Güncelleme Tarihi:
Yatık Emine, 1975 yılında Ömer Kavur tarafından sinemaya uyarlanmıştır. Yurt dışında da gösterime ve büyük beğeni toplayan filmde Necla Nazır, Serdar Gökhan, Osman Alyanak, Arzu Okay ve Bilal İnci rol aldı.
Yatık Emine Kimin Eseri ve Kim Tarafından Yazılmıştır?
Yatık Emine eseri, Cumhuriyet dönemi yazarlarından biri olan Refik Halit Karay tarafından kaleme alınmıştır. 15 Mars 1888 tarihinde doğan Refik Halit Karay, bir süre gazetecilik ve çevirmenlik yaptıktan sonra tamamen yazarlığa yönelmiştir. İlk romanı İstanbul'un Bir Yüzü, 1920'de yayımlandı.
Sakın Aldanma, İnanma, Kanma ve Guguklu Saat, günümüzde de en çok okunan mizah kitapları arasında yer almaktadır. 20'den fazla roman yazan Refik Halit Karay'ın anı ve günlük türünde de eserleri vardır. Tek oyunu Kanije Müdafaası ise 1909 yılında sahnelenmiştir.
Yatık Emine Konusu
Yatık Emine öyküsü, ilk kez gazetede tefrika edilmiş, daha sonra Memleket Hikayeleri kitabına konmuştur. Öyküde işlenen konular şu şekilde sıralanabilir: Kadın - erkek ilişkileri, toplumun ahlak kriterlerinin zamana ve kişilere göre değişkenlik göstermesi, kültürel yozlaşma, sosyal roller ve cinsiyet eşitsizliği.
Yatık Emine Özeti
Yatık Emine yüzünden birçok kavga çıktığı, kadın valilik kararıyla Ankara'dan küçük bir ilçeye gönderilir. Emine'nin hayat kadını olması, ilçedekileri rahatsız eder. İlçe merkezinden uzakta, köhne bir evde yaşamaya başlayan Emine'nin üstündeki baskılar gün geçtikçe artar. Bu baskıların sonunda Emine'nin artık fırından ekmek alması bile yasaklanır.
Yatık Emine Türü ve Özellikleri
Yatık Emine, toplumsal gerçekçi bakış açısıyla kaleme alınmış öykü türünde bir eserdir. Kitap realist bir üslupla yazılmıştır. Kitabın ana teması hem evrensel hem de göreceli bir kavram olan ahlaktır. Bir hayat kadını olan Emine'nin toplumun farklı kesimleri tarafından hem bedenen hem de manevi olarak sömürülmesi, öykünün temelini oluşturur.
Birçok edebiyat eleştirmenine göre Yatık Emine, ülkemizde ilk sosyolojik öyküdür. Öykünün bir kasaba geçmesi, köy ile şehir ahlakının çatışmasını simgeler. Kasabadaki erkekler, Yatık Emine'yi istismar eder ve sömürür. Buna karşın, istediklerini elde edememeye başladıklarında ''ahlak'' nosyonunu kullanmaya başlarlar.