Güncelleme Tarihi:
Yabancı Dil Öğretimi Uzmanı Jeremy Harmer, geçtiğimiz günlerde Türkiye’deydi. İstanbul Kemerburgaz Üniversitesi Yabancı Diller Yüksek Okulu’nun, City University of New York Hunter College ve Pearson Education’ın ortaklaşa yürüttüğü mesleki gelişim programına katılan Harmer, haftada birkaç saatle yabancı dil öğrenilmesinin çok zor olduğunu belirterek, İngilizce izlenen televizyon programlarının yabancı dili güçlendirdiğini söyledi. Harmer yabancı dil öğrenimiyle ilgili sorularımızı cevapladı:
İngilizce nasıl öğrenilir?
- Öncelikle nerede öğrendiğinize göre değişir. Eğer anadilde öğreniyorsanız her şeyi öğrenmenize gerek kalmaz kendiliğinden öğrenirsiniz. Fakat dilin konuşulduğu ülkenin dışında bir yerde öğreniyorsanız o zaman dikkatli bir program, çalışma düzeni ve hocaların, öğretmenlerin yönlendirmesi İngilizce’yi öğrenmenin en iyi yoludur.
- Türkiye’de 4’üncü sınıftan itibaren İngilizce öğretiliyor ancak başarılı olunamıyor. Sorun ne olabilir?
Bu Türkiye’nin sorunu değil, bütün dünya çapında bir eğitim sorunu. Bunun iki şeyle alakası olabilir. Bir tanesi öğrencilerin yaş grubu, ikincisi de okullarda dile verilen, ayrılan zaman ve yapılan öğretimin tarzı olabilir. Haftada 1 saatle 2 saatle dilin öğrenilmesi gerçekten çok zor. Finlandiya, Hollanda, İsveç gibi ülkelere baktığımızda oradaki çocuklar çok çok iyi İngilizce konuşuyorlar. Bunun sebebi de televizyon. Küçük yaşlardan itibaren İngilizce televizyon izliyor bu çocuklar ve dile maruz kaldıkları süreyi düşünürseniz inanılmaz bir süre bu.
- Yurtdışına gitmeden İngilizce öğrenilir mi?
Kesinlikle evet. Çok sık hiç İngilizce konuşulan bir ülkeye gitmemiş İngilizce öğretmenleriyle tanışıyorum. Bu insanlara dönüp herhalde Amerika’da ya da İngiltere’de yaşadınız diye sorduğumda hayır okulda öğrendim diyorlar.
- Dil kursları bir alternatif olabilir mi?
Olabilir tabi ki hangi dil olursa olsun tekrar söylüyorum gerekli olan dile maruz kalmak ve öğrenilen şeye odaklanmanıza yardımcı olacak birisinin, sizi odaklayacak birisinin olması ve motive edecek birisinin olması.
ÖĞRETMEN KENDİNİ GELİŞTİRMEZSE YAŞLANIR
- Eğitimcilerin kendisini geliştirmesi ne kadar önemli?
Psikolojik sağlıkları açısından son derece önemli. Çok güzel bir meslek fakat her meslekte olduğu gibi 10-15 senenin arkasından son derece sıkıcı bir meslek olabilir. Ama gerçekten iyi olan öğretmenler sürekli daha iyi nasıl yapabileceklerini, öğrencileri daha iyi nasıl yönlendireceklerini, daha farklı nasıl yol gösterebileceklerini düşünürler. Eğer öğretmenler kendilerini geliştirmezlerse yaşlanırlar. Ama bakarsınız karşınızdaki öğretmenin ak sakalları olabilir ama o ak sakalların altında kendisini geliştiren çok iyi bir öğretmen de olabilir.
- Bir derste öğrenci başarısızlığı fazlaysa sorun kimde aranmalı?
Cevabını bulmak imkansız bir soru aslında. Çünkü hem öğrencinin, hem de öğretmenin derse yaklaşımına bağlı bir cevap. Ama ne olursa olsun öğrenme gücü öğretmende değil, öğrencidedir. Ama eğer öğretmen umarsız, ilgisiz ya da hazırlıksız bir öğretmen ise tabi onun da etkisi olacaktır öğrenmeye.
- Mesleki gelişim neden gerekli?
Mesleki gelişim gerekli çünkü dünya durmadan sürekli değişiyor. Özellikle 21. Yüzyılda dünyada her gün yeni teknolojiler, yeni politikalar, yeni fikirler, yeni metotlar ortaya çıkıyor. Yaklaşımlar da değişiyor ve de şunu hatırlamak gerekir ki içinde bulunduğumuz sınıflar toplumu da yansıtıyor. Öğretmenlerin de bu toplumsal değişikliklere ayak uydurarak öğretmeleri gerekiyor. Son olarak şunu tekrar etmek istiyorum. Mesleki gelişimin gerekli olmasının en büyük sebebi öğretmenlerin genç kalabilmesini, mesleklerini severek yapabilmelerini ve bu sayede öğrencilere daha fazla katkı yapabilmeleridir.
***
İngilizce öğretiminde çok sayıda kitabı var
Jeremy Harmer İngilizce öğretimi alanında pek çok metodoloji ve ders kitaplarının yazarı, uygulamalı dibilimci. İngilizce öğretimine kitaplarıyla katkıda bulunan Harmer dünyanın çeşitli yerlerindeki İngilizce öğretmenlerinin eğitimi için seminerler ve sunumlar yapıyor. Aynı zamanda The City Üniversity of New York, Hunter College ve Pearson Education ortaklığında hazırlanan “Teacher Development Interactive” Öğretmen eğitimi sertifika programının ortak yazar ve hazırlayıcılarından biri.