Erkan ÇELEBİ/STUTGART
Oluşturulma Tarihi: Nisan 19, 2006 00:00
Alman otomotiv devi Mercedes, bu kez yeni modelleri ile değil, 50 milyon dolar yatırımla kurduğu ve 120 yıllık otomotiv tarihini anlattığı müzesiyle adından söz ettiriyor. Stuttgart’ta yaklaşık 3 yılda inşa edilen 9 katlı ve 16 bin 500 metrekare büyüklüğündeki Mercedes müzesinde 160 araç ve otomotiv tarihine ilişkin 1500 ürün sergileniyor. Kapılarını ziyaretçilerden önce Türk basınına açan müzede, dünyanın ilk otomobilini kullanıp, en pahalı aracına dokunma şansı bulduk.
1923'te ilk müzesini açan, 1960'ta en fazla ziyaret edilen şirket müzesi seçilen, geçen yıl da 500 bin ziyaretçiyi ağırlayan Mercedes'in, Stuttgart'ta kurduğu yeni müzesi, 19 Mayıs'da kapılarını açıyor. 2001 yılında düzenlenen uluslararası yarışma sonucunda belirlenen proje, üç yıl gibi kısa bir sürede Almanya’da düzenlenecek
Dünya Kupası'na yetiştirildi.
50 milyon dolarlık yatırımla kurulan ve 120 yıllık otomotiv tarihinin anlatıldığı müze kapılarını ziyaretçilerden önce Türk basınına açtı. Bugüne kadar hep yeni modelleri test eden otomobil basını, bu kez dünyanın ilk otomobilini kullanıp, en pahalı aracına dokunma imkanına kavuştu. Amsterdam'daki UN Studio'nun hazırladığı ve yonca yaprağını andıran müzede düzeyler arasında yatay geçişler yapılabiliyor. Dikey duvarların yer almadığı projede, çelik direklerle taşınan bölümlerin üst kısımlarında koleksiyonlar alt kısımlarında da efsaneler canlandırılıyor.
Günde 5 binden fazla ziyaretçinin gezmesi beklenen müzede, dünya kupası sırasında ziyaret saatleri de uzatılacak. Gezintiye sekizinci kattan başlanılan müzenin 1886 ile 1900 yıllarını kapsayan giriş bölümünde, ilk otomobillerin yanı sıra, motorun sıcaklığıyla koltuğu ısınan ilk motosiklet de yer alıyor. Bu motosikletin ön tekerleği çıkarılarak, kışın kızak takılabiliyor. Bu bölümde, Daimler'in 1888 yılında ürettiği ilk motorlu bot, 1889'da Peugeot'a satılan V2 motorlu araç, 1892 yılında üretilen ve 30 kişiyle çalıştırılabilen ilk itfaiye aracı ile ilk zeplin de sergileniyor.
Bu sırada rehberimiz, o dönemde evlerden daha pahalıya satılan bu araçların fiyatlarında, seri üretime geçildiği 1894 yılından itibaren yarı yarıya varan düşüşlerin yaşandığını söylüyor. Bu bölümde, 1895 de üretilen ilk hatlı otobüs, 1896'da üretilen ilk kamyon da sergileniyor.
Müzenin ikinci bölümünde, üzeri 10 santimetre büyüklüğündeki Swarovski kristallerle çevrilmiş Mercedes'in yıldızları göze çarpıyor. Bu yıldızların tam ortasında Mercedes'in 1902 yılında ürettiği ve dünyanın ilk modern otomobili olma özelliğini taşıyan Simplex 40 PS yer alıyor. 4 silindirli bu araç, saatte 80 kilometre hız yapabiliyor.
MERCEDES'İN YILDIZLARI 1938 yılında üretilen ve Salzburg-Viyana arasında posta taşımacılığı yapan kamyon ile 1955 yapımı "mavi mucize" adlı kamyonda ilk araç taşımacılığında kullanılmış. Dizel araçlarda Mercedes'in hava, su ve toprağı simgeleyen yıldızı da ilk kez kullanılıyor.
1926 yılında Daimler ile Benz'in birleşmesiyle Mercedes Benz'de güçlü motorlar dönemi de başlıyor. Müzenin Efsaneler bölümünde 1945 ile 1960 yılları arasında üretilen otomobiller sergileniyor. Saatte 250 kilometre hız yapan,
yarışların birinciliğini kaptırmayan 6 silindirli 300 SL serisi de bu bölümde yer alıyor.
