Güncelleme Tarihi:
Sınavlarda başarılı olabilmenin ön koşulu, sınavlarda sorulacak konularda bilgi eksikliğinin tamamlanmasıdır. Her sınavda hangi dersten neler sorulduğu, bu konuların şimdiye kadar nasıl sorulduğu belli. Bu bakımdan sınava hazırlık sürecinin istenilen başarıyla tamamlanabilmesi bize bağlıdır. Sınavlara hazırlığın birkaç aşamadan oluştuğunu söyleyebiliriz:
1-Sınavda karşımıza çıkabilecek konuları tam olarak öğrenmek,
2-Her konu hakkında yeterli düzeyde soru çözerek hız kazanmak,
3-Konu testlerinde çözülemeyen soruların nedenlerini araştırmak, öğretmenlere sormak, geri dönüp çalışılması gereken konuları tekrar çalışmak,
4-Deneme sınavlarından başlayarak, sınavda zamanlama planı, sınavda soru çözüm taktikleri geliştirmek, hedef puana ne kadar yaklaşıldığını takip etmek, 5-Deneme sınavlarından sonra çözülemeyen soruların nedenlerini araştırmak, öğretmenlere sormak, geri dönüp çalışılması gereken konuları tekrar çalışmak.
Yıl boyunca gireceğiniz her sınavdan sonra mutlaka bir değerlendirme yapın. Sizi ilgilendiren tüm konulardan eksiklerinizi belirleyin ve çalışma programınıza alın. Hangi konularda ustalaşmaya, hız kazanmaya ihtiyacınız var, hangi konuları uzun süredir programınıza almıyorsunuz, hangi konuları biraz daha çalışıp oturtmanız gerekiyor; bunları belirleyin ve bir an önce çalışma programınıza yerleştirin.
Çok iyi biliyoruz ki herhangi bir konuda soru çözebilmek için o konuda bilgi sahibi olmalıyız. Bilmeden soru çözemeyiz. Soru çözmek, aslında ders çalışmanın önemli bir parçasıdır, bir bakıma. Konu testlerini, Tarama Sınavlarının sorularını ,Deneme Sınavlarının sorularını ,Soru Bankalarındaki soruları çözerken 3 temel amacımız vardır:
1.Sınavda çıkabilecek soru kalıplarını tanımak, soruları daha hızlı ve hatasız çözme alışkanlığı kazanmak; konuları soru çözerek tekrar etmek,
2.Ders ve konuya ait gerekli bilgileri öğrenip öğrenemediğimizi yoklamak,
3.Sınavda çıkmayabilecek zorluk düzeyinde olan bazı sorularla da “ o konu ya da konular hakkındaki bilgi düzeyimizi zorlamaktır.
Zorluk düzeyi yüksek sorular çözmek, bir bakıma o konu hakkında “ beyin fırtınası “ yapmak, çok zor soruları çözerek basit ve orta düzeyde sorularda uzmanlaşmaktır. Bu tip sorular, özel deneme sınavları, bazı soru bankaları ve kimi konu testlerinde karşımıza çıkar.
Elinizdeki tüm kaynakları tarayın. Farklı kaynaklardan farklı örnekler çözün. Dergileri, dershanenin verdiği konu anlatımlı kaynakları, soru bankalarını, tarama sınavlarını, dergi ile verilen deneme sınavlarını, öğretmenlerin çözmenizi söylediği kaynakları mutlaka bitirin.
Elbette çalışmalarınızı bir yılı ya da bir dönemin tümünü hesaba katarak planlamalı ve bu planı inatla ve ısrarla uygulamalısınız. Fakat sürekli olarak soru çözmeye ve “görmeye” dayanan geometri, fizik, biyoloji gibi derslerde sıçrama yapabilmek için birkaç gün üst üste bir derse yoğunlaşarak bu dersle ilgili sorular çözebilirsiniz (örneğin iki gün üst üste 150- 200- 300 soru çözecek şekilde). Takıldığınız konularda ustalaşmak için de bu yöntemi deneyerek üst üste iki üç gün, bir hafta konu ve ders esaslı (sadece fizik veya sadece coğrafya gibi) soru kürleri, denemeler yararlı olabilir.
