Güncelleme Tarihi:
Türkiye’de afet yönetiminin yanlış anlaşıldığına dikkat çeken İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) Afet Yönetimi Enstitüsü Müdürü Prof. Dr. Mikdat Kadıoğlu, afet yönetimin dört önemli aşaması olduğunu söyledi. Öncelikle risklerin belirlenmesi gerektiğini söyleyen Prof. Dr. Kadıoğlu şöyle konuştu:
ENKAZ OLMAMASI SAĞLANMALI
“Riskleri belirledikten sonra, afetin zararlarını yani bu riskleri azaltmak gerekiyor. Daha sonra müdahale ve iyileştirme aşamaları geliyor. Ancak ülkemizde bu farkındalık pek yok. Afet yönetiminin ne olduğunu pek anlayamadık. Enkazdan daha iyi nasıl adam kurtarırız diye kafa yoruyorlar. Oysa afet yönetimi, nasıl olursa insanlar enkaz altında kalmaz demek. Bunun için doğru binalar yapıp şehirler kurmak gerekiyor. Binaların yıkılmaması gerekiyor.
YÜZDE 90’ININ KENDİ ALANINDA HOCASI YOK
Ülkemizde birçok üniversitede acil durum ve afet yönetimi bölümü ve bağlantılı programlar açıldı. Ancak yüzde 90’ının kendi alanında hocası yok. Ebeler, hemşireler ders veriyor. Bu bölümlerin birleştirilip, uluslararası ders müfredatlarına sahip olması gerekiyor. Çünkü çoğunluğu işsiz kalıyor. Ya yabancı dili olmadığı için, ya mühendislikle ilgili yetersiz olduğu için ya da bilimsel olarak yetkin olmadığı için ilerleyemiyorlar. Mesela risk azaltma mühendislik işidir, hazırlık yapmak teknik eğitimdir sonra farklı disiplinlerde müdahale, iyileştirme, binaları yapma ve kenti yeniden kurma gelir. Afet yöneticisi, sistemin yönetimini yapabilir ama detaylar çok fazla bilgi gerektiriyor.”
AFETLE İLGİLİ BÖLÜMLERE ÜNİVERSİTEDE TALEP YÜKSEK
Türkiye’de 16 üniversitede lisans, 9 üniversitede yüksek lisans ve 2 üniversitede doktora seviyesinde acil yardım ve afet yönetimi eğitimi veriliyor. 2021-2022 yılı YÖK verilerine göre lisans seviyesinde bu bölümlerde 3 bin 535 öğrenci bulunuyor. Geçtiğimiz yıl YKS’de bu bölüm için toplam 920 kontenjan açıldı ve 895 öğrenci yerleşti. Eğitim Uzmanı Salim Ünsal’a göre Türkiye için bu rakamlar yeterli, eğitimle ve personelle ilgli sorunumuz yok. Ünsal, “yeter ki herkes yapması gereken işi yapsın” dedi.
2005’TE İLK ÖĞRENCİLERİNİ ALDI
Afetlerde yardıma giden kişilerin de afetzede haline gelmemesi için bu konuda verilecek eğitimin çok önemli olduğuna dikkat çeken Ondokuz Mayıs Üniversitesi Afet Eğitim ve Yönetimi Uygulama ve Merkezi’nden Doç. Dr. Afşin Ahmet Kaya ise şöyle konuştu:
DAHA ÇOK İSTİHDAM GEREKİYOR
Öğrenciler mezun olduğunda her türlü yardım kuruluşu ve itfaiyede görev alabilecek yeterlilikte oluyor. Aynı zamanda görev aldığı AFAD ya da büyük şehir itfaiyesi gibi kuruluşlarda gerektiğinde eğitim veren kişiler. Son yaşadığımız olayların ardından şunu söyleyebiliriz. Afetlerde daha etkin ve doğru çözümler için bu öğrencilerin istihdam edilmesi lazım. Biz her şartta AFAD’a bu bölümlerin var olduğunu bildirdik, herkes biliyor bunu. Kurumlara zaten stajyer öğrenci gönderiyoruz. Bundan haberdarlar ama yeterli istihdam sağlanmıyor. Bu bölümün öğrencileri formasyonlarını alıp eğitmen olup ilkokul, ortaokul, lise gibi alanlarda temel acil yardım derslerinin eğitimini de verebilirler. Bu da bizim daha bilinçli nesiller yetiştirmemizi sağlar. Yaşadığımız olayları gözlemlediğimizde bunlar öncelikli konular, çözüm de gözümüzün önünde aslında.“
DERSLERDE YOK YOK
Acil yardım ve Afet Bölümü programlarında Psikoloji, Anatomi, Kimya, Mikrobiyoloji-Parazitoloji, Histoloji, Biyokimya, Fizyoloji, Epidemiyoloji gibi ana dersler var. Bu derslerin yanı sıra Temel Afet Bilgisi, KBRN (Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik ve Nükleer), Çevre Sağlığı ve Biyogüvenlik, Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS), Yönetim Organizasyon, Meslek Etiği, Acil Servis Araçları Eğitimi, Acil Hasta Bakımı, İletişim Becerileri ve Beden Dili, Beden Eğitimi ve Vücut Geliştirme, Afet ve Acil Durum Yönetimi, Kurtarma Araçları Eğitimi, Tim Liderliği, Afetlerde Salgın Hastalık, Hastalıklar Bilgisi ve Acil Hasta Bakımı, İtfaiyecilik ve Yangın Güvenliğine Giriş, Afet ve Acil Durum Mevzuatı, İtfaiye ve Araç Malzeme Bilgisi, Yangın Güvenliği ve Kimyası, Temel Strüktür ve Yapı Bilgisi ve Yangına Müdahale Teknikleri gibi meslek dersleri bulunuyor.