Oluşturulma Tarihi: Şubat 14, 2006 00:00
Sabancı Holding 2005 yılını 10.5 milyar dolarlık ciro ile kapatmayı öngörürken 2006 hedefini yüzde 12.4 milyar dolar olarak açıkladı. Holding, enerji sektöründe odaklanacağını duyurdu. Sabancı Holding, özelleştirmenin yanı sıra satın almaları da gündemine aldı.
KONSOLİDE cirosunun geçen yıl yüzde 22’lik artışla 10.5 milyar doları bulmasını öngören Sabancı Holding, bu yıl için ise yüzde 19’luk büyümeyle 12.4 milyar
dolar hedef belirledi. Sabancı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Güler Sabancı, "Hem özelleştirmelere bakacağız hem de satın almalara" derken CEO Ahmet Dördüncü, ilgilendikleri alanın elektrik olduğunu belirtti.
AGRESİF BÜYÜMEYE DEVAM: Sabancı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Güler Sabancı ve Sabancı CEO’su Ahmet Dördüncü, düzenledikleri yıllık paylaşım toplantısında 2005’i değerlendirirken 2006’ya ilişkin hedefleri de açıkladı. "Sabancı Holding istikrarlı büyümesine devam etmektedir" diyen Dördüncü, 30 Eylül 2005 itibarıyla konsolide mali tablolara göre satışların 10.2 milyar YTL, vergi öncesi kárın ise 1.2 milyar YTL olarak gerçekleştiğini, holdingin 9 aylık satışlarının 2004 yılına göre yüzde 19 artarken, vergi öncesi kárın yüzde 29 yükseldiğini hatırlattı. 2004 yılında 8 milyar 546 milyon dolar gerçekleşen konsolide cironun 2005 yılında 22 büyümeyle kesin olmamakla beraber 10.5 milyar dolara ulaştığını açıklayan Dördüncü "2006’da ise yüzde 19 gibi agresif bir büyümeyle 12.4 milyar dolar civarına taşımayı planlıyoruz" dedi.
ENERJİDE ÖNEMLİ ADIMLAR: Dördüncü "2006, grubumuzun enerji sektöründe önemli adımlar atacağı bir yıl olacaktır" derken, EnerjiSa’nın üretim portföyünün zenginleştirilmesi için yapacakları çalışmaların yanı sıra projelerinin satınalma ve özelleştirme ağırlıklı olduğunu dile getirdi. Dördüncü, "Dağıtım ihalelerini gerekse üretim porftöyünün çeşitlendirilmesini yakından takip etmeyi ve fırsatları değerlendirmeyi planlamaktayız" dedi. Bu sektördeki büyüme isteklerini dile getiren Güler Sabancı da, "Hem özelleştirmelere bakacağız hem de satın almalara, hem kendimiz organik olarak büyümeye bakacağız. Büyüme ana başlığı altında o sektörde ne gerekiyorsa, ne gibi fırsatlar varsa onları değerlendireceğiz" diye konuştu.
PETROL DEĞİL, ELEKTRİK: Geniş bir sektör olan enerjinin her alanında oyuncu olmak istemediklerini belirten Dördüncü, elektrik üretimi, dağıtımı, perakende ve toptan satışına odaklanmış bir oyuncu olmak istediklerini kaydetti. Daha sonraki aşamada belki doğalgaz dağıtımına da ilgi duyabileceklerini söyleyen Dördüncü, "Fakat Petkim ve petrolle olan tarafıyla ilgili olan herhangi bir planımız yok" dedi. Dördüncü bir soru üzerine de son zamanlarda yaşanan sorunlar ve nükleer enerjiye ilişkin şu değerlendirmeyi yaptı: "Enerji sektöründe son günlerde yaşananların Türkiye’nin enerjide dışa bağımlılığının oldukça kritik yerlerde olduğunu gösteriyor. Bugünden itibaren bunun farkına varılmasıyla, bizim de bundan sonraki 10 yıl için kendimiz için düşündüğümüz gibi, Türkiye’nin de enerji üretim portföyünü zenginleştirmesi, daha çok termik santrallere daha çok hidrolik santrallere önem vermesi gerekiyor. Biz de kendi planlarımızı bu çerçevede yapıyoruz. Dışa bağımlı olduğunuz sürece bu tür hassas noktaları yaşamamız kaçınılmaz olacaktır."
