Güncelleme Tarihi:
Geçen yıl özellikle Türkçe’de çıkan uzun paragraf soruları öğrencileri ters köşeye yatırmış ve geride gözü yaşlı, kolu kanadı kırılmış nice genç bırakmıştı. Bu yıl sınav sonrasında yüzler gülüyordu.
Ancak her yıl yaşadığımız bir tecrübe var. YGS’den sonra öğrencilerin önemli bir kısmı okuldan, dershaneden, derslerden kopar. Sınavı iyi geçen rehavete, kötü geçen de ümitsizliğe kapılır. Çoğu aday için sınav beklediği gibi geçmemiştir. Sınav sonrasında öğrenciler arasında yapılan bir araştırmaya göre “YGS sonucundan etkilenmedim, çalışmaya devam ediyorum” diyenlerin oranı yüzde 13’tür. Geri kalan yüzde 87’lik kısım, kendince geçerli bir bahaneye sığınma eğilimindeler.
Mücadeleyi bırakmalarının bir nedeni de YGS’ye gereğinden fazla bir anlam yükleniyor olması. Oysa sınav iki aşamalı ve işin asıl önemli kısmı geride. Sınav sistemi gereği YGS testlerinin Lisans Yerleştirme Sınavları (LYS) puanına etkisi yüzde 40 ve geriye yüzde 60 oranında çok önemli bir fırsat kalıyor. Adaylar asıl bundan sonraki çalışmalarıyla kalan iki buçuk ayı değerlendirerek fark atabilirler. Belki YGS, LYS’ye yakın bir tarihte yapılsa daha dengeli bir hazırlık süreci yaşanabilir. YGS daha önce yapıldığından öğrencilerin önemli bir kısmı önce YGS’yi halledelim, sonra LYS’yi düşünürüz havasındalar. YGS’de iyi geçmemişse büsbütün telaşlanıyorlar. Oysa YGS puan ve sıralamaları düşük gelse dahi bunu LYS’lerle telafi etme imkanına sahipler.
“Hayatın en büyük hataları, başarıya ne kadar yaklaştıklarını bilmeyen insanların vazgeçmelerinden dolayı olur” der. Thomas Edison. Bu karikatür sadece bu sınavda değil, hayatın bütün alanlarında mücadeleye devam edenlerin başarılı olacağını bize anlatıyor.
Adaylara en önemli tavsiyemiz kesinlikle vazgeçmemeleri yönünde olacak. Bu süreçte moral çok önemli. Her yıl daha düşük puan aldığı halde sonuna kadar mücadeleye devam eden öğrencilerimizin, YGS’de daha iyi puan aldığı halde sahadan çekilen arkadaşlarını geçtiğini görürüz.
Şimdi gelin geçen yıllarda bazı öğrencilerimizin YGS’de aldıkları puan ve sıralamalarıyla LYS’deki puan ve sıralamalarını karşılaştıralım.
(Öğrencilerimizin soy isimleri özellikle belirtilmemiştir.)
Yeşim sınava yakın dönemde disiplinli çalışmayı bıraktığı için YGS’de istediği başarıyı elde edemedi. Ancak LYS sürecinde bu durumu düzeltti ve başarıya ulaştı.
Buğra’nın kendi alanında başarı sıralaması YGS’de 336942 iken LYS’de 31931’e çıkmıştır.
Bunlar 2010 yılından da olsa gerçek sınav sonuçları. Diğer yıllarda da bu sonuç değişmiyor. Mücadeleyi bırakmayan, rehavete girmeyen; geriye kalan çok kıymetli zamanı iyi değerlendirenler, kendilerine olan inançlarının ve emeklerinin karşılığını alıyorlar.
Öğrencilerin gözünü korkutup LYS’ye hazırlık sürecinden soğutan nedenlerden birisi de YGS’ye giren aday sayısının fazlalığı. Sınava kaç kişi giriyor?
Geçen yıl (2012) YGS’ye 1 milyon 805 bin 433 Aday müracaat etmişti.
(Sınavsız geçiş için başvuru: 55 bin 82)
Buna karşın 2012-LYS’ye başvuran aday sayısı:
LYS-1(Matematik): 619 bin 133
LYS-2(Fen Bilimleri): 308 bin 702
LYS-3(Edebiyat-Coğrafya): 666 bin 163
LYS-4(Sosyal Bilimler): 385 bin 659
LYS-5(Yabancı Dil): 49 bin 543
Görüldüğü üzere geçen yıl YGS’ye başvuran aday sayısı ve LYS’ye giren aday sayısı arasında çok ciddi fark var.
Bu yıl YGS’ye 1 milyon 923 bin 33 aday müracaat etti. (Sınavsız geçiş için başvuru: 71 bin 707) Ancak unutulmamalıdır ki bu sayının yaklaşık sadece 3’te 1’i LYS’ye girecek ya da girmeye hak kazanacak.
LYS nasıl bir sınavdır, nasıl hazırlanmak gerekir?
