Ayşegül AKYARLI GÜVEN
Oluşturulma Tarihi: Mart 28, 2009 00:00
Google Türkiye’nin 1016 internet kullanıcısı ile konuşarak yaptığı online tüketici panel araştırmasına göre Türk internet kullanıcılarının yüzde 70’inden fazlası bugüne kadar en az bir kere online alışveriş yaptı. En fazla satın alınan 10 üründen 6’sını teknoloji ürünleri, 4’ünü ise seyahate bağlı ürünler oluşturdu. Beyaz eşya ve hazır giyim ise potansiyelde öne çıktı.
DÜNYANIN lider arama motoru Google’ın Türkiye ofisi 1016 internet kullanıcısı ile konuşarak internet tüketiminde yeni trendlerin nabzını tutmak için bir araştırma yaptı. Google’ın online tüketici panel araştırmasına göre Türkiye’de internet kullanıcılarının yüzde 70’inden fazlası bugüne kadar en az bir kere online alışveriş yaptı. 2007 ve 2008 yıllarında internetten alışverişteki artış oranı ise yüzde 48’e ulaştı. En fazla satın alınan 10 üründen 6’sını teknoloji ürünleri 4’ünü ise seyahate bağlı ürünler oluşturdu. Beyaz eşya ve hazır giyim ise satın almalarda gördüğü büyük ilgi ile büyüme potansiyelinde diğer sektörleri geride bıraktı. Google Türkiye’nin araştırmasından çıkan sonuçlar ilginç sonuçlara göre:
Turizmde online satış hacminde 2007 yılında yüzde 71, 2008 yılında yüzde 41 artış gözlendi.
Tüm bu artışa karşın sanal satışlar 246 milyar
Euro’luk Avrupa’da toplam hacmin 29’unu oluştururken, 22 milyar Euro’luk Türk turizmi henüz böyle bir paya ulaşamadı.
Ancak internet kullanıcılarının yüzde 83’ü turizm sektöründen otobüs bileti ve uçak bileti gibi en az bir ürün satın aldı.
Bakmadan alan yokTüketiciler teknolojide İnterneti özellikle dijital kamera ve cep telefonu aranırken en önemli kaynak olarak gördü.
Dijital kamera almaya karar verirken internette araştırma yapanların oranı yüzde 92 iken cep telefonun da bu oran yüzde 96’ya kadar çıktı.
Bununla birlikte, giyim ve aksesuvar alışverişinin yüzde 63’ünde tüketiciler mağazalara bakmayı internete oranla tercih etti.
İnternet tüketicilerinin yarısı ise bir ürünü almadan önce satış temsilcisi ile konuştuğunu belirtti.
Google’ın araştırmasına göre tüketiciler satın alım kararını verme, alma aşamasında 3 farklı davranış biçimi gösteriyor.
Birinci tüketici modelini araştırmasını internette yapıp, satın alımını yapan kişiler oluşturuyor.
İkinci tüketici modeli ise internette araştırma yapıp, mağazadan satın alan kişiler oluıyor.
İnternette arama yapıp mağazaya giden tüketici modelinin diğerlerine oranla daha fazla para harcama eğiliminde oluyor.
Bakkal değiliz ama bizde de çikolata var
GOOGLE’ın Amerika’daki genel merkezinde çalışanlarına uyguladığı bedava ve sınırsız yiyecek, şekerleme odaları, bilardo masası gibi birçok ayrıcalık dünyada çalışanlar tarafından gıpta ile izleniyor. Google Türkiye ofisinde de benzer uygulamalar olduğunu dile getiren Google Türkiye Ülke Müdürü Bülent Hiçsönmez, "Bakkal dükkanı değiliz ama bizim ofisimizde de çikolata ve içecek çeşidi mevcut. Yer sorunundan dolayı bilardo masası alamadık. Bizim için en önemli şey fikir üretilmesi" diyor.
Televizyon izlerken bile bilgisayar kullanıyoruz
TATİL planı yapan kişilerin gitmek istedikleri tatil beldelerini internette araştırıp ulaşım için gerekli bilgileri internet kanalıyla bulduğunu ifade eden Google Türkiye Ülke Müdürü Bülent Hiçsönmez şöyle konuştu: "Kullanıclar tüm süreçte karar verme ve satın almada interneti kullanmayı tercih ediyorlar. Sektörle ilgili değişimleri arama sonuçlarından takip edebilmek şirketlerin online pazarlama stratejilerini belirlemeleri için büyük bir fırsat. Kullanıcı dinamikleri genişliyor. İnsanların internette yaptıkları şeyler de gelişiyor. Eskiden sadece e-posta yazıp chat yaparlardı. Şimdi cep telefonu alıyorlar, ayakkabı modellerini seçiyorlar, kıyafet alıyorlar. Artık gençler televiyonu bile odaklanarak izlemiyor. Mutlaka bir bilgisayar da yanlarında bir yerde duruyor. Tek sorun ise Türkiye’de internet kullanım hızı ile şirketlerin işlerini internete aktarma hızı eşit olamıyor."
Kriz bütçeyi vurdu, erken rezervasyon en çok aranan oldu
GOOGLE’ın seyahat ve tatil kategorisinde Türkiye arama sonuçlarına göre derlediği Google Tatil Zeitgeist’ında ekonomik kriz nedeniyle genel ’tatil’ aramalarında önemli bir düşüş olmadı. Tatil arayışına giren aileler ’ucuz tatil’ kelimesini bu sene de yüksek oranda aradılar.
Tatil bütçelerindeki azalmanın Google aramalarına yansıması da açıkça gözlendi. Ocak ayının tatil kategorisinde en çok arananları listesinde ’erken rezervasyon’ üst sıralarda yer aldı.
Bunun yanında ’ucuz bilet’, ’ucuz uçak’ ve ’ucuz otobüs’ gibi tatil ile bağlantılı diğer aramalarda da geçen yılın aynı ayına göre ciddi yükselişler gözlendi. Daha hesaplı tatil paketleri sunan tatil sitelerine de ilgi arttı.
Yarıyıl tatil dönemi olan Ocak ayında yurtiçi tatil beldelerinin daha fazla tercih edildiği yapılan arama sonuçlarına yansıdı.
Her kış olduğu gibi en gözde kış tatili mekanları kayak merkezleri oldu. En popüler kayak merkezi olarak ’Uludağ’ olarak öne çıktı. Uludağ’ı, ’Erciyes’, ’Kartepe’, ’Sarıkamış’, ’Kartalkaya’ ve ’Palandöken’ izledi.