Güncelleme Tarihi:
Yaklaşık 2 milyon 300 bin adayın katılacağı Yükseköğretim Kurumları Sınavı’na (YKS) 10 gün kaldı. YKS’de bilgiden ziyade, öğrencilerin sahip olması gereken yeterliliklerin ölçüleceği bir değerlendirme sistemi esas alındı. Özellikle ilk oturum Temel Yeterlilik Testi (TYT), Türkçe okuma-anlama yetkinliğiyle gündelik problemleri çözmede matematiksel düşünmeyi ve kavramları kullanmayı kapsıyor. Dolayısıyla TYT’de başarının yolu ‘yorumlama gücü’nden geçiyor. Uzmanlara göre, bu yıl ilk kez uygulanacak TYT, öğrencileri yeni soru tarzlarıyla zorlayabilir. Sınava 10 gün kala ‘yorumlama gücü’yle ilgili neler yapılabilir? Gazi Üniversitesi Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Gıyasettin Aytaş, “Anlama becerisi; öncelikle iyi gözlem, ardından dinleme ve okumayla birlikte gelişir. Öğrenme sürecinde yorumlama; alternatif görüş araştırma, sorunu ortaya çıkarma, keşfetme, eleştirme, değerlendirme süreçlerini kapsıyor” diyor. Prof. Dr. Aytaş, yeni sistemde öğrencilerin, bilgileri ne kadar etkin kullanabildiklerine ağırlık verildiğini, yorum becerilerinin ölçülmeye çalışıldığını hatırlatarak, adaylara şunları öneriyor:
BİLGİYE HÂKİM OLUN
Öncelikle temel düzeyde bilgiye hâkim olmanız gerekiyor. Örneğin, matematik, fizik, kimya gibi temel bilimlerin birbiriyle bağlantıları ve ilişkilerini çözümleyebilmek için belli bir bilgi basamağını; söz gelimi dört işlemi tam ve doğru bilmelisiniz. Bu bilgiden hareketle, diğerleri arasında ilişkilendirme ve bağlantı oluşturma daha kolay olur.
Yorumlama, bireyin yeterliliğini en iyi şekilde göstermesi anlamına geliyor. Bunun için yapılması gereken, neyi çok bildiğinizden ziyade bilgilerin ne işe yaradığını ve diğerleriyle ilişkisini kurabilmek. Türkçe temel yeterliliği tüm alanlar için şart, onsuz diğerlerinde başarı sağlamanız mümkün değil.
KARŞILAŞTIRMA BECERİSİ ŞART
Eldeki bilgileri kullanıp karşılaştırma yaparak genelleyebilmelisiniz. Bu donanıma sahip değilseniz, “Yorum yapıyorum” diyerek, istenenden uzaklaşır ve başarısız olursunuz.
En önemli konulardan biri de karşılaştırma yaparak, karşı görüşler arasında değerlendirmede bulunmak ve yorumlamak. Burada istenen, öğrencilerin daha önceden bildiklerini uygulamasına olanak sağlayarak, düşüncelerine değer biçmesine fırsat vermek.
Eksiksiz yorumlama becerisi, istenenin bütün özellikleriyle kavranmasıyla mümkün. Söz gelimi Türkçe için sözcükler, sözcük grupları, cümleler ve cümlelerin oluşturduğu paragraflar arasındaki ilişkiler, temel başlıkların iyi özümsenmesiyle yorumlanabilir.
PROBLEMİ ZİHNİNİZDE CANLANDIRIN
Vural Aksankur (Hocalara Geldik matematik öğretmeni): Tekrar yaparken yeni tarz soruların olduğu denemeler çözün. Özellikle ezberden kaçarak soruları yorum gücüyle çözmeye dikkat edin. Bunun için yeterli vaktinin olmadığını düşünenler olabilir ancak çalışılması gereken yeni bilgi yok, sadece doğru düşünme tekniği öğrenilmeli.
Problem sorularında her cümleyi didik didik edip yorumlayın. Verilen bilgiyle doğru denklemi kurup problemi çözmelisiniz. Eğer zihninizde canlandıramazsanız, doğru denklemi kuramazsınız. ALES sorularını inceleyebilirsiniz. Çünkü TYT’deki problem sorularının benzerleri ALES’te çıkıyordu.
Şekil ya da örüntü içeren sorularda, şekilleri inceleyerek örüntü kurgusunu bulun. Bu tecrübe gerektirdiğinden, kalan sürede farklı kaynaklardan bol bol bu tarz sorular çözün. Şekilli soruları özellikle Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı (YÖS) kaynaklarında bulabilir, benzer deneme ve testlere internetten ulaşabilirsiniz.
Gün aşırı TYT ve Alan Yeterlilik Testi için denemeler yapın. Bunu sabah sınav saatinde ve mutlaka süre tutarak gerçekleştirin. Sonra analiz edin, yoksa denemenin bir anlamı olmaz. Örneğin, köklü sayılardan bir kez soru kaçırmanız göz ardı edilebilir. Ancak birkaç denemede yapamadıysanız, konu eksiğiniz vardır. Mutlaka çalışın.