YKS tercihleri

Güncelleme Tarihi:

YKS tercihleri
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 22, 2024 12:39

8-9 Haziran’da uygulanan Yükseköğretim Kurumları Sınavı’nın (YKS) ardından, bu yıl Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) ikinci öğretim programlarının tamamını kapatması, ayrıca pek çok bölümde kontenjan azaltmasına gitmesi özellikle sözel ve eşit ağırlık tercihlerini daha da kritik hale getirdi.

Haberin Devamı

Kontenjan azaltılan programları adaylar çok iyi araştırmalılar.

EN ÇOK YAPILAN TERCİH HATALARI

1) Her yıl 500 binin üzerinde üniversite öğrencisinin Üniversite Sınavına başvuru yaptığı göz önüne alındığında tercih hatalarının başında üniversitelerin ve bölümlerin ayrıntılı bir biçimde araştırılmadan tercih edilmesi geliyor.

2) Adaylar sınav sonuç belgesini doğru yorumlayamayabiliyor. Sonuç belgesinde yazan puan türlerini, yerleştirme puanlarını ve başarı sıralarını birbirine karıştırabiliyorlar. 

3) ÖSYM’nin internetten yayınladığı Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu adaylar tarafından kesinlikle incelenmiyor. Hatta Kılavuzun ÖSYM’nin sitesinde olduğunu dahi bilmeyenler çıkabiliyor.

4) Kılavuz incelenmediği için yükseköğretim programlarının özel koşulları da okunmuyor. Dolayısı ile özel koşul gerektiren bölümlerle ilgili sıklıkla hata yapılabiliyor.

Haberin Devamı

5) Bazı adaylar başarı sırasına göre değil de puana göre tercih yapılacağını sanıyor. Oysa adayların yükseköğretim programlarının başarı sıralarını dikkate almaları gerekiyor.

6) Adayların birçoğu hangi durumda Ortaöğretim Başarı Puanının kırılacağını bilmiyor.

7) Tercihlerini istek sırasına göre değil, yüksek başarı sırasından düşük başarı sırasına doğru sıralayabiliyor. İstek sırasına uygun tercih yapmamak daha fazla istedikleri bir programa yerleşmelerine engel olabiliyor.

DOĞRU TERCİHİN İPUÇLARI
KONTENJAN AZALIŞLARINA DİKKAT EDİN: 2024 YKS tercihleri bu yıl çok daha kritik. YÖK ün İkinci öğretim programlarının tamamını kapatması, ayrıca pekçok bölümde kontenjan azaltmasına gitmesi tercihleri daha da kritik hale getirdi. Sözel puan türünde İlahiyat, Türk Dili ve Edebiyatı, Tarih, Sayısal puan türünde  Beslenme ve Diyetisyenlik, Mimarlık, Elektrik Elektronik Mühendisliği ve Eşit Ağırlık puan türünde Psikoloji ve PDR programlarında kontenjan azaltılması dikkat çekiyor. Kontenjan azaltılan daha başka programlar da var. Adaylar bu programları mutlaka araştırmalı.

PUANA DEĞİL BAŞARI SIRALAMASINA BAKIN: Adayların bazıları puana göre tercih yapılacağını düşünüyor. Oysa puana değil, başarı sıralamasına göre tercih yapılmaktadır. Puana göre tercih yapmak çok yanıltıcı olacak ve belki de adayın açıkta kalmasına yol açacaktır. Sınav sonuç belgenizi doğru değerlendirmek için   Y-SAY, Y-EA, Y-SÖZ, Y-DİL puanlarının karşılığına denk gelen başarı sıralamasını dikkate alın.

Haberin Devamı

TERCİHLERİNİZİ İSTEK SIRANIZA GÖRE YAPIN: Örneğin aday, 18 binden öğrenci alan bir bölümü daha çok istiyorsa 14 binden alan bir bölümün üzerine yazabilir.

İSTEMEDİĞİNİZ BİR PROGRAMI TERCİH LİSTENİZE ALMAYIN: 24 tercih hakkınızın tümünü doldurmak zorunda değilsiniz. Listenizdeki ilk tercihiniz de olsa, son tercihiniz de olsa istemediğiniz bir bölüme listenizde kesinlikle yer vermeyin! Yerleştiğinizde sizi mutlu etmeyecek ve okumayacağınız programları listenize almayın. Unutmayın, yerleştiğinizde kayıt yaptırmasanız bile gelecek yıl sınava girdiğinizde Ortaöğretim Başarı Puanınızın (OBP) katkısı yarıya düşecek.

