çalışma ile Kapıkule sınır kapısı, yolcu, otobüs ve TIR giriş, çıkış bölümleriyle hazır hale getirildi.
330 bin metre karelik alanda hizmet verecek sınır kapısında, başmüdürlük, polis ve diğer kurumların yer aldığı ana bina yer alıyor.
Ayrıca, gümrüksüz alış veriş mağazası (free shop) ile fast food, lokanta ve mağzaların da yer aldığı büyük bir alışveriş merkezi de bulunuyor.
Ticari araçlara hizmet verecek bir akaryakıt istasyonu da yer alıyor.