Kordsa’yla ilk kez global bir şirketin merkezi İstanbul oluyorGÜLER Sabancı’nın dün önemli üzerinde durduğu konulardan biri de Kordsa International’ın merkezinin İstanbul olarak belirlenmesiydi. 2005 yılı Nisan ayında DuPont’tan hisselerini alınarak adı Kordsa International olarak değiştirilen şirket bu yıldan itabaren Kordsa Global olarak Türkiye’den yönetilecek. Yüzde 12’si İMKB’de işlem gören Kordsa A.Ş. merkezi İstanbul’da olan Kordsa Global ile birleşecek. Böylece 1973 yılında Türkiye’de kurulan Kordsa, dünyanın en önemli haylon ve polyester kord bezi üreticilerinden biri olarak Kordsa Global’e dönüşerek 7 değişik ülkede 8 ayrı işletmesi olan global bir şirket olacak. Sabancı, bu konuda şunları söyledi: "Kordsa Türkiye, Kordsa International, Kordsa Brezilya, Kordsa Arjantin, Almanya, Mısır gibi bütün bu konudaki faaliyetlerimizin şemsiye şirketi Kordsa Global olacak. Belki de Türkiye’de ilk bu çapta bir global şirketin merkezi de böylece İstanbul’da olacak ve Sabancı Center’den yönetilecek. Bunu önemsiyorum."
Avrupa, Ortadoğu, Afrika, Kuzey ve Güney Amerika’da faaliyetlerini sürdürecek olan Kordsa Global’in polyester kapasitesinin artırılması da planlanıyor. Yüzde 100 Sabancı Holding şirketi olarak faaliyetini sürdürecek şirketin, 4’üncü Bölge olarak tanımlanan Asya’ya doğru faaliyetlerinin genişletilmesi ve bu bölgenin de lideri olması planlar arasında yer alıyor.
620 milyon dolarlık yatırım planlıyoruz
AHMET Dördüncü, "Yatırımlarımız büyümemizi destekleyecek" derken, geçen yıl yüzde 23’lük artışla 550 milyon dolara ulaşan yatırım tutarının bu yıl yüzde 11’lik artışla 620 milyon dolar olarak hedeflendiğini açıkladı. Dördüncü, Sabancı Holding’in kesin olmamakla birlikte 2005’te ulaştığı ve bu yılki hedef rakamları şöyle açıkladı: "Sanayi ve ticaret şirketlerinde operasyonel kárlılık geçen yıl yüzde 35 büyümeyle 466 milyon dolar olarak tahmin edilirken, bu yıl için yüzde 24’lük büyüme ile 580 milyon dolar hedefleniyor. İhracatta ise yüzde 7 büyümeyle 1 milyar 50 milyon dolar olan rakam bu yıl yüzde 19’luk büyümeyle 1 milyar 250 milyon dolar olarak hedefleniyor."
Akbank, orta çaplı banka satın almış gibi büyüdüKORDSA Global’in merkezinin İstanbul olması ve Akbank’ın net kárının 1 milyar doları aşmasının üzerinde önemle duran Güler Sabancı, "Rakamlara bakılırsa Akbank’ın neredeyse orta ölçekli bir banka almış kadar büyüdüğü görülür" dedi. Sabancı, "Bankacılık Sabancı Holding’in ana işidir ve ana işi olmaya devam edecektir. Biz bankacılıkta başarılı sonuçlar alıyoruz. Tabii ki Akbank lider olduğu için, liderliğe yakışır sorumluluk bilinciyle önüne çıkan fırsatları değerlendirecektir" dedi. Sabancı, Akbank’ın toplam gelirdeki payının sorulması üzerine, şunları söyledi: "Ciro olarak yüzde 50-50 gibi. Kárlılıktaki yeri daha ağırlıklı. Akbank’ın performansı çok iyi. Diğer sektörler de iyi ama diğer taraf Akbank’ı yakalayamıyor. Yakalamaya çalışıyoruz. O dengeyi bulacağız doğru yolda gidiyoruz."
