Güncelleme Tarihi:
MONTBLANC, 1906 yılında kurulmuş bir kalem markası. Daha sonra saat, kol düğmesi ve deri aksesuvarlarla ürün yelpazesini genişletiyor. Bilenin aksine ne Fransız ne de İsviçreli. Hamburg merkezli marka ‘Alman’ köküne hiç vurgu yapmıyor. Bağlı olduğu Richemont Grubun cirosu 11 milyar Euro’ya yakın. MontBlanc Avrupa kalemi Başkanı Guido Zimmermann, insanlara servet niteliğinde kalem ve saat satmanın inceliklerini Hürriyet’e anlattı.
* Kalem fiyatlarınız ne kadardan başlıyor?
- 285 Euro gibi.
* Ne kadara kadar çıkabiliyor?
- Bunun ucu açık. Geçen hafta Avrupa’da 450 bin Euro’ya bir kalem sattık. Önceki ay 580 bin Euro’ya çok özel bir kalemi alan oldu. Bunlar pırlanta ve değerli taşlarla süslü, mücevher niteliğinde ürünler.
* Saatlerinizin fiyat aralığı nedir? Onun da ucu açık mı?
- Aynan öyle. 400 Euro’dan başlayıp 35.000 Euro’ya kadar çıkabiliyor. Bugüne kadar sattığımız en pahalı saat 500 bin Euro idi.
* Bu söylediğiniz rakamlarla çok rahat ev, otomobil, vs alabilir insanlar. Neden bu kadar çok parayı kalemlere, saatlere harcıyorlar?
- Bunlar genellikle çok nadide parçaları toplayan koleksiyonerler. Bizimki bağıran bir marka değil. Gösteriş markası değil. Evladiyelik ürünler. Sanat ve kültürle direkt bağları olan sofistike bir marka… Markanın müdavimleriyle çok özel duygusal bağları olduğunu görüyoruz.
İŞ DÜNYASI ÖNEMSER
* Türkiye’de de kalem ve saat koleksiyonerleri var. Onlar nasıl? Bu kadar pahalı ürünleri alıyorlar mı?
- Türkiye’de en çok satan saat aralığımız 2.000-10.000 Euro. Kalemde ise 400-2.000 Euro. Türkiye’de 100 bin Euro’ya saat de sattık kalem de. Türkiye’de lükse değer veren bir kitle bulunuyor. Türkiye’de iyi saat ve kalem koleksiyonerleri var. Özellikle iş dünyası kaleme önem veriyor.
GİZLİ BİR CEMAAT GİBİ
* Bunlar sınırlı sayıda üretilen özel ürünler, değil mi? Bekleme listeleri olabiliyor. Hatta ürün lansmanı yapılmadan koleksiyorlere kuşlar fısıldıyor. Kime satacağınızı neye göre belirliyorsunuz?
- Evet bu hakikaten ilginç bir dünya. O kadar yakından takip ediyorlar ki sınırlı sayıda üretilen koleksiyonu haber alıp, ön sipariş geçiyorlar. Biz zaten fiyatlarımız nedeniyle sınırlı bir kitleye ulaşıyoruz ve bunun üzerine bir ayrımcılık yapmak istemiyoruz. Ama tabii ki markanın müdavimlerinin önceliği var. Markaya bağlılık ve sadakat bizim için çok önemli. Özel koleksiyonlarda koleksiyonerleri tercih ediyoruz. Bizden 36 ayda bir alışveriş yapan 10 milyon insan var.
* Neden bir kaleme bu kadar çok para harcadıkları soruma tam yanıt alamadığımı düşünüyorum.
- Bu saatseverler ve kalemseverler adeta gizli bir kulüp, gizli bir cemaat gibidir. Kimi bunu biriktirmek kimi de yatırım olarak görüyor. Eski, klasik otomobiller toplamak gibi… Bazı insanlar nadide parçaları toplar.
17 Aralık lüksü etkiledi
MONTBLANC markasını Türkiye’de temsil eden Rotap’ın Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Ali Bal, 17 Aralık süreciyle gündeme gelen ‘hediye’ saat ve lüks ürünlerin pazarı etkilediğini söyledi. Seçim öncesi dönemin durgun geçtiğini ancak daha sonra piyasanın toparlandığını anlatan Bal şöyle konuştu: “Bizde köklü bir saat ve kalem kültürü var. Montblanc 2012’de Türkiye’de yüzde 18 büyüdü. 2013‘te durağandı. Bu yıl ise yüzde 10 büyüme bekliyoruz.”
Türkiye ilk 5’te
* Türkiye’de üçüncü mağazanızı da açtınız. Ne kadar öneme sahip Türkiye sizin için?
- Biz Avrupa, Asya ve Amerika-Ortadoğu olarak üç bölgeye eşit dağılıyoruz. Büyüme oranları açısından bakınca Türkiye ilk 5’te. Satış hacmi olarak da ilk 10’da yer alıyor. Türkiye hem kendi kitlesiyle hem de turizmle önemli bir potansiyele sahip. Türkiye’deki satışlarımızda turist payı yüzde 20. Zengin Rusların, Ortadoğuluların uğrak yeri… Ayrıca ufak ufak Çinliler de gelmeye başladı. Lüks tüketim için bu çok iyi bir gelişme. İstanbul’da Nişantaşı ve Zorlu Center ile Ankara’da mağazalarımız var. Yeni mağaza planları da yapıyoruz ama çok dikkatli.
* Ama Çin’de lüks rüşvet ve yolsuzluk skandallarından darbe aldı…
- Evet geçen yıl bunun etkilerini hissettik ama bu yıl yeniden büyüyoruz. Çinli turistler de çok önemli. Ortalama bir Çinli turist Avrupa’da 1300 Euro’yu hediyelere harcıyor. Çoğunlukla da lüks hediyeler seçiyorlar. Bu kitlenin size de gelmesi kaderinizi değiştirir.
Zirve ile iddialı vurgu
* En son ulaştığınız rakamlar nedir? Kaç mağazanız oldu dünyada?
- Kalemlerimiz sadece Hamburg’da üretilir. Zaten ciromuzun yüzde 47’si de kalemler. Deri ürünler ve saat yüzde 22’şer pay alıyor. Avrupa’nın en yüksek dağını isim olarak seçtiğimizde, bu kıtanın en iyi el işçiliğine vurgu yapıyorduk. Bu çok iddialı bir vurgudur. Simgemiz yıldız, dağın karlı zirvesini temsil eder. Biz mağazalaşmaya 1991’de başladık ve şu anda 500 mağazaya ulaştık ki bunların 110 tanesi Çin’de. Mağazalarımızın yüzde 50’si bizim, kalanı franchise ortaklarımız.