Güncelleme Tarihi:
Mazda Türkiye Genel Müdürü Nurkan Yurdakul, bayilerine seslenerek, “1.5 yıl sabredin, dişinizi sıkın. 2015’ten itibaren para kazanacaksınız” çağrısı yapıyor.
1990 yılların başında Türkiye’nin en çok otomobil satan markası olan Japon Mazda, son 10 yıldır özellikle küçük dizel motorunun olmaması nedeniyle yaşadığı zor günleri aşmaya çalışıyor. 9 milyar dolarlık yatırım yaptığı ‘Skyactiv’ teknolojisiyle geliştirilen 1.5 dizel otomatik motorun 2015 yılında devreye gireceğini belirten Mazda Türkiye Genel Müdürü Nurkan Yurdakul, “2015 bizim çıkış yılımız olacak. O zamana kadar bayilerimize sabırlı olmalarını, dişlerini sıkmalarını söylüyoruz. Biz o dönemi düşünüp para kazanacak bayi arıyoruz” dedi.
ELEŞTİRİ OKLARI ÇEVRİLDİ
Özellikle son 2-3 yıldır yüksek Japon yeni yüzünden artan fiyatlarına bağlı Türkiye’de ve Avrupa’da büyük kayıp yaşayan Mazda, 2012 yılını Türkiye’de 1000 adetlik satışla kapatınca eleştiri oklarının en büyük hedefi oldu. Mazda Türkiye Genel Müdürü Nurkan Yurdakul, yeni Mazda6 modelinin Datça lansmanında bu konudaki sorularımızı yanıtladı.
EVET KOMİK RAKAMLAR
Yurdakul, “Türkiye’de küçük dizel ve otomatik motorunuz yoksa, ne yaparsanız yapın satışlarınızı artıramazsınız. Evet bu rakamlar komik ama yapacak bir şey yok. Fiyatlarımız son 3 yılda yüzde 20’ye yakın arttı. Bizim pazar payımız Mazda’nın Avrupa’daki satışlarına paralel. Fiyat kırarak satışlarımızı artırmak istemiyoruz. Ucuz araç satan marka olmak istemiyoruz. Biz lüks markalara alternatif olmak istiyoruz. Yani o markaları alamayanların ilk tercihi olmak istiyoruz. Sonuçta Mazda, tüm dünyada yılda 1.5 milyon adet satan bir marka. Ucuz fiyat politikası yapmayacak.”
HEDEF 10 BİN ADET
Bu dönemde Türkiye’de tüm bayilerine, “Sabredin, dişinizi sıkın’ telkininde bulunduklarını hatırlatan Yurdakul, çıkışlarını 2015 yılında 1.5 dizel-otomatik skyactiv motorla yapacaklarını söylüyor. Türkiye’de 90’lı yıllardaki başarılı günlerine yeni motorlarla geri dönmeyi planladıklarını kaydeden Yurdakul, “2015’te 5 bin adet, 2017’de ise 10 bin adetlik satış hedefliyoruz. Yeni küçük dizel motor Mazda2’den Mazda3’e, Mazda6’ye kadar birçok modelde kullanılacak. İşte o zaman kendimizi göstereceğiz. Bayi sayımızı 22’den 38’e çıkaracağız” şeklinde konuştu.
117 bin TL’ye yenilendi
Mazda’nın yeni jenerasyon modellerinin ikincisi olan Yeni Mazda6, mayıs ayında 117 bin TL anahtar teslim fiyatı ile satışa sunuldu. Modelin sadece dinamik tasarımıyla büyümekle kalmayıp, teknolojileriyle de dikkat çektiğini belirten Mazda Türkiye Genel Müdürü Nurkan Yurdakul, araçtan yıl sonuna kadar yaklaşık 100 adet satmayı hedeflediklerini söyledi. Mazda 6, ilk etapta 2.0 litrelik sedan benzinli SKYACTIV-G 165 BG ve altı ileri otomatik şanzıman ile birlikte sunuldu. Mazda6, 5,9l /100 km’lik ortalama yakıt tüketirken yalnızca 135 g/km CO2 emisyonu üretiyor. Yeni Mazda6, kazaların önlenmesine yardımcı olmak ve herhangi bir kaza olması durumunda kazanın şiddetini azaltmak üzere tasarlanmıştır. Son teknoloji ürünü pasif ve aktif güvenlik sistemlerinin yanı sıra Mazda’nın sensör tabanlı güvenlik aygıtlarını barındıran i-ACTIVSENSE teknolojisine sahiptir. Bunlar yeni Mazda6 üzerinde görücüye çıkan iki aktif güvenlik sistemi; Mazda Radar Hız Sabitleme Kontrolü ve Akıllı Fren Desteği veya SBS’dir.