Farkımızı rakamlar gösterecek
GÜLER Sabancı, "Önemli olan bir fark yaratmak, fark getirmek. Yaptığımız çalışmalarda bunu arıyoruz. Kalıcı üstünlükler yaratmak istiyoruz. Bütün bunları istememizin tek bir sebebi var; o da sürdürülebilir büyüme ve sürdürülebilir karlılığı arıyoruz" diye konuştu. "Sabancı farkı dediğiniz nedir" sorusuna ise Güler Sabancı’nın yanıtı şöyle oldu: "Biz sonuçlarla ölçülebilir bir iş yapıyoruz. Ekonomi rakamların dilidir. Dolayısıyla Sabancı farkını da sonuçlarla göreceksiniz."
4 bin 425 yeni personel alınacak
İNORGANİK büyümesini sürdürecek olan Sabancı Holding’in personel sayısının da hızla büyüdüğünü bilerten Dördüncü, 2004 yılında 38 bin 375 bin olan çalışanları bulunduğunu ve bu rakamın geçen yıl 44 bin 575 bin olduğunu belirtti. Personelin 3 bin 500 kadarının yurtdışında çalıştığına dikkat çeken Dördüncü bu yıl da yüzde 10’luk artışla personel sayasını 49 bine çıkaracaklarını açıkladı.
Piyasa değeri 9.2 milyar dolar
HİSSEDARLARINA "değer yaratmaya devam edeceğiz" mesajı veren Dördüncü, 3 Ocak 2005’te 4.6 milyar dolar olan Sabancı Holding
hisse senedi performansının 31 Ocak 2006’da 9 milyar 273 milyon dolara yükseldiğine dikkat çekti. Dördüncü, 27 Ocak 2006 itibarıyla Borsa’da işlem gören 14 şirketleriyle toplam pazar değerinin yüzde 17’sini oluşturduklarını belirtti.
Sabancı şirketlerinin 2006 yılı hedefleriGıdasa için 2006 yılı yatırımların tamamlandığı bir yıl olacak. Hendek’teki Piyale’nin yeni makarna un fabrikası 2006 ortasında faaliyete geçecek.
2006 yılında Bahçelievler, Merter hipermarketlerinin açılmasıyla 14 hipermarket ve 7 yeni olmak üzere 95 süpermarketin sahibi olacak.
Diasa’nın mağaza sayısı 39 Endi mağazasının dahil olmasıyla 447’ye yükselecek.
2006 yılında 22 yeni kente girip 55 mağaza açarak 150 mağazaya ulaşacak. Doğu Avrupa’da bir elektronik perakendecisini satın alma girişimi var.
Global A.Ş. ile kord bezi sektöründe büyüme ve iş geliştirme fırsatlarının kollanmasına devam edilecek. É
Yeni yatırımlarla kapasitesini yüzde 11 artıracak ve 2006 yılında 25 yeni ürünle pazar girecek, satışlarını büyütecek.
Otobüs satış adedini 2005’e göre yüzde 8 941’e, midibüs sayısını yüzde 49 büyümeyle 1580 adede çıkarmayı hedeflemektedir. Şartlar oluştuğunda ağır kamyon dahil olmak üzere inorganik büyüme fırsatlarının değerlendirilmesini planlıyor.
Binek otomobil pazarında 2005’te yüzde 7 olan pazar payını yüzde 8,6 seviyelerine çıkarmayı hedeflemiştir. Bu hedef doğrultusunda satış adedini yüzde 10 büyütecek.