LYS sorularının temel özelliği salt bilgiye dayanması, yorum gerektiren soru sayılarının sınırlı olması. Bilginin orijinal haliyle hatırlanması istenir. Konulardaki temel tanımların ve kavramların iyi öğrenilmesi gerekir. Bunun için konulara yüzeysel çalışılmamalı, ayrıntıya nüfuz edilmeli. LYS’de gerçekten konuyu bilen ve bildiğini kavrayıp uygulayabilen adaylar daha başarılı olacaklar. Gerçek çalışanla çalışmayan LYS’lerde ayırt edilecek. Ayrıca sorularda uzun paragraf ve seçeneklere de yer verilecek, dolayısıyla öz bilginin yanı sıra dikkatli okuma ve anlama becerisi de sınanacak.
O halde ne yapmalı?
- YGS konusunu düşünmeyi bir kenara bırakıp derhal bir program dahilinde LYS’ye odaklanın
- YGS iyi geçti diye rehavete girmeyin, kötü geçti diye umutsuzluğa kapılmayın. Harekete geçin.
- Zamanı etkili ve doğru kullanmak için çalışmalarınızı planlayın. Planlarınızı düzenli uygulayın ve aksatmayın.
- Öncelikle eksiklerinizi belirleyin. Konu çalışma ve yeterli soru çözümüyle eksiklerinizi tamamlayın. İlk sınav LYS-4 15 Haziran 2013’te yapılacak. Siz YGS-LYS ortak konularını hızlı tekrarlarla geçin ve mayıs ayı sonuna kadar LYS konularını bitirmeyi hedefleyin. Haziran ayı başından itibaren bol deneme çözerek eksiklerinizin telafisi yoluna gidin.
- Bahar geldi, havaların ısınması sizi gevşetmesin. Bu dönemde insanda ders çalışma isteği azalır. Hedeflerinizi ve kısa zaman sonra kendinize bol bol zaman ayıracağınızı düşünün, iradenize hakim olun. Bunun aslında bir irade sınavı olduğunu unutmayın!
- Performansınızı düşürecek boş faaliyetlerden ve moral bozucu iletişimlerden kaçının.
- Arkadaşlara hayır demeyi öğrenin. Bu dönemin stresi sizi farkında olmadan farklı arkadaşlık ilişkilerine sürükleyebilir. Yaşanılan bunalımdan bir kaçış ve sığınma olarak görülen arkadaşlıklar sınavla beraber sona eriyor. Sizi hedefleriniz konusunda teşvik eden ve size destek olan arkadaşlıkları tercih edin.
- Öğrendiklerinizi unutmamak için sık sık tekrar yapın ve bu tekrarları yaparken konular arasında bağlantı kurmaya çalışın. Ders çalışırken bilgilerin aklınızda kalmasını sağlayacak kendinizce yöntemler geliştirin. (örneğin; renkli kalemlerle yazıların altını çizmek ya da önemli gördüklerinizi renkli post- it’lere not almak gibi)
- Tekrarı elden bırakmayın! Unutmanın en büyük düşmanı tekrardır.
Tekrarda yapılacak olan, hem konu tekrarı hem de soru ile konu tekrarıdır. Konu ile ilgili pek sıkıntınız yoksa her konudan birer test çözerek genel bir tekrar yapabilirsiniz.
- Geçmiş yıllarda çıkmış ÖYS ve LYS sorularını mutlaka inceleyin. Böylece hangi konulardan nasıl sorular geleceğini, ÖSYM’nin soru mantığını ve üslubunu, soruluş tarzını, konulara göre dağılımını, konuların önem sıralarını anlayabilirsiniz.
- Soru çözerken değişik kaynaklardan yararlanın. Bu size farklı bir bakış açısı kazandıracaktır.
- Her gün aynı yerde, aynı zaman diliminde çalışın. Yatarak çalışmayın. Çalışırken cep telefonunuzu başka bir odaya koyun ya da kapatın.
- Olumlu düşündüğünüz sürece olumlu sonuçlar alırsınız. Bu nedenle karamsarlıktan kaçının. İyi düşünün, iyi olsun.
- Unutmayın! Başarı çoğunlukla ötekiler pes ettikten sonra da ipe asılıyor olanlarındır.
Anne babalar dikkat!
- Onun artık kendi ayakları üzerinde durabilecek sizden ayrı bir birey olduğunu unutmayın. Eski alışkanlıkla söylenen yap – etler tepkiyle karşılanabilir.
- Çocuğunuzun YGS sonucu ne olursa olsun yanında olduğunuzu ona hissettirin.
- Çalışmayı bırakmışsa, okula ya da dershaneye gitmek istemiyorsa onu yüreklendirin. Gerekirse rehber öğretmenleriyle diyaloğa geçin.
- Asla başkalarıyla kıyaslamayın.
- Sınav sorumluluğunun ona ait olduğunu, ancak istediği zaman yardımcı olmaya hazır olduğunuzu hissettirin.
LYS’lerle İlgili Diğer Teknik Konular: