100 milyar dolarlık 22 bin aile için özel bankacılık

Güncelleme Tarihi:

100 milyar dolarlık 22 bin aile için özel bankacılık
Oluşturulma Tarihi: Haziran 09, 2009 12:08

Türkiye'de bazı bankaların, belli bir tutarın üzerinde varlığı bulunan müşterilere hizmet vermek amacıyla bünyesinde kurduğu private banking (özel bankacılık) bölümlerinin sayısı her geçen gün artıyor.

Hizmetlerin giderek çeşitlendiği özel bankacılık bölümlerinde müşterilere, portföy yönetiminden yatırım, sanat, servet, vergi ve mirasa kadar pek çok danışmanlık hizmeti sunuluyor. Belli yerlerdeki sağlık ve kültür harcamalarında indirim, hava limanlarındaki lounge'lardan ücretsiz yararlanma imkanlarını da kapsayabilen hizmetler, seçilmiş bazı şubelerde müşterilere öncelikli ve birebir verilebiliyor.

Türkiye'de en az bir milyon dolara sahip aile sayısının 22 bine yakın olduğu ve bu ailelerin toplam servetinin 100 milyar doların üzerinde bulunduğu ifade ediliyor. Özel bankacılık yönetimi altında bireysel müşteriler için 15 milyar dolarlık bireysel varlık yönetildiği tahmin ediliyor.

Türkiye'de önemli bir potansiyel arz eden özel bankacılık, önümüzdeki yıllarda kişisel servet artışına dair beklentiler paralelinde gelişmeye ve büyümeye açık bir bankacılık alanı olarak değerlendiriliyor.

Türkiye İş Bankası Özel Bankacılık İş Birimi, 100 bin TL üzerinde finansal varlığı bulunan ve banka toplam varlığı içinde önemli bir paya sahip olan 80 binin üzerindeki özel bankacılık müşterisinin 26 milyar lirayı aşan varlığını yönetiyor.

İş Bankası'nda 400 bin TL üzerinde varlığı bulunan özel bankacılık müşterilerine yönelik olarak da “Privia” markası altında bir sadakat programı yürütülüyor. Tanıtıcı bir kimlik kartı niteliğindeki Privia Kart'a sahip müşteriler, yurt içi ve dışındaki tüm şubelerde öncelikli ve birebir hizmet alıyor.

Yapı Kredi Private Banking, yaklaşık 14,5 milyar dolarlık portföyü yönetiyor.
Kurumsal ve bireysel olmak üzere 3 bine yakın müşterisi bulunan Akbank, kurumsal müşterilerle birlikte 10 milyar dolar civarında bir varlığı yönetiyor.

İŞ BANKASI'NDAN “PRIVIA” SADAKAT PROGRAMI

Türkiye İş Bankası'nda özel bankacılık faaliyetleri, Türkiye'nin gelir dağılımına uyumlu olarak mevcut şube ağından seçilmiş şubelerin içerisinde konumlandırılmış özel bankacılık bölümlerinde 2004 yılından bu yana sürdürülüyor. 2007 yılında da banka genelinde yaşanan değişim projesinin bir yansıması olarak Özel Bankacılık İş Birimi kuruldu.

İş Bankası yetkilileri, İş Birimi'nin, karşılıklı güvene dayanan uzun süreli banka-müşteri ilişkisini esas alarak çok yönlü hizmet modeli anlayışı çerçevesinde kişiye özel finansal çözümler ve farklılaştırılmış hizmetler sunmayı hedeflediğini belirtti.

Yetkililer, Özel Bankacılık İş Birimi'nin, 100 bin TL üzerinde finansal varlığı bulunan ve banka toplam varlığı içinde önemli bir paya sahip olan 80 binin üzerindeki özel bankacılık müşterisinin 26 milyar lirayı aşan varlığını yönettiğini bildirdi.

