Güncelleme Tarihi:
BUGÜN tüm dünyada otomobil ve ticari araç olmak üzere yılda 90 milyon adede yakın araç satılıyor. 1997’de 54 milyon adet olan bu rakam 2015 yılı
Küresel kriz dışında her yıl yüzde 3 ila 5 arasında büyüyen otomotiv pazarından daha fazla pay kapmak için ise büyük yarış tüm hızıyla devam ediyor. Bu yarışta ön plana çıkmak için konsolidasyonlar ve dev işbirliklerinde artış yaşanırken, zirvedeki dev otomotiv grupları arasında ‘10 milyon’ yarışı iyiden iyiye kızışmış durumda. Bugün dünya otomotiv pazarına yön veren büyük gruplar arasında en büyük hedef 10 milyon barajını açarak ilk 3 sırada, hatta ilk sırada yer almak. Toplam satışlara baktığımızda 3’te 1’i zirvesindeki 3 büyük gruptan geliyor. Bunlar sırasıyla Japon Toyota, Alman Volkswagen Grubu ve Amerikan General Motors (GM) .
BÜYÜK MÜCADELE ARTIYOR
* Bünyesinde 5 markayı (Toyota, Lexus, Daihatsu, Scion ve Hino) barındıran Toyota Grubu, 2008 yılına kadar Amerikan GM’in ilk sırada yer aldığı zirveye otururken, 2016’ya kadar bir tek 2010 yılında ikinci sıraya geriledi. Sebebi de Japonya’da yaşanan büyük deprem oldu. Onun dışında son 8 yılın 7’sinde hep ilk sırada gördüğümüz Toyota, 2015 yılında 10 milyon barajını aşıp 10.1 milyon araç satışı gerçekleştiren tek grup oldu.
* Bünyesinde 9 marka (Volkswagen, Audi, Bentley, Bugatti, Seat, Skoda, Lamborghini, Porsche ve MAN) bulunduran Volkswagen Grubu da GM’i geçerek 2014 yılından itibaren ikinci sıraya adını yazdırdı. Alman Grup, ABD’de yaşanan dizel skandalı olmasaydı az kalsın Toyota’ya geçip ilk sıraya adını da yazdırıyordu. Ama her şeye rağmen 2015’te 9.9 milyon adetlik satışla ikinci sıradaki yerini korudu.
* Bünyesinde 8 markayı barındıran (Buick, Cadillac, Chevrolet, Daewoo, GM, GMC, Holden ve Opel/Vauxhall) Amerikan General Motors (GM) ise 2015 yılında 9.8 milyon adetlik satışla şu an için 3’üncü sırada yer alıyor. Şu an için diyorum çünkü bünyesinde 7 marka bulunan (Dacia, Datsun, Infiniti, Lada, Nissan, Renault, Samsung) Fransız Renault ve Japon Nissan’ın oluşturduğu büyük ittifak veya grupta adım adım zirveye doğru hızını artırmış durumda. Eğer Renault-Nissan geçerse, GM son 8 yılda birincilikten 4’üncülüğe gerilemiş olacak.
* 2015 yılını 8.2 milyon adetle 4. sırada tamamlayan Renault-Nissan Grubu, geçtiğimiz yıl sonunda Japon Mitsubishi’yi de bünyesine katarak 10 milyon adetlik satış hedefini güçlendirdi. Aslında Renault-Nissan’ın 10 milyon hedefi 2014 yılında ilk kez açıklanmıştı. Renault-Nissan CEO’su Carlos Ghosn, 2018 yılı hedeflerinin 10 milyon adetlik satış ve ilk 3 grup arasında yer almak olduğunu belirtmiş ancak ardından küresel sıkıntılar sonucu bu hedefe uzak kalmışlardı.
Neydi o sıkıntılar; öncelikli olarak Nissan için çok kritik bir pazar olan İngiltere’nin AB’den çıkmak kararı hedeflerin değişmesini sağladı. Renault’un Çin’de istediği büyümeyi yakalayamaması, ardından Avrupa’nın ardından Renault’un ikinci büyük pazarı olan Rusya ve Brezilya’da yaşanan ekononik krizler de Ghosn’un hedeflerine adım adım uzaklaşmasında etkili oldu. İşte tam hedefler istendiği gibi gitmezken, Nissan, iflasın eşiğine gelen Japon Mitbubishi’nin yüzde 34’ünü 2.2 milyar dolara alarak kontrolü ele geçirdi. Böylece Mitsubishi’de Renault-Nissan ittifakının bünyesine girerek, marka sayısı 8’e yükseldi, hedefler de büyüdü. Ayrıca İran ve Ortadoğu pazarı de grup için büyüme potansiyeline sahip. Mitsubishi satışları da eklendiğinde Renault-Nissan’ın satışları 9.3 milyon adede yükseliyor.
İLK ÇEYREKTE 3’ÜNCÜ OLDU
KÜRESEM satışlarda bu yılın ilk çeyrek sonuçlarına baktığımızda Renault-Nissan’ın henüz Mitsubishi bünyesine girmeden GM’i geçerek üçüncü sıraya yerleştiğini görüyoruz. 2016 yılının ilk 3 ayında VW Grubu 2.4 milyon araçla ilk sıraya yükselirken, Toyota, 2.2 milyon araçla ikinci, Renault-Nissan ise 1.9 milyon adetlik satışla 3’üncü sıraya yükselmiş durumda. 4. sıraya gerileyen GM’in satışı ise 1.7 milyon. Aynı dönemde Mitsubishi satışları ise 207 bin adedi bulmuş. Toplam satışlara eklendiğinde aslında Renault-Nissan 2.1 milyon adetle Toyota’nın ensesine geldiği de görülüyor. Yıl sonunu bekleyip göreceğiz ama ‘10 milyon’ yarışının konsalidasyonlarla kızışacağı çok açık. Rakiplerine göre en az markayla mücadelede eden Toyota’nın Renault-Nissan’ın Mitsubishi atağana karşı hamlesi merakla bekleniyor. Bu yıl sonunda Suzuki’deki kontrolü alıp aradaki farkı açması olası ihtmal olarak değerlendiriliyor.
ELEKTRİK KOZU BÜYÜK AVANTAJ
RENAULT-Nissan CEO’su Carlos Ghosn bugün gelecekte ağırlığını artırmasına kesin gözüyle bakılan yüzde 100 elektrikli araçlar konusunda eli en güçlü yönetici. Bu konuda yatırıma en erken başlayan grup olan Renault-Nissan, şu anda dünyanın en çok satan elektrikli otomobili Nissan Leaf’e sahip. Menzili yeni jenerasyonla 500 km’ye çıkan Leaf’in ardından diğer büyük kozu ise Avrupa’da en çok satan elektrikli otomobil olan Renault Zoe. Zoe’de Paris’te tanıtılan yeni jenerasyonuyla 400 km menzile ulaşmış durumda. Leaf modelinin pazara sunulduğu 2010 yılından bu yana 6 modelle 350 binden fazla yüzde 100 elektrikli otomobil satan Renault-Nissan ittifakı, bu konuda en ileri gurup olarak geleceği ilişkin büyük potansiyeli elinde tutuyor. Ancak Ghosn’un 10 milyon adetlik hedefe ulaşması için özellikle Renault-Nissan arasındaki ortak platform ve parça kullanımın oranlarını artırması ve oranın yüzde 70’e çıkması gerektiğin kaydediliyor.
2015 globalaraç satışları
Grup Adet (milyon)
---------------------------------
Toyota 10.15
VW 9.93
GM 9.82
Renault-Nissan 8.22
2016 ilk çeyrek global satışlar