Güncelleme Tarihi:
X,Y ve Z. Bu harfler büyük değişimler çağının kuşakları. 20. yüzyılın savaşları, göçleri, hareketleri, filmleri, sanatçıları, markaları, radyoları, televizyonları... Tüm bunlar kendi nesillerini yarattı. Gelen her kuşak beraberinde bir önceki jenerasyondan farklı yaklaşımlar getirdi. Kişiler doğum yılları hangi dilimdeyse o kuşağın kimliğini kazanıyor. 20. yüzyılda ilk olarak kurucu kuşak ortaya çıktı. Bu nesil 1914-1946 arasında doğanları kapsıyor. Yani savaş ve kıtlık dönemlerinin tanıklarını. Ardından savaş sonrası ABD’deki bolluk ve üretim yıllarının şekillendirdiği refah kuşağı sahnedeydi. “Her şeyin bir fiyatı vardır” diyen bu kuşak, babalarının yaşadığından çok farklı bir dünyada yetişti. 1947-1963 doğumluları kapsayan refah kuşağı büyürken Elvis Presley şarkıları radyoların hitleri arasındaydı. 1964’ten 1979’a uzanan ve nükleer savaş korkusuyla geçen çağın nesli olan X kuşağı ise daha politik ve temkinliydi. Günümüzde en çok tartışılan kuşaklarsa Y ve Z. Çünkü bu iki kuşak bugün, geleceğin dünyasını inşa ediyor.
Bilgisayar çağına merhaba diyen kuşak: Y
Y’ler diğer kuşaklardan farklı bir dönemde dünyaya geldi. Onlar iletişim olanaklarının hızla arttığı, bilgisayar sistemlerinin, internetin geliştiği bir çağda doğdu. Bu teknolojik gelişmeler dünyayı daha iyi bilen ve daha global bakış açısına sahip bir neslin ortaya çıkmasını sağladı. 1980-1997 yılları arasında doğanlar, bu kuşağın üyeleri.
Belirleyici özellikleri
-İyimser
-Bireysel rekabetçi
-Çok yönlü
-Kafası karışık
-Tutkulu
-Duygusal ve gerçekçi
-Hem hedefsiz hem de çok hedefli
-Hem hırslı hem gamsız
-İnatçı
-Global, dünyalı
-Sonuç odaklı
-Ödüle değer veren
-Sabırsız
-Apolitik olsa da toplumsal hareketlere duyarlı
-İnternetle iç içe.
Teknolojisiz asla: Z
Z kuşağı çocukları analatik düşünme güçleri, bilgi açlıkları ve özgüvenleriye dikkat çekiyor. Bu kuşağı özetleyecek en iyi cümle: “Bilgisayar kullanmayı doğuştan biliyorlar.”
Artık onlara klasik kitaplar üzerinden eğitim yeterli değil. Z’ler dijital zekayla dünyayı tanıyor. Uzmanlara göre eğitim yöntemleri ve içerikler bu yönde değişmeli. Sosyal medyada bir hayatı olan neslin eğitimi de buna uyum sağlamalı. Z kuşağı görselliğin ön planda olduğu bir dünyada gözlerini açtı. TV’ler, yüksek kalitede videolar, infografiler, animasyonlar... Artık sadece yazı bu nesli tatmin etmiyor. Öğretmenlerin aktif, kendilerinin pasif olacağı klasik dersler yerine, işe kendilerinin de katılacakları bir öğrenme sürecinde mutlu oluyorlar.
Z’ler, Y kuşağıyla daha iyi anlaşıyor. Çünkü Y de bilgisayara hâkim ve teknolojiden keyif alan bir kuşak. Bu nedenle Z’lere eğitim verecek kuşağın Y’ler olması daha avantajlı.
Fakat öğretmenler, okullar, anne-babalar ve şirketler bu kuşağa henüz tam olarak hazır değil.