Özel bankacılık hizmetlerinin, müşterilerinin beklenti ve ihtiyaçları paralelinde yapılandırılmış ürünlerin yanı sıra, farklı yatırım alternatiflerinin ve bankacılık ürünlerinin kişiselleştirilmiş hizmet anlayışıyla sunumuna yönelik olduğunu, hizmetlerinin genel olarak varlık ortalamalarının toplamı 100 bin lira üzerindeki müşterilerini kapsadığını anlatan yetkililer, şunları kaydetti:
“Bununla birlikte 400 bin TL üzerinde varlığı bulunan özel bankacılık müşterilerimize yönelik olarak da Privia markası altında bir sadakat programı yürütülmektedir. Tanıtıcı bir kimlik kartı niteliğindeki Privia Kart'a sahip müşteriler, yurt içi ve yurt dışı tüm şubelerimizde öncelikli ve birebir hizmet almaktadır. Uygulamanın ayrıcalıkları kapsamında müşterilerimiz kendilerine özel geliştirilen yatırım seçenekleri olarak A ve B Tipi Privia Değişken Yatırım Fonları'na sahip olabilmektedir. Kart sahibi müşteriler, Anadolu Hayat Emeklilik tarafından Privia Kart sahiplerine yönelik oluşturulan Grup Emeklilik Planı'na da dahil olabilmektedir. İş Bankası grup şirketlerinden Bayındır Hastanesi ile geliştirilen işbirliği çerçevesinde sağlık hizmetlerinden indirimli yararlanmakta ve aynı zamanda protokol hizmeti almaktadırlar. Hava limanlarında bulunan Millenium Lounge hizmetinden beraberlerinde sınırsız sayıda refakatçiyle yararlanabilmekte ve Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları'ndan çıkan eserlere indirimli sahip olmaktadırlar.”

Yetkililer, özel bankacılık müşterilerine, şubelerinde portföylerindeki sınırlı sayıda müşteriye hizmet veren müşteri ilişkileri yöneticileri tarafından her türlü geleneksel bankacılık hizmet ve ürünlerinin yanı sıra, müşterilerinin risk profiline uygun olarak yapılandırılmış ürünler de dahil geniş yatırım seçenekleri sunulduğunu bildirdi.

Özel bankacılık müşterilerine etkin, hızlı ve kaliteli hizmetin müşteri gizliliği prensibi gözetilerek sunumu amacıyla da İstanbul, Ankara ve İzmir'de belirli şubelerin bünyesinde konumlandırılmış, konfor ve müşteri mahremiyeti gözetilerek özenle tasarlanmış 22 özel bankacılık hizmet alanı bulunduğunu belirten yetkililer, sadece özel bankacılık müşterilerine hizmet sunmak üzere uzmanlaşmış İstanbul Özel Bankacılık Şubesi'nin de bu yıl faaliyete başladığını söyledi.
İş Bankası yetkilileri, Türkiye'de yönetilen özel bankacılık fon büyüklüğünün net olarak saptanamamakla birlikte toplam hane halkı sayısı içinde varlıklı ve çok varlıklı kesimin oranına bakıldığında özel bankacılığın, hali hazırda önemli bir potansiyel arz ettiğini, önümüzdeki yıllarda da kişisel servet artışına dair beklentiler paralelinde gelişmeye ve büyümeye açık bir bankacılık alanı olarak değerlendirildiğini ifade etti.

YAPI KREDİ'DEN SANAT VE MİRAS DANIŞMANLIĞI

Yapı Kredi Özel Bankacılık ve Varlık Yönetimi Genel Müdür Yardımcısı Erhan Özçelik de Yapı Kredi'nin 1998 yılından beri müşteri gruplarına göre farklılaştırılmış hizmet anlayışını benimsediğini, yıllar içinde bu yaklaşımını geliştirerek özel bankacılık alanında farkını daha da belirginleştirdiğini ve lider konumunu güçlendirdiğini ifade etti.

Özçelik, Yapı Kredi bünyesinde kurulan Özel Bankacılık ve Varlık Yönetimi bölümünün Yapı Kredi Private Banking markası ile yüksek varlıklı müşterilere hizmet verdiğini, bu hizmetlerin yüksek varlık sahibi her tür müşteri profiline hitap eden yatırım ürünleri ve danışmanlığını kapsadığını, müşteri birikimlerinin maksimum getiri anlayışıyla yönetilirken, uzman müşteri temsilcileri aracılığıyla yurt içi ve dışı piyasaların takip edildiğini ve yatırımcılara alternatif ürünler sunulduğunu anlattı.

