Tolga TANIŞ / NEW YORK
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 27, 2008 00:00
Yılın ikinci çeyreğinde 8.67 milyar dolar zarar eden Ford, bu zararın ardından pikap ve cip üretimi yapılan fabrikalarını ufak otomobil üretimine göre yeniden kurmaya hazırlanıyor. Bu fabrikaları ve müşterilerine kiraladığı pikap ve ciplerin defter değerlerini de düşürüyor.
AMERİKAN otomobil piyasası son 15 yılın en kötü dönemine girerken otomobil üreticileri ayakta kalabilmek için peş peşe yeni planlar açıklıyor. Yılın ikinci çeyreğinde 8.67 milyar
dolar zarar eden Ford bu zararın ardından 105 yıl önce kurucusu Henry Ford’un seri üretim modeliyle yarattığı devrime benzer yeni bir dönüşüm planı başlatıyor. 172 milyar dolarlık satışıyla GM ve Toyota’nın ardından dünyanın en büyük 3’ncü otomobil üreticisi olan Ford, buna göre pikap ve cip üretimi yapılan fabrikalarını ufak otomobil üretimine göre yeniden kurmaya hazırlanıyor. Bu fabrikaları ve müşterilerine kiraladığı pikap ve ciplerin defter değerlerini de düşürüyor.
Planın bedeli
Ford’un açıkladığı plan, aslında artan petrol fiyatlarının neden olduğu bir silsilenin sonucu. Üç ay önce benzinin galon fiyatı 2 dolarlardan bir anda 4 dolara (litresi 1.25 YTL) tırmanınca, yakıt giderini karşılayamayacağını düşünen Amerikalılar önce, daha az yakan otomobillere yönelmeye başladı. Böylece pikap satışları yüzde 25, cip satışları da yüzde 32 düştü. Düşen satışlar nedeniyle, Ford 1 milyar dolar zarar etti. Yeni planı için cepten harcayacağı tutar da 700 milyon doları bulacak.
Ford’un zararı büyüdü
Şirket yönetimi, petrol fiyatlarının dönüşü olmadığını anladığında, malvarlığını da yeniden değerlemesi gerektiğini fark etti. Madem pikap ve cipleri kimse almıyor, o zaman pikap ve cip üreten fabrikaların mevcut halleriyle para etmeyeceğini düşünüp defter değerlerini düşürdü. 5.3 milyar dolar da buradan zarar yazdı. Müşterilerine uzun süreliğine finansal kiralama (leasing) yaptığı pikap ve ciplerin defter değerlerini de aynı şekilde indirince, zarara 2.1 milyar dolar daha ekledi. Chrysler’in haziran ayındaki satışı, bir önceki yıla göre yüzde 35.9 azalarak düşüş rekoru kırdı. General Motors (GM), ay başında borsada son 50 yılın en hızlı düşüşünü yaşadı.
Ford’da 2010’a kadar da büyüme beklenmiyor. Ancak bütün bu karamsar tabloya rağmen CEO Alan Mulally, büyüme tekrar başlayıncaya kadar kendini finanse edebilecek finansal güce sahip olduğunu savunuyor.
Plan nasıl işleyecek
Kuzey Amerika’daki kamyon bazlı üretim tesislerinden üçünü ufak otomobil fabrikasına çevirecek.
2012 sonuna kadar Avrupa’da ürettiği küçük modellerden 6’sını ABD’de de satışa sunacak.
Ürün geliştirme bütçesinin 3’te 2’sini otomobiller için harcamaya başlayacak.
Ford, bir yandan üretim stratejisini değiştirirken bir yandan maliyet giderici önlemler de alacak.
Bunun için önce küresel satış ağını daha verimli kullanmanın yollarını araştıracak.
Kuzey Amerika, Avrupa ve diğer bölgelerdeki benzer araçları ortak platformlarda buluşturmak, projenin ilk ayağı.
Böylece ufak ve orta ölçekli otomobiller ile vanlar için kurduğu satış platformlarını 25’ten 9’a indirecek.