Oluşturulma Tarihi: Aralık 25, 2002 00:00
Triko ve konfeksiyon sektörünün incelendiÄŸi rapora göre, sektördeki iÅŸletmelerin yüzde 70'i belirsizlik nedeniyle 2005 yılına kadar yatırım yapmayı düşünmüyor.Ä°HKÄ°B (Ä°stanbul Hazırgiyim ve Konfeksiyon Ä°hracatçıları BirliÄŸi) ile Triko Sanayicileri DerneÄŸi (TRÄ°SAD) tarafından hazırlanan ‘‘Türkiye Triko ve Konfeksiyonu Sektör Profilinin Ä°ncelenmesi’’ raporu açıklandı. Ä°HKÄ°B BaÅŸkanı Nuri Artok ve TRÄ°SAD BaÅŸkanı Metin Alkoçlar'ın katıldığı bir toplantı ile açıklanan rapora göre, sektördeki iÅŸletmelerin yüzde 70'inin ülkede belirsizlik nedeniyle önlerini görememeleri yüzünden 2005 yılına kadar yatırım yapmayı düşünmüyor. Rapor hakkında bilgi veren Marmara Ãœniversitesi Öğretim Ãœyesi Yardımcı Doç. Dr. Erkan Ä°ÅŸgören, Çin'in 2005 yılına hızla hazırlandığını belirterek, ‘‘2005'e rakiplerimiz yatırımlarla hızla hazırlanırken, biz ise bir barajın önünde kapaklarının nasıl açılacağını seyretmek durumundayız’’ dedi. Ä°ÅŸgören ‘‘Ankara sektöre 2005'e kadar yol göstermeye, yatırımları teÅŸvik etmeye devam etmeli’’ diye konuÅŸtu.‘‘Türkiye Triko ve Konfeksiyonu Sektör Profilinin Ä°ncelenmesi‘‘ raporuna göre, firmaların kapasite kullanım oranları düşük, marka kavramı geliÅŸmemiÅŸ, iÅŸletmelerin yüzde 92‘lik bölümü toplam kalite kavramını bilmiyor. İçinde bulundukları dar boÄŸazdan çıkışlarının ihracat artışı ile olabileceÄŸine inanan iÅŸletmeler, ihracatta vergi politikaları ve kotaları en önemli sorun olarak görüyorlar. Raporda, bazı öneriler şöyle sıralanıyor: ‘‘Tek pazar öncesi triko iÅŸletmelerinin kaliteli yönetim sistemlerine geçmeleri ve rekabet ÅŸartlarını yerine getirip dünya üretim liginde üst sıralarda yer almaları desteklenmeli. Gümrük ve vergi konularındaki bürokrasi azaltılmalı. MarkalaÅŸma konusunda teÅŸvik edilmeli. Kalifiye eleman yetiÅŸtirilmesi olanakları artırılmalı. Åžirketlerin iç piyasa ve özellikle ihracata yönelik pazarlama tekniklerinde destek olunmalı.‘‘İTALYA'YA KAFA TUTMALIYIZTRÄ°SAD BaÅŸkanı Metin Alkoçlar da, araÅŸtırmanın en önemli sonucunun sektörün kapasite kullanımındaki, ÅŸirketlerin zayıf noktaları olan kurumsallaÅŸma, markalaÅŸma ve ihracattaki eksikliklerini belirlemek olduÄŸunu söyledi. Alkoçlar, sektördeki firmaların kotaların kalmasıyla 2005 yılında dünya pazarlarında oluÅŸacak yeni ÅŸartlara yeterince hazırlıklı olmadıklarının da belirlendiÄŸini kaydetti. Sektörün ÅŸu anda ileri teknoloji kullandığını ve kapasitesinin mevcut olduÄŸunu belirten Alkoçlar, ÅŸunları söyledi: ‘‘Şu anda yatırım yapmaya gerek yok. EÄŸitime, tasarıma önem vermeliyiz. Artık, trikonun anası Ä°talya'ya kafa tutmamız lazım. Bunun için özellikle koleksiyon geliÅŸtirmeliyiz. 2005'de Çin'in fiyat gibi belirli noktalarda zararı olacaktır. Ama, hızlı teslimat, kaliteli üretim ve model yaratmada biz daha iyiyiz. Çin'in kolay kolay bize kafa tutacağını sanmıyorum. Yeter ki, rakibimiz Ankara olmasın.’’Artok: Savaşın maliyetini üstlenecek durumda deÄŸilizÄ°HKÄ°B BaÅŸkanı Nuri Artok, ekonominin son derece hassas olduÄŸu bir dönemde Türkiye'nin bir savaÅŸa karışmanın maliyetini üstelenecek durumda olmadığını vurguladı. Irak'a yönelik bir savaşın özellikle ihracatı ve turizmi olumsuz etkileyeceÄŸini vurgulayan Artok, şöyle konuÅŸtu:‘‘Korkarım ki savaÅŸ, bir öncekinde olduÄŸu gibi Türkiye'ye çok büyük zarar verecek. Körfez Savaşının Türkiye'ye 100 milyar dolarlık maliyeti oldu. Ekonominin son derece hassas olduÄŸu bir dönemde, üstelik de bizim dışımızda geliÅŸen dinamiklerin etkisi ile bir savaÅŸa karışmanın maliyetini üstlenecek, karşılayabilecek durumda deÄŸiliz. Türkiye'nin bugün en büyük gereksinimi siyasi ve ekonomik istikrardır. En büyük risk de savaÅŸtır. Türkiye bu olayların dışında kalarak bu iÅŸten zararsız kurtulmanın yolunu bulmalı.’’Â
button