Güncelleme Tarihi:
Her tutundurma faaliyeti aynı zamanda bir ikna sürecidir. Üretici firma, tanıtım sunum, reklam, duyuru ve satış gibi aşamalarla ürünlerini halka arz eder ve hedef kitleyi satın almaya yönlendirir.
Potansiyel alıcı kitlesinin ürünleri satın almaya ya da hizmetlerden faydalanmaya yönlendiren tüm reklam ve pazarlama faaliyetlerine tutundurma denir. Tutundurma da ilk amaç marka değerini arttırmaktır. Pazarlama ve reklam alanında çalışmalar, tüketicilerin satın alma davranışlarını etkilediği takdirde çok daha fazla satış yapmak mümkün hale gelir.
Tutundurma Neden Önemlidir?
Serbest piyasa koşullarında rekabet her geçen gün biraz daha artmaktadır. Bu rekabetin üstesinden gelebilmek ve piyasada tutunabilmek için belli başlı stratejilerin başarılı bir şekilde uygulanması gerekir. Bu stratejilerin en önemlilerinden biri ise tutundurmadır.
Tutundurma, cironun düzenli aralıklarla artmasını sağlar. Belli bir zamandan sonra çok daha az reklam yaparak çok daha fazla satış yapılmasında tutundurma faaliyetlerinin payı büyüktür.
Tutundurma Faaliyetleri Nelerdir?
1- Reklam
Tutundurma faaliyetlerinin ilk aşamasını reklamlar oluşturur. Reklamlar yazılı ve görsel olabileceği gibi, radyo, televizyon ve internet gibi farklı iletişim kanallarından da yayımlanabilir.
Reklamlarda amaç hem markanın hatırlanmasını sağlamak hem de satın alma taleplerini kalıcı hale getirmektir. Reklamın başarıya ulaşması için doğrudan doğruya alıcı hedef kitleye seslenmesi, ürünü ya da hizmeti özetleyen bir slogan ve içeriğe sahip olması gerekir.
2- Promosyon
Günümüzde, hemen hemen her ürünün birçok alternatifi olduğu için üretici firmaların kendilerini sürekli müşterilere hatırlatması gerekir. Bunun en kolay ve masrafsız yolu ise promosyondur. Promosyonlu ürünlerin üstünde markanın adı, sloganı ve iletişim bilgileri yazar. Kalem ve kupa gibi promosyonlu ürünler gün içinde sürekli kullanıldığı için, marka ve slogan alıcılara hatırlatılmış olur.
3- Sosyal Medya
Sosyal medya, alıcı ile üreticilerin arasındaki fiziksel mesafeyi tamamen ortadan kaldırmıştır. Şikayetlere ve ürün yorumlarına aynı gün içerisinde cevap verilmesi ya da canlı destek hattı, günümüzde en sık uygulanan tutundurma faaliyetleri arasında yer alır.
Tutundurma Kavramının Özellikleri Nelerdir?
1- Tutundurma faaliyetleri, belirli bir zaman dilimini kapsamaz ve belli başlı hedef kitlesine yönelik değildir. Amaç olabildiğince fazla kişiye, mümkün olduğunca fazla satış yapmaktır.
2- Online satış mağazalarının artması ile birlikte dijital pazarlamanın ve tutundurma faaliyetlerinin önemi aynı oranda artmıştır.
3- Tutundurma faaliyetlerinde kişisel satış ve halkla ilişkiler de önemli bir yer tutar.
4- Bu faaliyetler, firmaların bütçesine ve hedef kitlesine göre farklılık gösterebilir.