Emre Özpeynirci
Oluşturulma Tarihi: Aralık 26, 2011 00:00
Bir dönemin hem Türkiye’de hem dünyada en çok satan markalarından biri olan Japon Mazda, son yıllardaki sessizliğini 12 milyar dolarlık bir bütçe ayırdığı ‘Skyaktiv teknolojileri’ ile bozmayı amaçlıyor.
Sadece Japon marka için değil tüm otomotiv sektörü için çığır açması beklenen özellikleri kapsayan bu teknolojinin başarılı olması halinde Mazda yeniden doğacak. Mazda Türkiye Genel Müdürü Nurkan Yurdakul, otomotiv sektöründe son dönemlerde elektrikli ya da hibrid motorların yaşadığı gelişimlerle teknolojik yeniliklerin hızlandığını belirterek, “Mazda ise bildiğimiz mevcut teknolojileri geliştirerek bir çığır açmaya hazırlanıyor. Bunun için tüm malını mülkünü ortaya koydu” dedi.
14:1 sıkıştırma oranına sahip
‘Skyactiv teknolojisi’nin temelinde yeni motor seçenekleri, yeni otomatik ve manuel şanzımanlarla özel geliştirilen şasiler yatıyor. İlk olarak 2.2 litre Skyactiv-D dizel ve 2.0 litre Skyactiv-G benzinli olmak üzere yeni geliştirilen iki motor seçeneğinde yaşanan gelişmelerin bir çok otomobil üreticisini kıskandıracağını kaydeden Yurdakul, “14.1 sıkıştırma oranına sahip bu teknolojiye ait motorlar hem düşük yakıt tüketimi, hem düşük emisyon sunarken, diğer taraftan yüksek beygir gücüne ve torka bağlı olarak çok güçlü” dedi. Bu teknolojinin kullanıldğı 2.2 litrelik dizel motor 100 km’de ortalama 4.5 litre yakıt tüketirken, 2 litre benzinli motorun tüketimi 6 litre.
Atılım 2013’te olacak
Yurdakul, şunları anlattı: “Bu teknolojiye sahip ilk nesil araç Nisan ayında Türkiye’de satışa sunacağımız yeni CX-5 olacak. Bu aracın ardından 2012 sonunda Skyactive teknolojiyle geliştirilen 2 litre dizel motora sahip Mazda6’yı getireceğiz. Asıl büyük gelişme ise 1.6 litre ve altındaki yeni nesil skyactive motorlara sahip yeni Mazda3’in 2013 yılında gelmesi olacak. 1.3 litrelik dizel motorun 100 km’de 3.3 litre civarında yakıt tüketeceği belirtiliyor. Bu bize büyük avantaj sunacak. Yeni teknolojiyle birlikte Meksika ve Rusya’da faaliyete geçecek yeni fabrikalarla 2015 yılında 1.3 milyon olan üretim 1.7 milyona çıkacak. Biz de aynı dönemde şu an 2 bin 200 adet olan yıllık satışlarımızı en az 10 bine çıkarmayı hedefliyoruz. Türkiye’de yeniden yapılanıyoruz. Türkiye Avrupa’da en önemli satış üsüs olacak.”
İnançsız bayiler vardı
Mazda’nın Türkiye’de son 5-6 yıldır çok büyük belirsizlikler yaşadığını kaydeden Yurdakul, şunları dile getirdi: “Uzun bir distribütörlükten sonra Mazda, Türkiye’ye kendisi gelmeye karar verdi. Bu büyük bir değişimi beraberinde getirdi. Eski distribütörle Mazda arasında husumetler yaşandı. Daha sonra çift genel müdürü dönemi oldu. Bundan sıyrılıp tam yükselişe geçmeye hazırlanırken yönetim yapısı yeniden değişti. Bu yüzden bayiler markaya olan inançlarını kaybettiler. Biz şimdi bunu yeniden kazanmak için uğraşıyoruz. Türkiye çapında 30 bayimiz var ama bunlardan sadece 12 tanesi verimli çalışıyor. Biz bundan sonra inançlı bayilerle çalışma kararı aldık. Bunun içinde hedefimiz 12 inanan bayiye yenilerini eklemek.”
Yatırım Ajansı Mazda’yı çağırdı
BAŞBAKANLIK Yatırım ve Destek Ajansı, Japon Mazda’nın da kapısını da çaldı. Mazda’dan da Türkiye’de yatırım yapmasını isteyen Yatırım Ajansı, bu konuda bir çok avantaj sunulacağı sinyalini verdi. Mazda Türkiye Genel Müdürü Nurkan Yurdakul, Yatırım Ajansı’nın kendisiyle görüşme yaptığını belirterek, şunları söyledi: “Japonya’da Nissan’la Türkiye’de yapmayı planladıkları yatırım için görüştükten sonra, Mazda yetkilileriyle de görüşüp yatırıma çağırmışlar. Kendilerine Mazda’nın yeni bir atılım içinde olduğunu, Meksika ve Rusya’da yeni fabrika yatırım yaptığını anlattık. Ama ilerde Avrupa’da büyümeye bağlı olarak Türkiye’nin en önemli adaylardan biri olabileceğini söyledik. Mazda’nın orta vadede Türkiye’ye ilişkin bir yatırımı olamaz ama uzun vadede nelerin olabileceğini kestirmek zor.”