1960-1982 döneminde güvenliğin ön plana çıktığı gözleniyor. çarpma testleri, araçların dağdan aşağı yuvarlandığı devrilme testleri, bu dönemlerde başlıyor. Arnold Schwazenger'in Mercedes'i de bu bölümde yer alıyor. 1998 yılında Daimler Benz ve Chrysler'in birleşmesini simgeleyen bölümlerden sonra, yarış virajına giriliyor. Mercedes'in yarışlarda derece yaptığı araçlar da bu bölümde sergileniyor.
İlk otomobili test ettimMercedes'in Classic Center'ını dolaşırken yöneticiler de bizim için bir süpriz hazırlamışlardı. Bugüne kadar hep yeni modelleri test eden otomobil basını, bu kez dünyanın ilk otomobili ’Benz Patent Motorwagen'i de kullanma imkanına kavuşuyordu. Karl Benz'in 1886 yılında at arabalarından esinlenerek, geliştirdiği bu otomobilin dört yerine üç tekerleği bulunuyor. Direksiyon, öndeki tekerleğin sağa, sola kumanda edilmesini sağlıyor. Sürücünün yanında bulunan manevelayı ileri ittiğinizde araç gidiyor. Geri çektiğinizde de durması sağlanıyor. Aracın arkada yer alan motorunun altında da yere paralel bir tekerlek daha bulunuyor. Motor çalıştırılacağı zaman bu tekerlek aracın altından çıkarılıyor. El yardımıyla çevrilerek, motorun çalışması sağlanıyor.
Bu aracın 265 kilogramlık ağırlığının 110 kilogramını motoru oluşturuyor. Karl Benz'in eşi Berta'nın doğum günü hediyesi olarak yaptığı bu tek silindir ve tek vitesli otomobil, günde en fazla 50 kilometre yol katedebiliyor ve yine en fazla 25-30 km hız yapabiliyor. Otomobillerle ilk önce yolcu koltuğuna oturarak, tur attık. Sıra, direksiyona geçip, aracı test etmeye geldi. Ancak, araçlar Türk gazetecilere fazla dayanamayıp, sonunda su kaynattı.
Ürdün Kralı aldı Bağdat'ta bombalandı
Mercedes'in eski modellerinin toplanıp, yeniden elden geçirilen araçlar arasında 1951 yılında Mescid-i Aksa'da ibadet ederken suikaste uğrayan Ürdün Kralı Abdullah'ın 1930 model üstü açık kurşun geçirmez otomobili de yer alıyor. Son dönemlerde Saddam Hüseyin'in kullanımına sunulan bu klasik otomobil de, Bağdat'a atılan bombalardan nasibini almış. Ağır hasar gören araç şimdi, Mercedes-Benz'in Classic Center'ında yeniden eski görünümüne kavuşturulmaya çalışılıyor.
En pahalı otomobil
Merkezdeki en değerli araçlardan birini de Mercedes 300 SLR oluşturuyor. Kapıları bir kanat gibi yukarı açılan bu 8 silindirli araç, 1955'lerde hız tutkunlarının gözdesiydi. 20 milyon
Euro’luk bu araca dokunmadan edemedim.
Mercedes'in Prensesi
Classic Center'da yenilenen araçlar arasında 10 milyon Euroluk bir de Mercedes 500 K bulunuyor. Prenses adı verilen ve sadece 25 adet üretilen bu otomobilin bir diğeri de Müze'de sergileniyor. Üç adette koleksiyoncuların elinde bulunuyor. 1936 model 8 silindirli bu araç, 160 kilometre sürat yapabiliyor.
Yol rekoruyla koleksiyonda
Bugüne kadar dünyada en fazla kilometre yapan Mercedes müzede yer alıyor. Atina sokaklarında toplam 4 milyon 500 bin kilometre yol kateden bu mavi taksi de, Mercedes'in koleksiyonuna katılmış.
İstanbullu Travego
Mercedes-Benz World'de otobüsler de sergileniyor. İstanbul'da üretilen Mercedes'in Travego'su, İngiltere için ilk üretilen iki katlı otobüsle yan yana yer alıyor. Bu bölümde, 1960 yılında Arjantin'de kullanılan rengarenk otobüs de dikkat çekiyor.