Güncelleme Tarihi:
Üniversite bitiminde mezunların kazandığı yeterlilikler meselesi son yıllarda tartışılan konulardan birisi olarak çıkıyor karşımıza. İstanbul Bilgi Üniversitesi ise bu konuda harekete geçmek için hazırlanıyor. Üniversitenin Rektörü Prof. Dr. Mehmet Durman, “Öğrencilerimizin yeterlilikleri ile ilgili çalışmalara başlıyoruz. Öğrencilerimiz üniversiteden mezun olurken, bu yeterlikleri almış olarak sektöre adım atacak. Diploma ile birlikte bir de uluslararası kurumlar tarafından akredite edilen yeterlilik belgelerini de vereceğiz” diye konuştu.
LİSE VE ÜNİVERSİTE ARASINDA KOPUKLUK VAR
Basın mensupları ile toplantıda bir araya gelen İstanbul Bilgi Üniversitesi’nin geçtiğimiz Ağustos 2015’te göreve gelen yeni rektörü Prof. Dr. Mehmet Durman, Türkiye’de eğitimde yeterliliklerin yeterince şeffaf olmadığını belirtti. Prof. Durman, öğrencilerin kazanması gereken yeterlilikleri her eğitim düzeyinde ölçme ve değerlendirmesinde sıkıntılar yaşandığını dile getirerek, “Anasıfından itibaren yeterliliklere odaklanılmalı. Türkiye’de lise ile üniversiteler arasında büyük bir kopukluk var. Her eğitim düzeyinde elde edilen yeterlilikleri nasıl belirlediğimiz ve nasıl değerlendiğimizle ilgili sıkıntılar yaşıyoruz. Liseden mezun olan bir öğrencinin hangi çıktılara sahip olması gerektiği tanımlanmalı. Bu noktada sadece eğitim kurumlarına değil, tüm paydaşlara büyük sorumluluklar düşüyor” dedi.
‘HAYATA DAİR YETKİNLİKLERİNİ ÖLÇECEĞİZ’
Prof. Dr. Mehmet Durman, bu yaklaşımla İstanbul Bilgi Üniversitesi’nde ortaöğretimden gelen öğrencilerin 14 alanda bir değerlendirmeye alınacağını belirterek şöyle konuştu:
“Liseden gelen öğrencileri, programlara başlamadan önce dünya insanın kazanması gereken liderlik, iletişim becerileri, grup içinde çalışabilme gibi Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi (TYÇ); Avrupa Yeterlilikler Çerçevesi (AYÇ) ile uyumlu olacak şekilde tasarlanan 14 yetkinlik alanında bir değerlendirme alacağız ve durumlarını inceleceğiz. 2016-2017 eğitim yılından itibaren bu proje ile müfredatların içerisine bu yetkinliklerle ilgili dersler de eklenecek. Bu kapsamda müfredat dışı aktiviteler de yapılacak. Programlardan mezun olan öğrenciler, diploma ile birlikte bir de yeterliliklerinin değerlendirildiği bir belge de alacak. Bunun ölçümleri ise uluslararası alanda kendini ispatlamış kurumlar tarafından yapılacak”.
DÖNEM İÇİNDE STAJ PROGRAMI
Prof. Mehmet Durman, ön lisans ve lisans programlarında dönem içinde yapılacak staj üzerinde çalıştıklarını da söyledi:
“Staj programlarına özel bir önem veriyoruz. Bunu sadece yaz döneminde değil, dönem içinde bir yarıyıl sürecek şekilde ele alıyoruz. Meslek yüksekokullarına 3+1 modeli getiriyoruz. Öğrencilerimiz 3 yarıyılı üniversitede geçirecek ve 1 yarıyıl da ise sektörde deneyim kazanacak. Ayrıca lisans programlarına 7+1 gibi benzer staj programları da eklenecek. Öğrencilerin kazanımları hem sektör, hem de üniversite tarafından değerlendirilecek. Bu proje önümüzdeki yıldan itibaren hayata geçirilecek. Bunun Türkiye örnek bir model olacağını düşünüyorum”.
ÜÇ ALANDA REKABET
Prof. Dr. Mehmet Durman, üç rekabet alanında önümüzdeki yıllarda ilerleme kaydetmek istediklerini belirterek, “Üç rekabet alanını önceliğe aldık. Enerji, CERN çalışmaları ile sosyal bilimler ve ekonomi. Bu alanlarda ilerlemek ve ortaya önemli işler koymak istiyoruz. Sürdürülebilir enerjiyi önemsiyoruz, CERN ile ortak çalışmalarımız başladı. üniversitemizin yıllardır güçlü olduğu sosyal bilimler ve ekonomi alanlarında çalışmalarımız devam edecek” diye konuştu.
14 YETKİNLİK ALANI BELİRLENDİ
Üniversitenin belirlediği yeni eğitim modelinde, müfredat içi ve dışı çalışmalarıyla birlikte öğrencilere kazandırmayı öngördüğü yetkinlikler ise şöyle:
Değişime ayak uydurabilme, ekip yönetimi, takım çalışması, sorunları analiz etme ve çözme, küresel bakış açısı geliştirme, yaratıcı ve yenilikçi düşünce geliştirme, yaşam boyu öğrenme, hedeflere ulaşabilme, etik ve sosyal sorumluluk, sayısal muhakeme, yazılı ve sözlü iletişim, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme becerisi, girişimcilik, sorumluluk alma ve bağımsız çalışma.