İş hayatında üç kuşak
Kuşak farklarının en görünür olduğu alanlar, eğitim ve iş dünyası. X, Y ve Z kuşaklarının beraber çalıştığı bir işyerinde birçok sorunla karşılaşmak süpriz sayılmıyor. Birbirinden farklı sosyal ve siyasal dönemlerde doğan bu nesillerin beklentilerini ve farklarını Promotheus Genel Müdürü Yücel Atış şöyle anlatıyor.
X ve Y kuşağının iş anlayışı farkları
• X çok çalışır. Y ise istediği zaman.
• X gereğinden çok çalışır. Y gereği kadar.
• X verilen işi yapar. Y istediği işi.
• X rotasyonu sever. Y rotasyonu sevmez, serbest olmak ister.
• X performans ve iş odaklı yaşar. Y’nin hayatı sadece iş değil. Ön plana çıkabileceği alanlarda olmak ister.
• X geleneksel kurallar içinde rekabet eder. Y geleneksel rekabeti sevmez, bunun için silahları farklıdır.
• X şov yapmaz, başarısının görülmesini ister. Y içinse şov ve keyif önemlidir.
X kuşağı, iş dünyasında Y’den ne bekliyor?
• Takım çalışmasına yatkın ve sabırlı olmalarını,
• Her ne kadar sonuç odaklı olsalar da iş hayatında hedef koymalarını,
• Tecrübeye ve yaşa (idarecilere) saygı göstermelerini,
• Kurumsal bağlılığın önemli olduğunu bilmelerini,
• Amaca giden her yol geçerlidir olgusundan vazgeçmeyi bilmek gerektiğini,
• Teknolojinin gelişiminde gösterdikleri başarılarını, sosyal değerlerin korunmasında da göstermelerini,
• Özgürlüklerin sınırsız olmadığını bilerek davranmalarını,
• Hiyerarşiye uymalarını,
• İş ortamında diğer çalışanlarla empati yapmalarını,
• İmajın amaç değil araç olduğunu unutmamalarını,
• İşte çok seçici olmamalarını istiyor.
Gençler bu farklılıklarla şirketlerine neler kazandırabilir?
Y kuşağı 35 yaşına kadar iş hayatında her şeye ulaşmak istiyor. Bu tempoysa bunalıma neden olabiliyor. Bu nedenle Y kuşağı antidepresanlara da başvuruyor. Çalıştıkları şirketleri ve dünyayı değiştirmeye adaylar. Dik ve anarşist ruhlular. Şirketler iyi değerlendirirse, bu kuşak kurumlarını hızla ileriye taşıyacak kapasiteye sahip. Ayrıca deneyim anlayışları da X’lere göre çok farklı. Örneğin Y’nin 2 yıllık deneyiminin X kuşağından birinin 10 yılına bedel olduğu dile getiriliyor. Y kuşağı üniversite mezunları artık iş hayatında. Şirketlerin de politikalarına buna göre yön vermeleri gerekiyor. Birçok önde gelen şirket bunu gerçekleştirmiş durumda.
Genel liselerde lise, yabancı dil ağırlıklı lise, özel lise, Anadolu lisesi, yabancı dille öğretim yapan özel lise, fen lisesi, özel fen lisesi, sosyal bilimler lisesi, spor lisesi, askeri lise, polis koleji, akşam lisesi, özel akşam lisesi, açıköğretim lisesi, çok programlı lise, Anadolu güzel sanatlar lisesi, güzel sanatlar lisesi, güzel sanatlar ve spor lisesi, özel güzel sanatlar ve spor lisesi, Anadolu öğretmen lisesi, özel Anadolu öğretmen lisesi, öğretmen lisesi, öğretmen okulu ve köy enstitüsü var.
Meslek lisesi grubunda neler var?
Meslek lisesi grubu ticaret meslek, teknik, endüstri meslek, kız meslek, sağlık meslek, otelcilik ve turizm meslek, sekreterlik meslek, imam hatip, açıköğretim (meslek lisesi programları), işitme engelliler meslek, çok programlı liseler (meslek lisesi programları), mesleki ve teknik eğitim merkezi ve diğer meslek liseleri ile astsubay hazırlama okullarını kapsıyor.
