Güncelleme Tarihi:
Bilfen Liseleri Genel Koordinatörü Sevtap Gamsız, geçen sene olduğu gibi bu sene de Türkçe sorularının okuyan, okuduğunu hızlı ve doğru yorumlayan öğrenci profili istediği görüldüğünü ifade etti. Matematik sorularının YGS sistemine uygun olduğunu belirten Gamsız, “Türkçe testinde olduğu gibi iyi yorum yapıp süreyi iyi kullanabilenler tarafından kolaylıkla yapılabileceği tespit edildi. Fen Bilimleri ve Sosyal Bilimler testleri bilgiye dayalı, yorum ve analiz gerektiren sorulardan oluşmuştur. Bu sene ilk defa YGS’ de öğrencilerin karşılarına çıkan Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi soruları da hem bilgi hem yorum yapmayı gerektiren sorulardan oluştu” dedi.
Bölüm başkanlarının ise değerlendirmesi şöyle:
Türkçe Bölüm Başkanı Oya Handan Ece: 2013 YGS Türkçe soruları, daha önceki yıllarda olduğu gibi okuma – anlama ağırlıklı bir nitelik gösterdi. Yine dil bilgisi soruları ile tüm ortaöğretim müfredatının sorgulandığını gördük. Özümsenmiş ve oturmuş bilgi isteyen bu sorular, nitelikçe ağır olmasa da ancak konuya hâkim öğrencilerin çözebileceği düzeydeydi.
Matematikte bu yıl sürpriz soru yoktu
Matematik Bölüm Başkanları Tülin Çelik-Mahmut Şişmanoğlu: Matematikte sürpriz soru yok. Aşırı zor ve aşırı kolay soru bulunmuyor. Yorum dışında bilgi kullanılarak çözülebilecek soru türleri var. Soruların konulara göre dağılımı beklenildiği gibi.
Coğrafyada 26. soru tartışmalı
Sosyal Bilimler Bölüm Başkanı Aslıhan Sezen: Sosyal bilimler ile ilgili sorular ve yanıtlar ile ilgili bir soru dışında herhangi bir sorun görülmüyor Tarih sorularının 9, 10 ve 11. sınıf müfredat konularına göre dağılımının yapıldığı, soru dağılımlarına bakıldığında önceki yıllarda olduğu gibi yoğunluğun 11. sınıf müfredatı olan TC İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersinde olduğu görülüyor. Sınav soruları müfredata uygun olarak hazırlanmış ve müfredat dışı soruya yer verilmemiş.
Coğrafya soruları 9 ve 10. sınıf coğrafya kazanımlarına uygun olarak hazırlanmış ancak ağırlıklı olarak 9. sınıf konularına yer verildi. Sorular temel kavram ve ilkelere bağlı olarak hem bilgiyi hem de bilgiyi yorumlama gücünü ölçecek nitelikte. Bu nedenle öğrencilerin bilgi, beceri, değer ve kavram boyutlarında sınava hazır olmaları gerekiyor. Coğrafyada 26.sorunun öncülü ve cevap şıkkının doğruluğu noktasında tartışmaya açık olduğunu düşünüyoruz.
Bu yıl felsefe sorularında bir sürpriz yok. Konuların müfredata uygun ve tüm ünitelere göre dengeli dağıtılmış olduğu görülüyor.
Bu yıl ilk kez sorulan Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinden genel olarak okuduğunu anlamaya yönelik paragraf sorularına yer verildi, ders ile ilgili temel bilgiler ve kavram bilgisi sorgulandı. Dikkatli okuyan öğrencilerin kolaylıkla yapabileceği sorular olduğu görülüyor.
Fiziğin gündelik hayatla ilişkisi soruldu
Fizik Bölüm Başkanı Hakan Özdemir: 2013 YGS sınavı yine bir ÖSYM klasiği oldu. Sınavda sürpriz soru gelmemiş, müfredata uygun, zorluk derecesi beklenen düzeyde bir sınav uygulandı. Geçen yılki YGS sınavında olduğu gibi bu yıl da fizik dersinin günlük hayatla ilişkisini irdeleyen soruların kullanıldığı, günlük hayatla çok ilişkisi olmayan gençlerimizin, genellikle bocaladığı bir sınav oldu. 2013 YGS fizik soruları, zamanı iyi kullanan ve dikkatli olan öğrencilerin yapabileceği yorum isteyen, fazla işleme dayalı olmayan sorulardan oluştu. Elektrostatik ve optik soruları Fizik dersinin belirleyici sorularıdır. Değişen müfredat programına geçen yıl olduğu gibi bu yıl da fazla ağırlık verilmemiş ve değişen müfredattan bir soru kullanıldı. Konulara göre soru dağılımı dengeli.
Kimyada çalışan öğrenci zorlanmaz
Kimya Bölüm Başkanı Ruhsar Bayman: Öğretim programına paralel, soru kökü ve seçenekleri açık ve net ifade edilmiş sorularla hazırlanmış. Sınav geçen yıla göre bilgiye biraz daha fazla dayalı zorluk derecesi daha yüksek olan ve dikkat ölçücü soruların çoğunlukta olduğu sorulardan oluşturulmuş. Bazı sorularda birden fazla sayıda bilgi sınanmış. İki kimya sorusunun da aynı tabloya bakılarak çözülebileceği bir soru tarzı ile ilk kez karşılaşıldı. Kimya sınavı çalışan öğrencilerin zorlanmayacağı, çalışmasının karşılığını alacağı bir sınav.
Biyoloji yoruma değil bilgiye dayalıydı
Biyoloji Bölüm Başkanı Taner Atunbaran: Biyoloji dersi soruları, konularda YGS - LYS ayrımı olmadığını bir kez daha gösterdi. Sorular içerik ve özellikleri bakımından daha çok bilgiye dayalı olarak hazırlanmış, YGS sorularının genel tarzı olan yorum sorularına daha az yer verilmiş. Soruların ağırlıklı olarak bilgiye dayalı olarak sorulmuş olması LYS sorularının da fen alanında seçici özelliğini koruyacağını gösteriyor. LYS sınavı için tüm konuların bir kez daha tekrar edilerek bilgi eksikliklerini tamamlanmasında yarar var.
YGS’den kazanılan tecrübe LYS’de artı değer oluşturacak.
Rehberlik Bölüm Başkanı Nihat Akbaş: Öğrenciler YGS bittikten sonra boşluk hissi yaşadıklarını söylüyor. Belli bir süre içinde tekrar nasıl çalışma gücü kazanacakları konusunda endişe yaşanıyor. Artık YGS bitti. Tüm öğrenciler önündeki zaman dilimini en iyi şekilde kullanmalı. Bundan sonraki LYS hazırlık sürecini yönetmenin çok daha önemli olduğu bilinciyle çalışmalar yapılmalı. Bu sınav bir sıralama sınavı, sonuçları çıkmadan başarılı ya da başarısız diyerek bir sonuç değerlendirmesi yapmak doğru değil. YGS’ de hangi sonuç alınırsa alınsın LYS’ de girilecek bütün sınavlar bitmeden, her sınavın payı hesaplanmadan ve sonunda yerleştirme puanları ortaya çıkmadan gerçek sonuç alınamayacağı gerçeği unutulmamalı. Lise döneminde ilk kez böyle bir sınava girmenin heyecanını yaşayan öğrenciler YGS’ de yaşadığı tecrübeyle LYS ‘ye sınav alışkanlığı kazanmış, sınav heyecanına yönelik kaygı düzeyleri azalmış bir şekilde sınava daha güçlü girecek.