Elektrikli otomobil satışları düşüyor
Türkiye’de menzil problemi nedeniyle beklenen ilgiyi göremeyen elektrikli otomobiller ise satışı hızla artan çevreci araçların arasında yer almıyor. Normal otomobillere göre büyük vergisel destek de alan (yüzde 3 ÖTV) elektrikli otomobillerden ilk 5 ayda sadece 25 adet satılmış. Bu geçtiğimiz yılki 41 adedin bile altında kalması nedeniyle geleceğe ilişkin olumsuz sinyal veriyor.
Çevreci otolarda desteksiz büyüme
2013 yılının ilk 5 ayında, Türkiye’de otomobil ve hafif ticari araç satışları geçtiğimiz yıla göre yüzde 14.13 artarak 307 bin 647 adede ulaştı. Aynı dönemde otomobil satışları yüzde 20.75 artıp 233 bin 816 adede ulaşırken, hafif ticari araç satışları ise yüzde 2.76’lık kayıpla 73 bin 831 adet olarak gerçekleşti. 5 aylık dönemde en çok dikkat çeken ise çevreci yani emisyon değeri düşük otomobillerin satışında yaşanan artış oldu. Hükümet bu konuda emisyona göre vergi desteğine ilişkin çalışmalar başlattığını söylese de henüz net bir adım atılmış değil. Ama buna rağmen satışlardaki artış tüketicilerin ve üreticilerinde Türkiye’de bu konuda bilinçlendiğini ortaya koyuyor.
YÜZDE 415.1’lik büyük ARTIŞ
Ocak-mayıs döneminde otomobil pazarını ortalama emisyon değerlerine göre incelediğimizde en yüksek paylara yüzde 34.4’le 100-120 gr/km arasındaki otomobiller (80.320 adet) ve ardından yine yüzde 33.6 ile 120-140 gr/km arasındaki otomobillerin (78.482 adet ) sahip olduğunu görüyoruz. Ama en dikkat çeken 100 gr/km ve altı emisyon oranlara sahip araçların satışlarındaki artışta yaşanıyor. Bu sınıftaki araç sayısı geçtiğimiz yıla göre yüzde 415 artararak 3 bin 671 adetten 18 bin 911 adede çıkarken, pazar payı ise yüzde 1.8’den yüzde 8.1’e yükselmiş.
Yapıştırıcıyla zayıflama
Dahaverimli, ve çevreci araçlar sürekli yeni teknolojiler geliştiren üreticiler motor ve yakıt alternatiflerinin yanı sıra araçların daha hafif ve sağlam bir hale gelmesi için yeni materyaller üzerine çalışmalarını sürdürüyor. Özellikle lüks markalar Audi ve Mercedes-Benz, ağırlığı artıran birleştirici yöntemler (kaynak-cıvata) yerine yüksek teknolojili yapıştırıcıların üretim sürecine dahil edilmesi için önemli adımlar atıyor. Otomobil endüstrisinde kullanılan yapıştırıcılar yaklaşık 3.9 milyar doları bulurken bu rakam global yapıştırıcı pazarının yüzde 10’unu oluşturuyor. Şimdilik her araçta ortalama 15 kilogram kimyasal yapıştırıcı kullanılırken yapılan çalışmalar sonucunda bu miktarın 5 ile 10 sene içerisinde 3 katına çıkması bekleniyor.