Deneme sınavı çözün, çözemediğiniz soruları belirleyip neden çözemediğinizi inceleyin. İlk bakışta gereksiz gibi görünen bu irdeleme işi, sizin sınava bilinçli hazırlanmanıza yardım edecektir. Her denemeden önce o güne kadar girdiğiniz tüm sınavlardaki yanlışlarınızı toplayıp bir zaman belirleyip bu soruları bir kez daha çözün. Hala yanlış yapıyorsanız, sıfır hata çıkarana kadar uğraşın.
Zamanınızı iyi planlayın. Çalışma ve dinlenme aralıklarını belirleyin. Yaptığınız plana uyma konusunda da inatçı davranın, sabredin. Sınavda zaman sorunu yaşamamak için de düzenli ve süre kontrollü soru çözümü yaparak bilgiyi kullanma becerinizi geliştirmelisiniz.
Deneme sınavlarında en hızlı ve en rahat yöntemi bulana kadar çeşitli sınav taktiklerini deneyin. Denemelerde çözemediğiniz sorulara takılıp kalmayın, çözemiyorsanız bırakın, diğer sorulara geçin. Zamanı doğru kullanmaya alıştırın kendinizi. YGS’ de bir soru için bir dakika, LYS’ de de bir soru için yaklaşık bir buçuk dakika süre verilecek.
Her deneme sınavından önce tüm konulardan hatırlama amaçlı tekrar testi çözün, testlerde yaptığınız yanlışlara tekrar dönüp bakın ve neden çözemediğinizi bulun. Özellikle unutmaya yatkın olduğunuz, çok fazla ayrıntı gerektiren derslerde düzenli ve sistemli tekrar yapmayı ihmal etmeyin.
Şu anda yaptığımız hazırlık, sınavlarda alabileceğimiz en yüksek puanları alarak girmeyi arzu ettiğimiz okula girmek içindir. Sınavdan çıktıktan sonra “tuh be” ya da “ keşke” dememek için, yapabileceklerinizin en iyisini gerçekten şimdi yapın. Elinizden gelenin en iyisini yapmak için çalıştığınızda bu sizi rahatlatacak, rahatladıkça başarınız daha da artacaktır. Göreceksiniz sizi bile hayretler içinde bırakacak harika sonuçlar alacaksınız.
Geriye dönüp dünü değiştiremiyoruz biliyorsunuz, yarın ise bugüne bağlı ve henüz gelmedi. Şimdi kontrolünüzde olan ise sadece “bugün” ve “şu an” var. “Şu an”ı nasıl değerlendirdiğiniz, yaşamınızın bundan sonra nasıl olacağını da belirleyecek.
Sahi siz gelecekte nasıl bir yaşam istiyorsunuz, düşündünüz mü hiç? Lütfen bir düşünün. Hangi üniversitede okuyacaksınız? Nasıl bir işte çalışmak istiyorsunuz? Nasıl bir evde oturmak istiyorsunuz? Çevrenizdekiler size nasıl hitap edecekler? Bunları gerçekten düşünün. Ve ondan sonra tekrar başlayın çalışmaya. İstediğiniz yaşamı kurmak için çalıştığınızın bilinciyle.
Haydi bakalım, şimdi, bugün, hemen başlayarak önce YGS sonra da haziran ayındaki sınavlara kadar , gün gün, saat saat, konu konu, soru soru, puan puan ilerlemeye devam edin.
2014 YGS ve LYS hazırlığı süreci başladı
Sınavlarda başarılı olabilmenin ön koşulu, sınavlarda sorulacak konularda bilgi eksikliğinin tamamlanmasıdır. Sınavda bilgimiz sınanıyor. Her sınavda hangi dersten neler sorulduğu, bu konuların şimdiye kadar nasıl sorulduğu belli. Bu bakımdan sınava hazırlık sürecinin istenilen başarıyla tamamlanabilmesi bize bağlıdır. Sınavlara hazırlığın şu aşamalardan oluştuğunu söyleyebiliriz:
1-Müfredatta yer alan konuları tam olarak öğrenmek,
2-Her konu hakkında yeterli düzeyde soru çözerek hız kazanmak,
3-Konu testlerinde çözülemeyen soruların nedenlerini araştırmak, öğretmenlere sormak, geri dönüp çalışılması gereken konuları tekrar çalışmak,
4-Deneme sınavlarından başlayarak, sınavda zamanlama planı, sınavda soru çözüm taktikleri geliştirmek, hedef puana ne kadar yaklaşıldığını takip etmek,
5-Deneme sınavlarından sonra çözülemeyen soruların nedenlerini araştırmak, öğretmenlere sormak, geri dönüp çalışılması gereken konuları tekrar çalışmak.