Sporla desteklenen yaşam tarzı değişikliği vücudun kan dolaşımını hızlandırarak beyin gibi bedenin tüm organlarına ve destek olarak görev yapan kas ve kemiklere daha fazla enerji döngüsü sağlıyor. Sonuç olarak iç ve dış etkenlere karşı maksimum performans elde ediliyor. Sporla oluşan oksidatif stres ve hemen ardından sağlıklı bir beslenmenin, bağışıklık üzerinde uyarıcı etki yaparak olumlu yönde geliştirdiği biliniyor. Spor, aktif bir uyarıcı olarak bağışıklık sisteminde çalışan hücrelerin mikropları tanıma özelliğinin güçlenmesine, stres durumlarında adrenalin, kortizol gibi hormonların salınımını arttırarak beyne ve diğer organlara daha fazla kan gönderilmesine ve sonuçta tüm dokuların daha iyi beslenmesine de yol açıyor.
Türkiye Ulusal Ajansı Erasmus+ Gençlik Programı Ulusötesi İşbirliği Faaliyetleri (TCA) kapsamında, 15-19 Nisan 2015 tarihleri arasında Polonya’da gençlik değişimine yeni katılanlar için eğitim kursu düzenlenecek. Eğitim kursunun amacı, gençlik çalışmaları alanında aktif uygulayıcılara uluslararası öğrenme deneyimi sunmak ve yeteneklerini geliştirmek olacak. Türkiye’den 4 kişinin katılacağı organizasyona son başvuru tarihi ise 22 Şubat 2015. Başvurular, İngilizce dilinde gerçekleştirilen eğitimle ilgili detayların da yer aldığı ‘www.salto-youth.net’ adlı internet adresi yoluyla yapılacak.
4 MADDEDE PSİKOLOJİ
PROGRAMIN AMACI: Psikoloji programının amacı, insan ve hayvan davranışlarını ve bu davranışlarla ilişkili süreçleri anlamak olarak özetlenebilir. Psikologlar bu amaçla, bu dalın farklı alt alanlarında uzmanlaşarak söz konusu davranış biçimlerini ve bunlarla ilişkili biyolojik, sosyal ve bilişsel süreçleri, bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak inceler. Elde edilen sonuçlar, bireysel ve toplumsal sorunların çözümünde kullanılır.
MÜFREDATIN YAPISI: Psikolojinin tüm alt alanlarını kapsayacak biçimde zorunlu derslerin yanı sıra öğrencilerin ilgi duydukları alt alanlara yönelebilecekleri seçmeli dersleri içerir.
ÖĞRENCİLERDE BULUNMASI GEREKEN ÖZELLİKLER: Öğrenme konusunda heyecan duymak, öğrendiklerini günlük yaşamlarına da uyarlayabilecek isteğe sahip olmak.
PROGRAMI BİTİRENLERİN ÇALIŞMA ALANLARI: Lisans mezunu psikologlar, kamu ve özel sektör kurumlarında araştırmacı ve uygulayıcı olarak görev yapabilir. Bu meslek grubu üyeleri ayrıca yüksek lisans ve doktora derecelerine sahip psikolog akademisyen olarak üniversitelerde de çalışabilir.
TRANSKRİPT: Öğrencinin lisans eğitimi süresince almış olduğu derslerin toplamını, hangi dönemde hangi dersi aldığını, kaç krediye karşılık geldiğini, her dersin yıl sonu puanını ve tüm derslerin yıl sonu ortalamalarını içeren ayrıntılı bir karne.
ÇİFT ANADAL: Çift anadal eğitimi, üniversitenin bir lisans programına kayıtlı olan öğrencinin, ikinci bir lisans diploması almak amacıyla aynı okulun diğer bir lisans programına devam etmesi.
YANDAL: Yandal eğitim, üniversitenin bir lisans programına kayıtlı olan öğrencinin, bilgisini arttırmak amacıyla ikinci bir lisans programından ders alması.