Güncelleme Tarihi:
İyi bir liseye girmek için 1 milyon 190 bin 826 öğrencinin katıldığı Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) ortak sınavlarının birinci dönemi tamamlandı. Yurtiçinde 970 merkezde, 16 bin 235 okul, 93 bin 342 salon; yurtdışında ise 7 ülke, 14 merkez, 21 okul ve 72 salonda yapılan sınavın ikinci gün oturumunda öğrenciler, fen bilimleri, T.C inkılap tarihi ve Atatürkçülük ile yabancı dil testlerine katıldı. Soruları yorumlayan uzmanlar, bilgi ve yorum gücünü ölçen bir sınav olduğunu belirterek, okuduğunu anlayıp doğru analiz eden öğrencilerin başarılı olacağını söyledi. İşte uzmanların TEOG yorumları.
SEVİNÇ EĞİTİM KURUMLARI:
FEN BİLGİSİ: Sorular müfredata ve kazanımlara uygun. Sınav bilgi içermenin yanında, bilgiyi yorumlama sorularını içeriyor. Konu dağılımı incelendiğinde 10 soru insanda üreme, büyüme ve gelişme, 10 soru basit makineler ünitelerine ait. Sınavda basit makineler ünitesinden kaldıraç sorularına ağırlık verildi. A kitapçığı 16’ncı sorunun seçiciliği yüksek. Soruların dili açık ve net. Bilgi eksiği olmayan öğrencilerin zorlanmadan çözeceği bir sınavr.
İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK: Müfredata uygun. MEB tarafından belirlenen ünite ve kazanımlara uygun olarak dağıtılmış sorulardan oluşan bir sınav. “Bir Kahraman Doğuyor’’ ünitesi 7 soru, “Milli Uyanış ve İşgallere Karşı Tepkiler’’ ünitesi 11 soru, “Ya İstiklal Ya Ölüm’’ ünitesinden 2 soru var. Sorular çoğunlukla yoruma dayalı. A kitapçığında 12, 14 ve 17. sorular ayırt edici ve dikkat edilmesi gereken sorular. Orta düzeyde ve tüm kazanımları içine alan bir sınav uygulandı.
İNGİLİZCE: Müfredata ve kazanımlara uygun ve sorular müfredata göre eşit olarak dağıtıldı. Okuduğunu anlama soruları ağırlıklı olmakla beraber, resim yorumlamaya dayalı, kelime bilgisi ve dilbilgisi yapılarını ölçmeye dayalı sorular da sınavda yer aldı. Sorular kazanımlara göre eşit olarak dağıtıldı ancak yapıları itibariyle dikkat gerektiren sorular. Geçen seneden farklı olarak, okuduğunu anlama ve çıkarım yapma sorularının yanı sıra dilbilgisi yapılarını anlama ve uygulama düzeyinde de fazlaca soru soruldu. Her sorunun anlaşılabilen bir bağlam içerisinde ve genellikle soru-cevap şeklinde düzenlenmesi soru kalitesinin yüksekliğini ortaya koydu. Soru dağılımına baktığımızda 7 okuduğunu anlama sorusu, 3 görsele dayalı soru, 10 tane de karşılıklı konuşma sorusu sınavı oluşturdu. Diğer bir dikkati çeken konu ise; sorular arasında olumsuzluk ifade eden ve sıralama sorularının bu sınavda sorulmamış olması. Sınav genel olarak değerlendirildiğinde orta zorlukta. Eleyici soru olarak öne çıkan soru yok.
SEV ORTAOKULLARI AKADEMİK KOORDİNATÖRÜLERİ:
FEN BİLİMLERİ: Sorular MEB kazanımlarına uygun olarak hazırlandı. İki üniteden soru çıktı . Sınavdaki sorular, çok fazla işlem yapmayı gerektirecek şekilde değil, bilinmesi gereken kazanımları yorumlayarak çözümlerine ulaşabilecek şekilde hazırlanmış sorular içeriyor. Soruların tamamı; açık, anlaşılır, bilgiyi sorgulayan, düzenli, sistemli çalışan öğrencilerin yapabileceği zorlukta. Kullanılan görseller, konuyu bilen öğrenciler için destekleyici nitelikte. Dikkatli okuyan, görselleri iyi inceleyebilen öğrenciler bu sınavda başarılı oldu.
T.C İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK: Bütün kazanımları kapsayıcı nitelikte sorular yer alıyor. Daha önceki yıllarda benzerlerini gördüğümüz yoğun çelişkili sorular bu yılki sınavda öğrencilerin karşısına çıkmadı. “Bağımsızlık, topyekün, milli egemenlik, bölgesellik, hukukun üstünlüğü, toplumsal eştilik” gibi kavram ve ilkeleri içeren sorular sınavın ayırt ediciliğini belirledi. Genel olarak orta seviye bir sınavın hazırlanmış olduğu, net olmayan cevabın bulunmadığı, çok fazla kavram ve kelime bilgisi içeren soruların yer aldığı, soruların hem bilmeyi hem de yorumlamayı gerektirdiği görülüyor. Ünite kazanımlarına hakim, düzenli çalışan, dikkatli okuyan öğrenciler tarafından doğru cevaplanabilecek sorulardı.
İNGİLİZCE: Sorular MEB müfreadatına uygun. Kelime bilgisi iyi olan, kitap okuyan ve soruları dikkatle analiz edebilen tüm öğrenciler bu bölümde başarılı oldu.
UĞUR OKULLARI BÖLÜM BAŞKANLARI:
FEN BİLİMLERİ: Müfredat dışı soru yok. Soruların içeriğine bakılacak olursa 1.ünite soruları beklenilen düzeyde olup sorularda bilgi ile beraber dikkatinde ölçüldüğünü görülüyor. DNA sorusunda fosfat yerine fosfor yazılıyor. 2. ünite soruları ise daha çok görsel açıdan zengin. Verilen şekiller incelenerek soruların cevaplanması isteniyor.Bileşik makine soruları öğrencileri zorlamış olabilir. Yine bazı sorularda öğrenciler, sorunun içindeki ipuçlarından faydalanarak doğru cevaba ulaşabildi. Sorular bilimsel düşünmeye teşvik eden, olaylar arasında bağlantı kurulmasını isteyen, yoruma dayalı ve günlük hayatımızdan örnekler olacak şekilde hazırlanmış.Sınav genel olarak orta zorlukta olup açık ve net sorulardan oluşuyor.
T.C İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK: Bazı sorularda çeldirici seçenek var ve bu sorular öğrencilerin bilgilerinin yanında dikkatlerini de ölçüyor .Selanik şehrinin özellikleri, bağımsızlık, tam bağımsızlık, ulusal egemenlik kavramları ile ilgili sorular daha önceki yıllarda çıkanlarla benzer. Sorular MEB müfredatına ve kazanımlarına uygun.
İNGİLİZCE: Soruların bilgi ve dikkat açısından detayları önem kazanıyor. Soru köklerinin önceki sınavlara göre biraz daha uzadığı ve içeriğin arttığı gözleniyor. Sınavın bu açıdan seçiciliğinin arttığı söylenebilir. Hatalı ya da çelişkili soru yok. Kelime soruları ve sorulardaki resimler açık anlaşılır şekilde ve çok ciddi çeldiricileri bulunmuyor. Parça soruları hem uzunluk hem de içerik açısından kolay takip edilebilir şekilde hazırlanmış ve soruların tek ve açık bir cevabı var. Sorular, MEB Kazanım testlerine ve değerlendirme sınavlarına benzer kazanımda.