Oluşturulma Tarihi: Mart 18, 2024 11:49
İç mimarlık öğrencileri, özel gereksinimli çocuklara en ideal sınıf ortamını tasarlamak için yarıştı. Mobilya kategorisinde Antalya Bilim Üniversitesi öğrencisi Türkü Yılmaz “Çok Amaçlı Oyun Masası” projesiyle, duvar ünite kategorisinde ise İstanbul Aydın Üniversitesi öğrencisi Ezgi Nisa Şahin “Harmony Wall” projesiyle birincilik kazandı.
‘Otizmli Öğrenciler İçin Özel Arayüzler’ tasarım yarışması, Tohum Otizm Vakfı ve Değer Otizm Derneği iş birliğinde ilk kez düzenlendi. Mobilya ve işlevsel yüzey tasarımlarıyla özel gereksinimli bireylerin eğitim ve sosyalleşme mekanlarına yönelik özgün ortamlar hazırlayan yaklaşık 100 iç mimarlık öğrencisi, ince motor becerilerin gelişimini önceleyen projelerini sundu. Yarışmacı öğrenciler tasarım aşamasına geçmeden otizmli çocukların ihtiyaçları için araştırmalar yaptılar ve farkındalık kazandılar. Birinci olan iki tasarım ise Tohum Otizm Vakfı’nın bir sınıfında hayata geçirildi. Öğrenciler ilk kez bir çizimlerinin gerçeğe dönüştüğünü de deneyimledi. Birinciler 1000’er dolar ödül verildi.
OTİZMDE BİREBİR EĞİTİMİ ÖNCELEDİM
İşlevsel mobilya kategorisinde, tek bir masa gibi görünen ancak ihtiyaç halinde 6 farklı masa olarak kullanılabilen bir ürün tasarlayan Antalya Bilim Üniversitesi ç Mimarlık ve Çevre Tasarımı bölümü öğrencisi Türkü Yılmaz şunları söyledi:
Türkü Yılmaz
“Otizmli çocukların eğitimlerinde çocukla birebir ilgilenmek gerektiğinden masayı bir puzzle gibi tasarladım. Bir sürü fonksiyon bir arada bulunsun istedim. Çocuklar öğretmeniyle sınıfın bir köşesinde birebir eğitim alıp toplu etkinliklerde masayı birleşterek bir arada olabilirler. Masa aslında 6 farklı küçük masanın birleşiminden oluşuyor. Çukurlar çocukların sınırlarını belirliyor. Masanın sivri köşeli olmaması önemliydi. Çocukların tetiklenmemesi için çok dikkat çeken renkler olmamasına dikkat ettim ve yumuşak tonlar kullandım.
MESLEĞİME BAKIŞIM DEĞİŞTİAnnem ilkokul öğretmeni ve bu zamana kadar çok sayıda kaynaştırma öğrencisi oldu. Daha önce ise 3 yıl otizmli çocuklarla çalıştı. Tasarım aşamasına geçmeden otizmli çocukların eğitim ortamlarındaki ihtiyaçlarına yönelik araştırmalarıma annemin tecrübesi de eklendi. Ayrıca birinci olduğumu öğrendikten çizimin gerçeğe dönüştürüldüğünü gördüm. Bu yarışmaya katılmadan ev tasarımları üzerine çalışmayı istiyordum fakat özel gereksinimli çocuklar için sınıflar da tasarlamak istiyorum.
Ezgi Nisa ŞahinİHTİYAÇLARINI ANLAYARAK TASARLADIMDuyu bütünleme duvarıyla birinci olan İstanbul Aydın Üniversitesi İç Mimarlık öğrencisi Zeynep Nisa Şahin ise; “Otizmli öğrencilerin hem becelerilerini geliştirecek hem de duyusal ihtiyaçlarını karşılayacak ögelere yer vererek bir duyu bütünleme duvarı tasarladım. Bağcık bağlama, düğme ilikleme, kilit açıp kapatma, labirent ve tırmanma duvarı gibi 12 ögeyi de bir uyum ve düzen içerisinde yerleştirdim. Bu sayede öğrencilerin el ve parmaklarında bulunan kasların çalışmasını hedefledim. Daha önce otizmli bireylerle ilgili bir bilgi sahibi değildim ve bizden daha farklı ihtiyaçları olduğunu anlayarak işe koyuldum” dedi.
Aylin SezginGÖRSELLİK DEĞİL İŞLEVSEL OLMASI ÖNEMLİTohum Otizm Vakfı Kurucusu ve Başkanı Aylin Sezgin ise şunları söyledi: “Otizmli çocukların dikkatlerinin dağılmayacağı, bir şeyler öğretilebilecek ve sürekliliği olan bir sınıf ortamı tasarlanması için bu yarışmayı düzenledik. Yarışmada ortaya çıkan çalışmalarda önceliğimiz çok yenilikçi ve değişik bir tasarımdansa daha işlevsel olmasıydı. Çocuklara ince motor becerileri kazandırmaya çalıştığımız sınıflarımızda böyle tasarımlara her zaman ihtiyaç var. Normal şartlarda doğal olarak gözlemleyerek ya da bir iki gösterilmesiyle öğrenilen gündelik işleri biz parçalara ayırarak otizmli çocuklara öğretmeye çalışıyoruz. Duyusal bütünleme duvarı ile birlikte masanın ayrılıp birleşmesi de bizim için önemli. Bir otizmli çocuk bir sorunun cevabını bir kişiye verebilir, buna alışabilir. Otizmli çocuğa hem birebir eğitim verip hem bir arada olabilecekleri bir masa çok faydalı amaca hizmet ediyor. Katılan tüm öğrencileri tebrik ediyorum.”