KONTENJAN KARŞILAŞTIRMASI YAPIN: Doğru tercih için yükseköğretim programlarının 2023 ve 2024 kontenjanlarını karşılaştırmak gerekiyor. Örneğin 2023 ‘de 60 olan kontenjan 50’ ye düşmüşse o programın başarı sıralamasının yükselmesi gerektiği yorumu yapılmalıdır.

Haberin Devamı

KILAVUZDAKİ ÖZEL KOŞULLARI MUTLAKA OKUYUN: Yükseköğretim programları ile ilgili tüm bilgiler Tercih Kılavuzunda mevcut. Ancak adaylar bu bilgileri okumak konusunda tembellik ediyorlar. Örneğin Pilotaj bölümü için belirli bir boy ve kilo şartı aranabiliyor. Tüm bu bilgilerin çok önemli olduğu unutulmamalı ve Tercih Kılavuzu mutlaka çok dikkatli bir şekilde okunmalıdır.

YENİ AÇILAN PROGRAMLARI GÖZDEN KAÇIRMAYIN: Yeni açılan yükseköğretim programları Kılavuzda (… )olarak belirtilmiş. Bu programları istek sıranıza göre listeye ekleyin.

KONTENJANI DOLMAYAN BÖLÜMLERİ DE İYİ İNCELEYİN: 2024 Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzunda bazı programların karşısında puan ve başarı sırası yazmıyor. Adaylar bu programlara 2023’de talep olmadığı için kontenjanların boş kaldığı yorumunu yapmalılar.

Haberin Devamı

TERCİHLERİ İŞİN UZMANI REHBER ÖĞRETMENLERE GÖSTERİN: Son yıllarda Eğitim Koçu adı altında pek çok kişi adayların tercihleriyle ilgili yorum yapmakta ve kafa karıştırmaktalar. Ayrıca bu kişiler işin ehli olmadıkları için yanlış yönlendirmede bulunarak mağduriyet te yaratmakta. Adayların listelerinin son şeklini mutlaka uzman bir Rehber Öğretmenle birlikte vermeliler.

SIRALAMALARIN TERCİH ARALIĞI NE OLMALI?

SAYISAL TERCİHİ YAPACAK ADAYLAR
“Sayısal puan türündeki adaylar başarı sıralarının yüzde 50 üstünden tercihleri oluşturmaya başlamalı ve yüzde 100’ün de altına kadar inmeliler.  Örneğin 100 bininci sıralamadaki bir aday 50 binlerden tercihlerini oluşturmaya başlamalı ve 200 bine kadar inmeli. Kısa tercih listesi her zaman risk taşır. Adayların bunu bilerek hareket etmelerinde yarar var. 

Haberin Devamı

EA, SÖZ VE DİL TERCİHİ YAPACAKLAR
Eşit Ağırlık ve Sözel puan türündeki adaylar ise aralığı sayısalcılara göre çok daha geniş bir tercih listesi hazırlamalılar. Örneğin 100 bininci sırada iseler 50 binlerden listesini oluşturmaya başlamalılar ve 200 binlerin de altına kadar inmeliler. Bu şekilde hareket edilmesini istememizin nedeni 2. Öğretim kontenjanlarının artık olmaması ve özelikle Sözel puan türünde kontenjanların oldukça fazla azaltılması. DİL puanıyla tercih yapacak adayların da EA ve SÖZ öğrencileri gibi bir aralıktan tercih yapmaları gerek.

CİHAN YEŞİLYURT KİMDİR?
1973’te Samsun’un Alaçam ilçesinde doğdu. İlköğrenimini ve liseyi Alaçam’da tamamladıktan sonra 1991’de girdiği Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık bölümünden 1995’te mezun oldu.

1997 yılında Fen Bilimleri Dershaneleri’nde Rehber Öğretmen olarak çalışmaya başladı. 2002 yılında Yıldız Teknik Üniversitesi Eğitim Yönetimi ve Denetimi bölümünde Yüksek Lisansını tamamladı.

Fen Bilimleri Eğitim Kurumlarının İstanbul’da ve Türkiye’de büyümesi ile birlikte 1999 yılında Rehberlik Birimi Koordinatörlüğü’ne getirildi ve halen bu görevine devam ediyor.

 

 

BAKMADAN GEÇME!