Süreci bu açılardan değerlendirirsek; umutsuzluğa kapılmadan, bıkmadan, sabırla bu çalışmaları sınava kadar sürdürürsek başarı kesin olarak gelecektir.
Neden soru çözmeliyiz?
Herhangi bir konuda soru çözebilmek için o konuda bilgi sahibi olmalıyız. Bilmeden soru çözemeyiz. Soru çözmek, aslında ders çalışmanın önemli bir parçasıdır, bir bakıma. Konu testlerini, Tarama Sınavlarının sorularını ,Deneme Sınavlarının sorularını ,Soru Bankalarındaki soruları çözerken 3 temel amacımız vardır:
1.Sınavda çıkabilecek soru kalıplarını tanımak, soruları daha hızlı ve hatasız çözme alışkanlığı kazanmak; konuları soru çözerek tekrar etmek,
2.Ders ve konuya ait gerekli bilgileri öğrenip öğrenemediğimizi yoklamak,
3.Sınavda çıkmayabilecek zorluk düzeyinde olan bazı sorularla da “ o konu ya da konular hakkındaki bilgi düzeyimizi zorlamaktır. Zorluk düzeyi yüksek sorular çözmek, bir bakıma o konu hakkında “ beyin fırtınası “ yapmak, çok zor soruları çözerek basit ve orta düzeyde sorularda uzmanlaşmaktır. Bu tip sorular, özel deneme sınavları, bazı soru bankaları ve kimi konu testlerinde karşımıza çıkar.
Nasıl çözelim? Test çözme teknikleri
Sınavda başarısızlık nedenlerinden biri de test tekniğini ve test sorularındaki bilgi yoklama yöntemlerini, soruların düzenlenme mantığını tam olarak bilmemektir.
Test Sorusunun Özelliği Nedir? Test Sorusunun Klasik Sınav Sorusundan Farkı Nedir?
Test sorusu, bir soru kökü ve 4 veya 5 tane seçenekten oluşur. Bu seçeneklerden en uygun ve doğru olanın yani doğru olan cevabın bulunması istenir.
TESTLERDE NE TÜR SORULAR VAR ?
1.Bir tek kesin cevabı olan sorular
Çoktan seçmeli soruların en basit şeklidir. Öğrenciden verilen cevaplar arasından doğru olanı bulması istenir. Bu tip sorularda en çok yapılan hata yanlış okuma veya yanlış işlem yapmadır.
Örnek:
Uzunluğu 24 cm olan bir dikdörtgenin genişliği, uzunluğundan 8 cm kısadır.
Dikdörtgenin çevresi kaç cm. dir?
A)50 cm B) 64 cm C) 70 cm D) 80 cm E) 90 cm
Soruda çeldirici ,yanıltıcı seçenek B’dir. Soruyu düzenleyenler, seçeneklerin arasına işlem hatası yapılınca bulunacak cevabı da koymuştur. Çünkü öğrenci aceleyle uzun kenarı 24, kısa kenarı 8 cm. alarak işlem yaparsa cevabı 64 cm. bulacaktır. Oysa kısa kenarın uzunlu 8 cm değil, uzun kenardan 8 cm kısadır. Yani kısa kenar
24-8= 16 cm alınacaktır.
(16 x 2) + (24 x 2 )=80 cm doğru cevaptır.
Örnek:
“Hele sinemaya git de göreyim seni!” cümlesindeki “göreyim seni” sözü bu cümleye nasıl bir anlam katmaktadır?
