Demet CENGİZ BİLGİN
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 12, 2010 00:00
1.6 milyar dolar yatırımla 2.5 yıl önce Londra’nın merkezinde açılan alışveriş merkezi Westfield’de yer alan Türk markalar, hem İngiltere perakende sektörünün durumundan hem de alışveriş merkezi yönetiminden şikâyetçi. Desa, 700 bin dolar yatırımla açtığı mağazasını caddeye taşırken, İpekyol-Machka bayrağı mutsuz dalgalandırma yolunu seçti.
DÜNYANIN en gelişmiş ve en büyük perakende pazarlarından İngiltere, Türk markaları mutlu edemedi. Global ekonomik krizin patladığı günlerde 2.5 yıl önce Londra’da 1.6 milyar
dolar yatırımla açılan Westfield alışveriş merkezinde Türk Desa, İpekyol-Machka ve So Chic de yer aldı. Normal bir mağazanın dekorasyonunun 3-4 katına denk gelen, 700 bin dolar bir yatırımla ilk yurtdışı mağazasını açan Desa, Westfield’de yönetimin uygulamalarından bunalarak, kendini caddeye atıyor. Desa Yönetim Kurulu Üyesi Burak Çelet, “İlk girdiğimizde jest yapıp, bir yıl kira almamışlardı. Ancak yönetimin uygulamaları nedeniyle bu mağazayı kapatıp, eylül ayında Hampstead’a taşıyoruz” dedi.
1 sterline mal satıyorlar
Cadde mağazacılığı ve department store (çok katlı karma mağaza) anlayışının yaygın olduğu İngiltere’nin alışveriş merkezi (AVM) kültüründen çok uzak olduğunu hatırlatan Burak Çelet, şunları söyledi: “AVM kültürü, AVM yönetim kültürü yok. Örneğin bizim mağazanın önünde bir sterline ürün satılan bir reyon kuruldu. Biz mağazada 600 sterline ceket satıyoruz adam önümüzde 1 sterline mal satıyor. Böyle bir ortamda 600 sterlinlik ceket satmak mümkün mü? Ciddi yönetim hataları yaptılar. Başlangıçta yer alan markaların çoğu gitti. Hep o bildik markalar kaldı. Türkiye pek çok konuda daha ileride.”
İmparator müdürlerİpekyok, Machka ve Twist markalarının sahibi Ayaydın-Miroglio Yönetim Kurulu Başkanı Yalçın Ayaydın, Türkiye’de AVM yatırımcıları ve yöneticileri ile ne kadar tartışsalar da işin çok daha iyi ve profesyonal yapıldığını belirtti. Westfield’de AVM yöneticilerinin kibirli davrandığını vurgulayan Ayaydın, şöyle konuştu: “Türkiye’de karşında anında muhatap buluyorsun. İngiltere’de randevu bile alamıyorsun. Yönetemiyorlar. Müdür bile kendini imparator gibi görüyor. Sahibine ulaşabilirsin ama müdüre ulaşamazsın.”
Yanımızda sandviççi var
500 sterline elbise satmaya çalışırken, yanlarında açılan dükkanda 2 sterline sandviç satıldığını belirten Ayaydın, şunları sövledi: “Türkiye’de böyle şey olmaz. Tanıtım iyi değil, yönetim iyi değil, marka karması iyi değil. İngiltere başka bir AVM’de yer açar mısın dersen, İngiltere’de açmam. Ancak zarar bile etsek o mağaza bizim Avrupa’daki bayrağımız. Mutsuz mutsuz bayrağı dalgalandıracağız.”
So Shic tereddüt yaşıyor şimdilik zaman tanıyorSEZGİN Mücevharat’ın sahibi Hakan Sezgin, Westfield’de açtıkları So Chic mağazasıyla ilgili tespitlerini, “Bu yıl aslında geçen seneye göre daha iyi. Aslında Westfield kolaylıklar yaptı, krizde kira indirimine gitti. Westfield, Londra’da ikinci bir AVM açacak. Oraya da davet ettiler. Kararsız kaldık. Bu arada Harrods’la görüşme içindeyiz; bir gelişme olursa pazara yerleşeceğiz” şeklinde aktardı. İngiltere’nin ekonomik krizi en çok hisseden ülkelerden olduğunu, perakendenin ağır darbe aldığını anımsatan Sezgin, “Örneğin bu yıl yanardağdan çıkan kül bulutları İngiltere’yi kilitedi. Bizim bu AVM’den çok, pazara ilişkin genel bir şikâyetimiz var. İngiltere zor bir pazar. Gideri çok yüksek, pahalı. Açıkçası biraz tereddütlüyüz. Ama pazara şans tanıma, zaman verme noktasındayız. Henüz bir karar vermedik” dedi.
Desa, Covent Garden’da ikinci mağazayı açıyorEYLÜL ayında Londra’daki ilk mağazasını alışveriş caddeleriyle ünlü Hampstead’a taşımaya hazırlanan Desa, mağazanın dekorasyonu için ünlü İngiliz mimarlık ofisiyle anlaştı. Desa ikinci mağazasını ekim ayında Londra’nın İstitlal Caddesi kabul edilebilecek Covent Garden’da açıyor. Burak Çelet, “Westfield AVM’den memnun değildik ama İngiltere pazarına inanıyoruz; burası bizim öncelikli pazarımız büyümeyi sürdüreceğiz. Cadde mağazasına 750 bin
sterlin yatırım yapıyoruz. Saraciye ürünler ağırlıkta olacak” dedi.