Oluşturulma Tarihi: Eylül 22, 2008 00:00
Türkiye’de deri ve deri mamülleri sektörünün hızla gelişme gösterdiğine dikkat çeken Türkiye Deri Konfeksiyoncuları Derneği Başkanı Ramazan Hazar, Türkiye’nin dünya deri sektöründe yükselen değer olarak görüldüğünü, milyarlarca dolarlık tabakhane yatırımlarıyla dünyada modaya yön vermeye başladıklarını ifade etti.
"Türkiye’ye gelen her 10 turistten 3’ü deri alıyor" diyen Hazar, "Deri ve deri mamülleri ihracatı 1.7 milyar doları buluyor. Türkiye’den yapılan bavul ticareti’de 2 milyar dolara yaklaşıyor. Turist çeken bölgelerde 1.5 milyar dolarlık satış var. Bu pazarı korumalıyız" dedi. Ramazan Hazar, İtalya ve İspanya’nın deri üretiminden çekilmesiyle birlikte Türk üreticiler için yeni bir fırsat doğduğunu belirterek, şöyle konuştu: "Mayıs ayındaki fuarda üniversitelerle birlikte tasarım yarışması yaptık. Bu çalışmalara daha fazla ağırlık verilecek. Hızlı üretim, lojistik yakınlık da Türkiye’ye avantaj sağlayacak. İthalatı düşürmek için çalışmalar yapıyoruz. Bu konudaki çalışmalara da hız vereceğiz."
Modaya yöneldikSektördeki son gelişmeler hakkında değerlendirme yapan Hazar, şu bilgileri verdi: "Türkiye dünya deri sektöründe yükselen değer olarak görülüyor. Milyarlarca dolarlık tabakhane yatırımlarıyla dünyada modaya yön vermeye başladık. Türkiye uluslararası rekabette rakiplerine göre daha hızlı ve daha kaliteli üretim yapmakla öne çıkıyor. Hızlı modaya odaklanmış durumdayız. Son üç yıldır dünya markalarının deri mont üretimlerini biz yapıyoruz. Başka ülkelere yönelenlerin de ağzı yanıyor."
Yunanistan’a gidiyorlar
Rusya’ya yapılan ihracatta sorunlar yaşandığını hatırlatan Hazar, şu değerlendirmeyi yaptı: "Deri ihracatının önemli bir kısmı Rusya’ya yapılıyor. Düşük
döviz kuru baskısı bizi çok zorluyor. Tabakhane kısmındaki şirketlerin yüzde 30’u kapandı. Şu anda Türkiye’de kullanımı çok az, ancak önemli bir ihraç kalemi olan kürklerde ÖTV kaldırılmalı. Son yıllarda dünyada vizon modası var. Vizon işlemek için ithal ediliyor. Yunanistan’da ÖTV olmadığı için Ruslar gidip oradan alışveriş yapıyor."
Domuz derisi ithal ediyoruzDERİ sektöründeki sorunlar büyüdükçe tüketicinin de ucuz deriye yönelmeye başladığına dikkat çeken Ramazan Hazar, şöyle konuştu: "Dericiler ucuza yönelince piyasada Çin malları çoğaldı. Bu ürünlerin çoğu domuz derisinden yapılıyor. Maliyetleri düşürmek isteyen firmalar Çin ve Hindistan’dan gelen domuz derisiyle üretim yapıyor. Ayrıca, bu ülkelerden alınan hazır ürünlerin de domuz derisi olduğu iddia ediliyor. Son yıllarda deri piyasasının önemli bir kısmını yurtdışından ithal edilen domuz derisi oluşturuyor. 2006’ya oranla 5 kat artan domuz derisi ithalatı bugün 200 milyon dolara ulaştı."
İhracat yüzde 18.9 arttı2008 yılı ocak-haziran deri ihracatı 601.7 milyon
dolar.
2007’ye göre ihracat artışı yüzde 18.9.
2008 yılı ocak-mayıs dönemi ithalatı 825 milyon dolar.
Bu yılın altı ayında AB’ye ihracat 302.9 milyon dolar.
Rusya ve eski Doğu Bloku ülkeleri ihracatı 167.3 milyon dolar.
Çin 37 milyar dolar ile dünyada ihracat şampiyonu.
* ABD yılda 31.6 milyar dolarlık ithalat gerçekleştiriyor.