Yapı Kredi Private Banking'in bugün 31 özel bankacılık merkezi ve şubesinde, 18 şubedeki özel bankacılık hizmet noktasında 200'ün üzerinde müşteri temsilcisi adedine ulaşmış olan geniş bir kadro ile müşterilerine hizmet verdiğini bildiren Özçelik, “Yapı Kredi Private Banking olarak, yaklaşık 14,5 milyar dolarlık portföyü yönetiyoruz. Bu rakam, bankanın bireysel varlığının yüzde 30'a yakın kısmına denk geliyor. Bu pay mevduatlarda yüzde 25'leri bulurken, bazı ürünlerde yüzde 50'nin üzerine çıkabiliyor” diye konuştu.

Piyasada bu alanda gittikçe artan rekabeti de göz önünde bulundurarak stratejilerini oluşturduklarını, farklı müşteri segmentlerine göre farklılaştırmış özel hizmetler tasarladıklarını anlatan Özçelik, yüksek varlıklı müşteri kitlesine sunulan portföy danışmanlığı ile geniş ürün gamından müşterilerinin ihtiyaçlarına en uygun olanları seçerek yatırımlarına en çok kazandıracak kişiye özel finansal çözümler sunduklarını söyledi.

Özel portföy yönetimi ile müşterilerinin risk tercihi ve yatırım alışkanlıklarına uygun varlıklarını yönettiklerini ifade eden Özçelik, konuşmasını şöyle sürdürdü:
“Yapı Kredi Private Banking olarak, müşterilerimizin ihtiyaçlarını göz önünde tutarak vergi danışmanlığı hizmeti de sunuyoruz. Bu konuda Ernst & Young firması ile işbirliği yapıyoruz. Her yıl müşterilerimize vergi mevzuatı ve değişiklikleri ile ilgili bilgilendirmek amacıyla Türkiye'nin çeşitli illerinde vergi seminerleri düzenleyerek vergi konusundaki uzman kişileri müşterilerimizle buluşturuyoruz. Türkiye'de bir ilke imza atarak Mayıs 2007'de sanat danışmanlığı hizmetini başlattık. Sanata ilgi duyan, koleksiyon sahibi ya da koleksiyonerliğe yeni başlayacak olan müşterilerimize ihtiyaç duydukları tüm danışmanlık hizmetlerini veriyoruz. Yapı Kredi Private Banking olarak, bu alandaki gücümüzü bünyemizde bulunan Yapı Kredi Kültür Sanat ve Yayıncılık şirketinden alıyoruz. Sanat danışmanlığı kapsamında müşterilerimize sadece Türkiye ile sınırlı kalmayıp global hizmet vermeyi amaçlıyoruz. Bu konuda engin tecrübesi olan Unicredit'in ve dünyaca ünlü müzayede evi Christie's'in desteği ile çalışmalarımıza devam ediyoruz.”

Miras danışmanlığında Türkiye'de önemli bir açığı dolduracaklarını düşündüklerini kaydeden Özçelik, “Miras hukuku varlıklı müşterilerimizin bile çok bilgi sahibi olmadığı, eksik bilgi nedeniyle çeşitli sorunlar yaşadığı bir konu. Miras planlaması yaparken konunun hukuk ve vergi açısından değerlendirilmesi için müşterilerimizi konusunda uzman danışmanlarımızla bir araya getiriyoruz. Konuyla ilgili hukuk büroları ve akademisyenlerle görüşme halindeyiz. Sadece birebir danışmanlık değil, aynı zamanda bilgilendirme amaçlı da çeşitli seminerler düzenlemek 2009 planlarımız arasında...” şeklinde konuştu.

TÜRKİYE'DE ÖZEL BANKACILIĞIN GELİŞİMİ

Erhan Özçelik, Türkiye'de özel bankacılığın bundan 5 yıl önce bireysel bankacılıktan çok da farklı bir hizmet olarak algılanmadığın, son yıllarda gerek Türkiye'deki varlıklı kesimin artması ve alternatif yatırım araçlarına yönelmesi, gerekse rekabette fark yaratmanın hizmet kalitesini maksimum düzeye çekmekle mümkün olacağını anlayan bankaların bu alana yönelmesi ile küçük bazı bankaların dışında pek çok bankanın bu hizmeti vermeye başladığını anlattı.

Özçelik, “Yabancı bankaların da Türkiye pazarında etkin rol oynaması, yurt dışında uzun zamandır var olan özel bankacılık birikiminin ve farklı varlık yönetimi modellerinin Türkiye'ye gelmesine neden oldu. Bugün gerçekten ürün, hizmet ve satış kanalları anlamında yurt dışındaki bankalarla rekabet edebilir duruma geldik” dedi.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!