Güncelleme Tarihi:
MEB İlköğretim Genel Müdürü İbrahim Er ile Hayal Ortakları Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Sinan Yaman, konuyla ilgili olarak 10 Ocak 2008 tarihinde “Oku Düşün Paylaş” başlıklı bir protokol imzaladı.
Protokol, “İlköğretim okullarında yarının liderleri olacak öğrencilerin okuyan, araştıran, yaratıcı düşünen, düşündüğünü anlamlı ve anlaşılır şekilde ifade eden, algılama gücü yüksek, sentez kabiliyeti olan kültürlü, milli ve manevi değerlere sahip, yüksek karakterli bireyler yetiştirmeyi” amaçlıyor.
İlköğretim 6. ve 7. sınıflara yönelik projeye göre, Türkiye genelinde belirlenecek 200 ilköğretim okuluna Hayal Ortakları Derneği'nce “yaratıcı kütüphane”ler kurulacak ve “Oku Düşün Paylaş” etkinliği için özel hazırlanan bir kitap konulacak. Bu kitapta öğrencilerin, belirli başlıklarla hazırlanmış konularla ilgili düşüncelerini ifade etmeleri sağlanacak.
Hayal Ortakları Derneği, kütüphanelere Türk ve dünya klasiklerinden oluşan çocuklara yönelik kitapları da koyarak, eğitimi destekleyecek.
“Öğrencileri düşünmeye yöneltecek” şekilde tasarlanan bu kütüphaneler, öncelikle gelecek ay Adana, Sakarya, Ankara ve Denizli'de belirlenen okullarda açılacak, daha sonra ülke geneline yaygınlaştırılacak.
LİDERLER NASIL BELİRLENECEK?
Projeyi uygulamak üzere Hayal Ortakları Derneği'nce özel olarak yetiştirilmiş gönüllü moderatörler, okullarda görev yapacak. Ayrıca okullarda bu projede görev alacak öğretmenlere de eğitim verilecek. Bir çalışma çizelgesi hazırlanacak ve bu çizelgeye göre uygulama başlayacak.
“Oku Düşün Paylaş” etkinliğine en fazla sayıda öğrencinin katılımının sağlanması için gerekli duyurular yapılacak. Rehber öğretmen, sınıf öğretmeni ve Hayal Ortakları Derneği adına görev alacak öğreticiler, bu etkinliğe katılması uygun görülen öğrencilerin seçimini yapacak.
Öğrencilere “Oku Düşün Paylaş” etkinliği için hazırlanan kitaplar eşliğinde 18 haftalık bir eğitim verilecek. Bu eğitimde en çok başarı gösteren toplam 12 öğrenci İstanbul'da 5 günlük “Yıldızlar Liderlik Kampı”na alınarak, eğitim görecek.
ANKARA'DAKİ “YARATICI KÜTÜPHANE”
Hayal Ortakları Derneği, “Oku Düşün Paylaş” projesi, şu anda İstanbul'da 5 ve Ankara'da 5 olmak üzere 10 ilköğretim okulunda pilot olarak uygulanıyor.
Dernek, proje kapsamında geçen yıl Ankara'daki Gülen-Muharrem Pakoğlu İlköğretim Okuluna “yaratıcı kütüphane” kurdu.
Kütüphanede, ortada 12 öğrencinin oturabileceği ve birbirlerinin yüzünü görebileceği daire şeklindeki masa ile masanın bir ucunda kürsü bulunuyor. Öğrencilerin arkasında ise izleyiciler için 4 sandalye daha yer alıyor. Öğrencilerin oturduğu sandalyeler koyu yeşil, izleyicilerin oturduğu sandalyeler ise açık yeşil renkli. Kütüphanenin tavanından etrafında renkli boncuklar bulunan avizeler sarkıyor. Pencereleri ise bej renkli zemin üzerinde açık yeşil desenler bulunan perdeler süslüyor. Kütüphanede öğrencilerin fikirlerini paylaşacağı masanın bulunduğu bölüme az sayıda kitap rafı konulmuş. Asıl kitap rafları kütüphanenin bir başka bölümünde yer alıyor. Yetkililer, “gözü yormayan ve öğrencilerin fikirlerini rahatça dile getirmeye uygun biçimde tasarlanan kütüphanenin, bu tasarım şekliyle öğrencileri düşünmeye yöneltmeyi amaçladığını” dile getirdiler.
Okul Müdürü Bahri Yıldızbaş, Hayal Ortakları Derneği tarafından geçen yaz oluşturulan kütüphanenin bu eğitim-öğretim yılında faaliyete geçtiğini kaydetti. Öğrencilerin her hafta cumartesi günü 11.00-12.00 saatleri arasında okudukları kitaplarla ilgili düşüncelerini paylaşmak amacıyla okula geldiklerini belirten Yıldızbaş, bir öğretmenin de grubu yönetmek üzere hazır bulunduğunu söyledi. Yıldızbaş, öğrencilerin düşüncelerini hem oturdukları yerde hem de kürsüde de ifade edebildiklerini kaydetti.
“Oku Düşün Paylaş” etkinliğine katılan öğrenciler de her cumartesi gününü iple çektiklerini dile getirdiler. Etkinliğe başladıklarında “Oku Düşün Paylaş” konulu kitabı işlediklerini belirten öğrenciler, “Hayal kurma” teması ile başlayan bu süreçte “Sevgi-Saygı”, “Ekip Çalışması”, “Hedeflerimiz”, “Hatalardan Ders Alma”, “Sorumluluk”, “İç Disiplin”, “Sözünü Tutma”, “Pozitif Düşünce”, “kararlılık”, “Zihinsel Manileri Aşmak”, “Önyargı”, “Tecrübe”, “Tutku-Başarı”, “Öfke-Sabır”, “Bencillik-Kibir”, “Korku ve Cesaret”, “Kişisel Gelişim” gibi konuları işlediklerini, bu konularla ilgili düşüncelerini kağıda dökerek, birbirleriyle paylaştıklarını anlattılar.
Öğrenciler, daha sonra okudukları kitaplarla ilgili düşüncelerini burada paylaştıklarını ifade ettiler. Düşüncelerini paylaşırken öncelikle kitapla ilgili bilgi verdiklerini anlatan öğrenciler, kitabın konusunu anlattıklarını ancak sonuç kısmını söylemeyerek, arkadaşlarının fikir yürütmesini istediklerini belirttiler. Öğrenciler, kitabı arkadaşlarına tavsiye edip etmemeye de karar verdiklerini dile getirdiler.