Güncelleme Tarihi:
YÖK Başkanı Prof. Dr. Yekta Saraç, Kalkınma Bakanlığı Araştırma Merkezi’nin, Türkiye’deki yabancı öğrencileri içeren, ‘Yükseköğretimin Uluslararasılaşması Çerçevesinde Türk Üniversitelerinin Uluslararası Öğrenciler İçin Çekim Merkezi Haline Getirilmesi’ konulu ‘Uluslararası Öğrenci Araştırma Projesi Raporu’ nun tanıtım toplantısında yaptığı konuşmada, uluslararasılaşmanın, bütün dünyada olduğu gibi Türkiye’de de yükseköğretimin temel bir unsuru haline geldiğini belirtti.
Yükseköğretim alanının 193 üniversite, 6 milyon öğrenci ve 150 bine yakın öğretim elemanı ile her geçen gün daha da büyüdüğüne ve küresel platformda gün geçtikçe daha da rekabetçi hale geldiğine işaret eden YÖK Başkanı Prof. Dr. Saraç, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Yükseköğretim kurumlarımızda eğitim gören uluslararası öğrenci sayısı son 3 yılda 2 katından daha fazla arttı, 50 bin sınırına yaklaştı. Aynı şekilde, ülkemizdeki üniversitelerde görev yapan yabancı uyruklu öğretim elemanı sayıları da düzenli bir şekilde artış göstererek, 3 bini geçti. 2014-2015 eğitim öğretim yılı verilerine göre üniversitelerimiz en fazla, başta Azerbaycan olmak üzere sırasıyla Türkmenistan, Suriye, İran, Afganistan, Irak, Kırgızistan, Yunanistan ve Kazakistan’dan öğrenci çekmektedir. Ayrıca, üniversitelerimizde ABD başta olmak üzere, Azerbaycan, Suriye, Birleşik Krallık, İran, KKTC ve Almanya uyruklu öğretim elemanı da bulunuyor. Raporda da vurgulandığı üzere, yükseköğretime dahil olan uluslararası öğrenci ve öğretim elemanları, ülkemizin akademik birikimine önemli katkı sağlıyor. Bunun yanında doğrudan veya dolaylı olarak ekonomik, sosyal ve kültürel alanlarda sağladığı faydalar bulunuyor.”
YÖK olarak uluslararası öğrenci ve öğretim elemanları için üniversitelerin ‘çekim merkezi’ haline getirilmesi amacıyla çeşitli destek ve girişimlerde bulunduklarını belirten Prof. Dr. Yekta Saraç, ülkelerle imzalanan anlaşma ve mutabakat zabıtlarıyla, öğrenci ve öğretim üyesi dolaşımına zemin hazırlandığını ifade etti.
‘Mevlana Değişim Programı’nın da 2011’den bu yana artan birikim ve deneyimle devam ettiğine vurgu yapan YÖK Başkanı Saraç, ‘Study in Turkey’ portalının da daha etkin bir şekilde hizmet verdiğini dile getirdi.
Üniversitelerle, “Yükseköğretimde Uluslararasılaşma” koordinasyon toplantıları gerçekleştirdiklerini bildiren Prof. Dr. Saraç, birçok üniversitede, uluslararası öğrencilerin sorunlarıyla doğrudan ilgilenmek amacıyla ‘Uluslararası Öğrenci Ofisleri’nin kurulduğunu da belirtti.
Ülkemizin aldığı pay, potansiyelin altında
Kalkınma Bakanlığı Müsteşarı Cüneyd Düzyol ise 10’uncu Kalkınma Planı’nda birinci ve en temel eksenin ‘eğitim’ olduğunu ifade ederek, Türkiye’ye 2000’li yılların başlarında gelen uluslararası öğrenci sayısının 16 bin civarındayken, bu rakamın 2013-2014 eğitim öğretim yılında 48 bin 183’e ulaştığını aktardı. Raporda, Türkiye’de eğitim gören uluslararası öğrencilerin yakın coğrafyadaki ülkelerden geldiklerinin görüldüğünü aktaran Düzyol, şöyle konuştu:
“Türkiye’ye en çok öğrenci gönderen 5 ülke; Türkmenistan, Azerbaycan, İran, Afganistan ve Suriye’dir. Bu ülkelerden gelen öğrenciler, Türkiye’deki toplam uluslararası öğrencilerin yüzde 46’sını oluşturuyor. UNESCO verilerine göre, dünyada yurtdışına en fazla öğrenci gönderen ilk 5 ülke Çin, Hindistan, Güney Kore, Almanya ve Suudi Arabistan’dır. Bu ülkelerden 1,2 milyonu aşkın öğrenci, üniversite eğitimini almak için başka ülkelere gitmektedir. Ancak, bu ülkelerden 2013-2014 eğitim döneminde Türkiye’ye gelen öğrenci sayısı, sadece bin 452’dir. Bu sayı, ülkemizin bu ülkelerden aldığı payın, potansiyelin altında kaldığını açıkça gösteriyor.”
İslam İşbirliği Teşkilatı üyeleri arasında en fazla öğrenci çeken ülkenin Malezya olduğunu bildiren Cüneyd Düzyol, Türkiye’nin ise Tayland ve Kırgızistan’dan sonra 4’üncü sırada olduğunu ifade etti. Düzyol, Türkiye’deki uluslararası öğrencilerin yaklaşık yüzde 60’ının İstanbul, Ankara, İzmir, Konya ve Erzurum’da bulunduğunu da sözlerine ekledi.