Güncelleme Tarihi:
SON yıllarda yabancı sanatçıların Türkiye’ye ilgisinin artması etkinlik sayısını da hızla yükseltti. Geçen yıl 400’den fazla organizatör 9 bin etkinlik düzenledi. 2011’de müzik, spor ve kültür etkinlikleri için 4 milyon bilete 120 milyon dolar harcama yapıldı. Biletix Genel Müdürü Dave Dorner, “2011 yılında, sektör açısından önemli sayılabilecek etkinliklerle yılı oldukça başarılı tamamladık” dedi.
2009 krizini atlattık
Sektörün 2009 yılında önemli bir kriz yaşadığını anımsatan Biletix Genel Müdürü Dave Dorner, şu değerlendirmeyi yaptı: “2009’da bir taraftan tüketiciler ev dışı eğlence harcamalarını kısarken, diğer taraftan büyük şirketler etkinliklerdeki sponsorluk desteğini azalttı. Dolayısıyla, 2009 yılında etkinlik sayısı geçmiş yıllara göre azalırken, yapılan etkinlikler de daha küçük ölçekli oldu. 2010’da özellikle İstanbul’un Avrupa’nın Kültür Başkenti olmasından dolayı bir çok büyük etkinlik gerçekleşti. U2, Sonisphere ve Rihanna bu etkinliklerden bazılarıydı. 2010 FIBA Dünya Basketbol Şampiyonası’nın Türkiye’de gerçekleşmiş olması da çok önemliydi. 2011, eğlence sektörü açısından oldukça iyi sayılabilecek bir yıldı. Etkinliklerin sayısı bir önceki yılla kıyaslandığında daha fazlaydı ve büyük şovlar vardı.”
Geniş bir potansiyel var
Son yıllarda sektöre yeni mekanların da kazandırılmaya başlandığını anlatan Dave Dorner, şunları söyledi: “Yeni etkinlik mekanları inşa edildi ve pazardaki mevcut oturma kapasitesi önemli oranda arttı. Buna rağmen bu mekanlar için Türkiye’deki fiziksel altyapı benzer pazarlarla karşılaştırıldığında halen gelişmeye açık. Türkiye’de çok geniş bir potansiyel var. Her yıl etkinlik sayısının ve büyüklüğün arttığını görüyoruz. Zaten benzer ülkelerle kıyaslandığında, Türkiye’nin izleyici pazarının henüz doymamış olduğunu söyleyebiliriz. Kişisel harcanabilir gelir seviyesinin artması, ev dışı eğlence alternatiflerine olan talebi de arttırmaya devam edecek.”
Yüzde 35’i internet satışı
Biletix olarak konser, sanat ve spor etkinlikleri için, yılda yaklaşık 4 milyon adet bilet satışı gerçekleştirdiklerini vurgulayan Dave Dorner, şöyle konuştu: “Bu sayının Biletix satış kanalları bazında dağılımına baktığımızda; genel ortalamada satışların yaklaşık yüzde 35’inin internet aracılığı ile satıldığını görüyoruz. Etkinlik bazında internetin kullanım oranına baktığımızda ise özellikle yabancı sanatçıların etkinlikleri için daha da yükseliyor. Perakende satış noktaları her zaman birinci sıradaki yerini koruyor. Çağrı merkezi, banka ATM’leri, Iphone ve Android uygulamaları diğer satış kanallarımız olarak internetin yanında yer alıyor. Türkiye’de 12 ilde aktif durumdayız.”
Otelden bilet satışı yapıyoruz
SON yıllarda bilet satışıyla ilgili olarak yeni düzenlemeler gerçekleştirdiklerinin altını çizen Biletix Genel Müdürü Dave Dorner, “İstanbul’un önde gelen otelleri ile yapmış olduğumuz anlaşmalarla, otel müşterilerine bilet satış hizmeti sunuyoruz. Söz konusu hizmet ile otelde konaklayan misafirler, bilet satın alabilmekte, satın alınan biletler aynı gün otele ulaştırılmakta ve bilet bedeli doğrudan müşterinin oda hesabına eklenmekte. Gelişen teknolojileri kullanarak müşterilerimizin bilet alımını kolaylaştırıyoruz” dedi.
2010’da Live Nation Entertainment şirketi oldu
BİLETİX’in 2006 yılında Ticketmaster tarafından satın alındığını hatırlatan Biletix Genel Müdürü Dave Dorner, “Bu kapsamda Ticketmaster, Biletix’in tüm hisselerini kurucu ortaklar olan Koç Grubu ve TAG Enterprises Limited’den satın aldı. 2010 yılı başında ise dünyanın lider konser organizatörü Live Nation ile biletleme firması Ticketmaster operasyonlarını Live Nation Entertainment adı altında birleştirdi. Bu birleşme kapsamında Biletix, 2010 yılı başından itibaren bir Live Nation Entertainment şirketi olarak faaliyetlerine devam ediyor” dedi.
Aile eğlenceleri inanılmaz genişledi
2011 Universiade Erzurum Kış Olimpiyatları’nın hem yerli hem de yabancı misafirleriyle yılın en önemli etkinliklerinden biri olduğunu dile getiren Biletix Genel Müdürü Dave Dorner, şu bilgileri sıraladı:
Aile eğlencesi kategorisinde sektör inanılmaz genişledi.
Özellikle sömestr döneminde Disney Live Mickey’nin Müzik Festivali, Ben10 Live, Pinokyo Çocuk Müzikali, Alaaddin On Ice, Bugs Bunny ve arkadaşları Sirkte, Çin Rüyası-Chasing The Dream gibi etkinliklerinin satışları çok iyiydi.
Biletlerinin çoğu satışa çıkar çıkmaz tükenen Cirque Du Soleil-Saltimbanco yılın bir diğer önemli gösterisiydi.
Cem Yılmaz’ın gösterisi CM101MMXI, 2011 yılında ulaştığı izleyici sayısıyla yine rekor düzeyinde ilgi gördü.
Geçmiş senelerde olduğu gibi 2011’de de dünyaca ünlü pek çok sanatçı ve grup Türkiye’de konser verdi.
Başta Iron Maiden olmak üzere pek çok sanatçıyı bünyesinde barındıran Sonisphere, Bon Jovi, Elton John, Jamiroquai, James Blunt, Roxette, Ricky Martin, Maroon 5, Tiesto, Scorpions, Blind Guardian bunlardan bazılarıydı.
Özellikle yaz döneminde Türk sanatçıların konserleri de yine yoğun ilgi gördü.
Futbolda izleyici sayısı düşmedi
FUTBOLDA şike operasyonuna rağmen kulüplerin bilet satışlarında düşüş yaşanmadığını anlatan Biletix Genel Müdürü Dave Dorner, “Spor etkinliklerinde ise futbol ile ilgili yaşanan gelişmeler nedeniyle, lig geç başladı ve pek çok karşılaşma peş peşe oynandı. Buna rağmen, taraftarların takımlarına gösterdiği ilgi ve verdiği destekle satışlar olumsuz yönde etkilenmedi. Önümüzdeki dönemde de spor etkinlikleri için satılan bilet adedinde belirgin bir düşüş beklemiyoruz. Özellikle play-off karşılaşmalarının yoğun ilgi göreceğini düşünüyoruz” diye konuştu.