Güncelleme Tarihi:
SON yıllarda Arap turist patlamasıyla Türkiye, dışarıda yeme-içme sektörün de hızlı bir büyüme yakaladı. 2014 sonunda sektörün 40 milyar dolarlık ciroya ulaşacağını anlatan Turizm, Restoran Yatırımcıları ve İşletmecileri Derneği (TURYİD) Başkanı Kaya Demirer, “Zengin turistlerin restoranların cirosuna katkısı büyük. Pahalı şampanyalar tüketen bu turistlerle gecede 1 milyon dolar ciro yapan restoranlar var. Sektör hala yolun başında. Satın almalar devam ediyor” dedi.
İSTANBUL LİDER
Türkiye’de yeme-içme alışkanlıklarının değiştiği bilgisini veren Kaya Demirer, şunları anlattı: “İnsanların dışarıda yeme oranları, iş yemekleri, organizasyonlar ve etkinlikler artıyor. Bu da cirolara katkı sağlıyor. Bugün fast food (hızlı yemek) zincirleriyle birlikte dışarıda yeme-içme sektörü 40 milyar dolarlık ciroya koşuyor. Türkiye hala yolun çok başında. Sektörde aslan payını İstanbul kapıyor.”
ZENGİN TURİST
Son dönemlerde yaşanan olayların sektöre etkisini de değerlendiren Kaya Demirer, “Olayların etsini henüz görmedik. Ancak sektörde rahatlama yok. Turistleri kaçırmamak lazım. Sektörün büyümesi için İspanya’yı örnek almamız gerekiyor. Artık buraya kaliteli turist gidiyor. Para harcayan turisti Türkiye’nin de çekmesi gerekiyor” dedi.
Maliye Bakanı Mehmet Şimşek’in restoranlar üzerindeki denetimlerle ilgili verdiği bilgileri de değerlendiren Kaya Demirer, “Yapılanlar çok doğru şeyler. Ben bu konuda adres gösterebilirim. Türkiye’de cirosu yüzde 90 kredi kartıyla olan işletmeler var. Buralarda denetime gerek yok. Bu konuda Sayın Bakan da yapılanları anlattı. Biz sektör olarak her türlü desteği vermeye hazırız” diye konuştu.
Satın almalar devam edecek
TÜRKİYE’de son dönemlerde birçok restoranın el değiştirdiğini hatırlatan Kaya Demirer, “Yatırımcılar eğlence sektörünü fırsat olarak görüyor. Bu alanda yabancı yatırımların arttığını da görüyoruz. Önümüzdeki dönemde büyük sürprizler olabilir. Hem yabancı markaların Türkiye’ye girişi, hem de yatırımcıların Türk markalarına ilgisi çok fazla” dedi.
Mönüler pahalı değil, gider yüksek
TÜRKİYE’de birçok restoranda mönülerin pahalı olduğuna dair yapılan açıklamaları değerlendiren Kaya Demirer, şunları söyledi: “Alışveriş merkezlerinde kiralar çok yüksek. Et ve deniz ürünlerinin fiyatları ortada. Alkolde yüksek vergi var. Enerji pahalı. Tüm bunları topladığınız zaman yemek fiyatlarının çok yüksek olmadığını düşünüyorum.”
Eğlence ihracatı
ORTA Doğu ülkeleri başta olmak üzere, Azerbaycan, Yunanistan, İngiltere ve Amerika gibi ülkelere Türk markalarının yatırımlar yaptığını hatırlatan Kaya Demirer, şunları anlattı: “Bu alandaki yatırımların hız kazandığını görüyoruz. Yabancı yatırımcılar yerli markaları kendi ülkelerine götürmek istiyor. Biz de Frankie markasını önümüzdeki dönemde Azerbaycan’ın başkenti Bakü’de açacağız. Türkiye artık ‘eğlence ihracatı’nda öne çıkan bir ülke olmaya başladı. Bu tür çalışmaların da artacağını düşünüyorum.”