Güncelleme Tarihi:
Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) sistemi kapsamında ortaokul 8’inci sınıfların katıldığı ortak sınavlarda, 4 bin 742 öğrencinin 6 dersten bütün soruları doğru yaptığı ortaya çıktı. 26-27 Kasım ve 13-14 Aralık’ta düzenlenen sınavlara toplam 1 milyon 287 bin 874 öğrenci katıldı.
Milli Eğitim Bakanlığı Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü’nün internet sitesinde yapılan duyuruya göre, tüm öğrencilerin testteki başarısı yüzde 56, soruların ortalama ayırt edicilik düzeyiyse yüzde 60 olarak belirlendi. MEB açıklamasında testlerli ilgili,
“Testin geneline bakıldığında, ortak sınavların orta güçlükte ve yüksek düzeyde ayırt edicilik değerlerine sahip olduğu görülüyor” değerlendirmesini yaptı.
En güvenilir test din Kültürü ve ahlak bilgisi
Güvenilirlik, ölçme sonuçlarının hatadan arınık olma derecesi olarak tanımlanıyor. Güvenilirlik katsayısı 0 ile 1 arasında derecelendiriliyor. Güvenilirlik katsayısının 1’e yakın bir değer alması, testin güvenilir sonuçlar ürettiği şeklinde yorumlanıyor. Bakanlık verilerine göre, tüm testlerin ölçme sonuçlarında arınık olma derecesi 0.967. Din kültürü ve ahlak bilgisi testininse 0.905’le en yüksek dereceyi aldığı görüldü.
Uzmanların değerlendirmeleri ise şöyle:
Celil Vardar (Final Eğitim Kurumları Rehberlik Koordinatörü): TEOG’da ilk dönem yapılan merkezi ortak sınavların üzerine ikinci dönem yapılacak sınavların puanları eklenecek. Ayrıca öğrencilerin 6, 7 ve 8’nci sınıf okul başarı puanları eklenince bu kadar birinci çıkacağını sanmıyorum. İlk sınavda 4 bin 700’ün üzerinde birinci çıksa bile yıl sonu başarı puanı yüzde 30 oranında işin içine girdiğinde denge bozulacaktır. İkinci sınavda binlerce öğrenci birinci olsa da okul başarı puanları öne çıkacak. Eğer bu çocuklar ikinci sınvada böyle performas gösterir ve yıl sonu başarı puanları da yüksek olursa ortaya büyük bir karmaşa çıkar. Sınavların niteği, seçiciliği tartışılmaya başlar. Galatasaray, İstanbul Erkek gibi iyi okulların öğrencileri nasıl alacağı tartışma konusu olur. Bu durum da ‘İyi okullar öğrencileri nasıl alacak?’ sorusu ortaya çıkar. Sistemsel olarak puanlar eşit olduğunda kriteler sıralanır. Buna göre yerleştirmeler yapılır. Önce sınav puanlarına bakılır, ardından adayın okul başarı puanları, eşitlik devam ediyorsa 8’inci sınıf başta olmak üzere her sınıf için ayrı ayrı yıl sonu başarı puanı dikkate alınır. Son olarak öğrencinin devamsızlığı da değerlendirme kriterleri arasında yer alır.
Cihan Yeşilyurt (Fen Bilimleri Dershanesi Rehberlik Koordinatörü): Bu kadar tam yapan öğrencinin olması, sınavın kolay olduğunu gösteriyor. Yani sorular sınava katılan bütün gruplar için ölçücü nitelikte değil. 5 bine yakın aday tam puan aldıysa ikinci dönem sınavlarında da böyle bir sonuç ortaya çıkarsa okul başarısı gündeme gelecek. Merkezi ortak sınavların bir önemi kalmayacak. Üst grupta olan, Anadolu liselerini hedefleyenler 6 , 7 ve 8’nci sınıf yıl başarı puanı sayesinde istedikleri okullara girebilecek. Bazı özel okullar öğrencilerine puan konusunda daha toleranslı olduğu için onlar açısından avantajlı durum ortaya çıkacak. Bu durumda özel okullar teşvik edilmiş olacak. Okul başarı puanının oranı yüzde 15’i geçmemeli. Doğru ölçme ile bunlar değerlendirilmeli. Eğer ikinci dönemde sayılar böyle olur ve adayların puanları arasında eşitlik ortaya çıkarsa yerleştirmelerde kaos yaşanır. İyi okullar 4 bin çocuğu nasıl alacak? Puanlar eşitse 8, 7 ve 6 sınıfın sırasıyla yıl sonu başarı puanına bakıyorlar. Burada da eşitlik varsa tercih önceliğine bakıyorlar. Bir okulu ilk tercihine yazan öğrenci oraya girebilecek. Yine eşitlik olursa devamsızlık gün sayısına bakılacak.
Nazik Kösegil (Uğur Hazırlık Rehberlik Koordinatörü): İlk sınavlarda birinci dönemin konuları işlendiği için ilk sınavın kolay olacağı belliydi. Asıl puan farkı yıl yonu başarı puanlarında ortaya çıkacak. 4 bin öğrenci ilk yazılılarında birinci olsa da ikinci dönem sınavlarının konuları artacak, durum burada değişebilir. Bu sınavlara 6, 7 ve 8’nci sınıf yıl sonu başarı puanı eklendiğinde ve puanlar 500’e dönüştürüldüğünde birincilerin sayısı düşecek. Ancak görünen şey, sınavların çok kolay olduğu. Bu durum okulların puanlarının artmasına neden olacak. Birincilerin sayısı fazla olduğu için ikincilerin, üçüncülerin de sayısı artacak. Okulların puanları da yükselecek. Öğrenci yüksek puan aldığı sürece okul puanı da yüksek olacak. Bu nedenle adaylar ikinci dönem sınavlarına iyi hazırlanmalı ve mümkün olduğunca yanlış soru yapmamalılar. Fazla sayıda birinci, öğrencilerin istediği okula görmek için daha fazla çaba harcaması anlamına geliyor. Eğer ikinci dönem çok fazla birinci ortaya çıkarsa ve puanlarda eşitlik olursa adayların 8’nci sınıftan başlayarak sınıf yıl yonu başarı puanlarına bakılacak. Eşitlik varsa öğrencilerin devamsızlık durumuna bakılacak.