Güncelleme Tarihi:
Dünyada 145 milyar dolar büyüklüğe sahip, Türkiye’de ise 1.6 milyar dolar büyüklüğündeki unlu mamüller pazarının en önemli alanlarından bisküvi, kek ve kraker için Şölen, Silivri’de 100 milyon dolarlık yatırım yaptı.
Sıradan ürünler yok
Şölen Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Elif Çoban, pazardan yüzde 10 pay alarak Türkiye’de güçlü bir üçüncülük hedeflediklerini söyledi. Çoban, “Bu sefer oyuna çok özellikli ürünlerle giriyoruz. Pazarda hiç olmayan ürünler, fark edilmemiş ihtiyaçlara yönelik ürünler var. Bu sefer iddialı giriyoruz. Petibör ya da kremalı bisküvi ile oyuna girmiyoruz” dedi. Sektörde çok fazla marka ve çeşit olduğu yönünde yanlış bir algı bulunduğunu belirten Elif Çoban sözlerini şöyle sürdürdü: “Aslında durum hiç de öyle değil. Çocukluğumuzdan beri yediklerimiz aynen devam ediyor.
Elif Çoban, unlu mamüller pazarına girme nedenlerini şöyle açıkladı: “Türkiye’de 1.6 milyar dolarlık bir pazar. Çikolatanın üç katı büyüklüğe sahip. Türkiye’de ürün çeşitliliğinde ve ihtiyaçların karşılanmasında eksiklik var. İki büyüğün pazarın yüzde 90’ını domine ettiğini görünce biz de pazara girmeye karar verdik.
Unlu mamüller dünyada yüzde 3-4, Türkiye’de ise yüzde 6-7 civarında büyüyor.”
Çalışan kadın
Unlu mamüllerin büyüme nedenlerini Elif Çoban, kadınların iş yaşamına atılması, zamansızlık, kahvaltıya daha az vakit ayırılması, genç nüfus olarak sıralıyor. Gençlerin yeni markalara açık olmasının şevk verdiğini anlatan Çoban, “Çikolataya bandırılmış çubuk kraker Çikolatalı Stick sadece Japonya’da olan bir ürün. Türkiye’de Avrupa’da yok. Çok riskli bir ürün. Onun için çok yatırım yaptık. Krakito Türkiye’nin en çıtır krakeri. Ürünlerimizin yüzde 25’i yenilikçi. Şu anda 20 ürünle girdik; 40’a çıkaracağız” diye konuştu.
Liderin payı yüzde 20’yi geçmez
“DÜNYADA, Avrupa’da liderin pazar payı yüzde 20’yi geçmez” diyen Elif Çoban, Türkiye’de pazar liderinin payının yüzde 60 civarında olduğunu söyledi. Çoban şu değerlendirmeyi yaptı: “Biz oradan da pay alacağız. Pazar payı almamak için hiçbir neden göremiyoruz. Şu anda üretimimizin yüzde 50’sini ihraç ediyoruz ama hedefimiz iç piyasa. Yurtdışından ekstra gelir elde edip, Türkiye’ye aktarmak istiyoruz.”
Raf savaşı var, bu işe baş koyduk
TÜRKİYE’deki raf savaşlarına da değinen Elif Çoban, “Fakat biz sıradan ürünlerle pazara girmedik. Böyle olduğu için zincir mağazalardan şaşırtıcı tepkiler aldık. ‘Bravo’ dediler bize. Daha tanıtım yapmadan satışlar iyi gidiyor. İletişime ağırlık vereceğiz. Tadımlar yaptık, yaptıracağız. Bu işe baş koyduk aksi halde girmezdik” dedi.
TÜBİTAK’tan destek aldı
ŞÖLEN ’in ürünleri hakkında bilgi veren Elif Çoban, Ar-Ge’ye önemli bir pay ayırdıklarının da altını çizdi. Şölen’in cirosunun yüzde 1.5’ini Ar-Ge yatırımlarına ayırdığını belirten Çoban ”Pazarda olmayan, pazara yön veren yenilikçi ürünlerimiz için önemli yatırımlar yapıyoruz. Türkiye’de bir ilk olan Biscolata Stix ve Ozmo Ogopogo gibi yenilikçi ürünlerimizin geliştirilmesinde TÜBİTAK’tan destek aldık” dedi.
220 milyon dolara, bisküviyle 160 milyon dolar daha ekleyecek
2008 cirosu 220 milyon dolar.
Unlu mamüllerden ilk yıl 160 milyon dolar ciro bekliyor.
115 ülkeye ihracatı var.
Yıllık çikolata üretim kapasitesi 65 bin ton.
Türkiye’de 50 bin noktada satışı var.
Gaziantep’teki fabrikada 1200 kişi çalışıyor.
İstanbul’daki fabrikanın çalışan sayısı 300.
İstanbul’da çalışan sayısının bir yıl içinde 700’e çıkması bekleniyor.
Cirosunun yüzde 1.5’ini Ar-Ge’ye ayıran Şölen TÜBİTAK’la da işbirliği içinde.