A)Korkutma
B)Yönlendirme
C)Yüreklendirme
D)Özendirme
E)Paylama
E seçeneğindeki “Paylama “ cevabı en güçlü çeldiricidir. Ancak burada henüz gerçekleşmemiş bir eylemden önce eylemin yapılmasına engel olmak amaçlanarak “Korkutma” amaçlanmıştır. Doğru cevap A’dır.
2.Bir tek seçeneği “en doğru” olan sorular
Bu tür sorularda verilen tüm seçenekler doğrudur. Ama aralarından bir tanesi “en doğru” dur. Bu tip sorular "en yakındır, en önemli nedenidir" biçiminde de sorulabilir.
Öğrenci en doğru cevabı seçmek durumundadır. Özellikle yorum gerektiren sorularda öğrencilerin en büyük hatası ilk bir iki seçeneği okuyarak sorunun cevabını işaretlemeleridir.
Doğal olarak da öğrencilerin büyük kısmı bu hatayla “çeldirici seçeneğe” takılırlar. Biraz daha sabırla seçenekler sonuna kadar okunsa, doğru olduğu çok belli olan seçenek görülecektir.
Örnek:
İlkçağ yaklaşık 4000, Ortaçağ 1000, Yeniçağ ise 350 yıl sürmüştür. Bu bilgiye göre aşağıdakilerden hangisi, çağların sürelerinin günümüze yaklaştıkça kısalmasının temel nedeni olarak gösterilebilir ?
A ) Ekonomik etkinliklerin çeşitlenmesi ve çoğalması
B ) Savaş ve göçlerin artması
C ) İklim şartlarının değişmesi
D ) Yeni milletlerin ve uygarlıkların oluşması
E ) Bilgi birikiminin ve etkileşimin artması
3.Birleşik cevaplı sorular
Bu tür sorularda öncüllerde verilen yargılar arasında ilişkiler kurarak istene cevap için hangisinin veya hangilerinin alınacağı önemlidir.Cevabı aramadan önce verilen dönemle ilgili sınırlama var mı; o dönemin özellikleri nelerdir gibi düşünülmelidir.
Örnek:
Milli mücadele yıllarında, “ Ulusal bağımsızlığın sağlanması için ulusça direnilmelidir. “görüşü önem kazanmıştır.
Buna göre ;
1. TBMM’nin açılması,
2. Düzenli ordunun kurulması,
3. Bölgesel direniş cemiyetlerinin birleştirilmesi gelişmelerinden hangileri, yukarıdaki görüşe kanıt olarak gösterilebilir ?
A ) Yalnız 1 B ) Yalnız 2 C ) Yalnız 3 D ) 1 ve 3 E ) 1,2 ve 3
4.Olumsuz ifade ile sorulan sorular
“ Aşağıdakilerden hangisi değildir ? “ , “ hangisi kullanılamaz ? “ gibi sorularla, öğrencinin 5 seçeneğin içindeki olumsuzu bulması istenir.
Olumsuz ifade dikkat çekmesi için “ koyu renkle “ yazılır. Bu tip sorularda en sık yapılan hata, olumsuz ifadeyi okumadan soruyu cevaplandırmaktır. “ hangisi söylenemez ? “ yerine karşısına ilk çıkan “ söylenebilir “ i işaretleyerek de dikkatsizlikle soruyu yanlış cevaplamaktadırlar.
Örnek:
Atatürk ilke ve inkılâpları doğrultusunda, devletin egemenlik gücünün aşağıdakilerden hangisine dayandığı söylenemez ?
A ) Bilimsel yöntemlere
B ) Akılcı politikalara
C ) Milli iradeye
D ) Anayasal düzene
E ) İlahi kaynaklara
5.Öncüllü sorular
Soru kökünde 3 – 4 madde halinde ön bilgi verilerek, öğrencinin belli bir özellik açısından bunları karşılaştırması ve doğru olanı seçeneklerde bulması istenir.
Örnek:
Radyoaktif bir elementin birim zamanda bozulan madde miktarı,
1.Kütlesine
2.Yarısının bozulması için geçen süreye
3.Ortamın sıcaklığına niceliklerinden hangilerine bağlıdır?
A ) Yalnız 1 B ) Yalnız 2 C ) 1 ve 2 D ) 1 ve 3 E ) 1,2 ve 3