Güncelleme Tarihi:
PwC tarafından TÜSİAD işbirliğiyle hazırlanan ‘2023’e Doğru Türkiye’de STEM Gereksinimi’ başlıklı rapor Çırağan Palace Kempinski İstanbul’da düzenlenen toplantıyla basına tanıtıldı. Raporda, yenilikçiliğin temelini oluşturan STEM (fen, teknoloji, mühendislik, matematik) becerilerinin ekonomik büyüme bakımından taşıdığı öneme dikkat çekildi. 2016-2023 döneminde STEM istihdam gereksiniminin 1 milyona yaklaşacağı ve bu ihtiyacın ortalama 300 bininin yani yaklaşık yüzde 31’inin ise karşılanamayacağı öngörülüyor. Yeni müfredat çalışmalarında STEM’e de yer verilmesinin önemli bir adım olduğunu aktaran TÜSİAD Yönetim Kurulu Başkanı Erol Bilecik, şunları söyledi:
O İŞLER HENÜZ İCAT EDİLMEDİ
Zorlu Holding CEO’su Ömer Yüngül, çocukların gelecekte hangi meslekleri yapacaklarını bilmediklerini belirterek, “Bugün çocuklarımızın gelecekte ne iş yapacağını ne kendileri ne de bizler biliyoruz. Çünkü o işler henüz icat edilmedi. Robotların, insanları yöneteceği bir dünya yakın gelecek için çok mümkün görünmese de insanların robotlarla birlikte çalışmasının çok doğal karşılanacağı bir dünyada yaşamaya başlayacağımız kesin. Bizim bugün yapmamız gereken şey gençlerimize hangi mesleği seçmeleri gerektiği yönünde akıl vermek değil, onları bu dünyaya uyum sağlayacak şekilde yetiştirmek” dedi.
KAS YERİNE BEYİN GÜCÜ
Bugün ilkokula başlayanların, yüzde 65 bilinmeyen mesleklere sahip olacaklarını belirten TÜSİAD STEM Çalışma Grubu Başkanı Burak Aydın, şunları söyledi:
Eğitimde iyileştirmeler fayda sağlayacak
Rapora göre, 2023 yılı için tüm sektörlerdeki toplam istihdamın yaklaşık 34 milyonu bulması ve bunun yaklaşık 3.5 milyonunun STEM istihdamı olması bekleniyor. 2016-2023 döneminde STEM istihdam gereksiniminin 1 milyona yaklaşacağı ve bu ihtiyacın yaklaşık 300 bininin yani yüzde 31’inin ise karşılanamayacağı öngörülüyor. Türkiye’nin yüzde 17 olan STEM mezunlarının toplam mezunlarına oranı, Brezilya’nın ilerisinde yer alırken, ABD ve Avustralya ile benzerlik gösteriyor, diğer OECD ülkelerinin ise gerisinde. Neler yapılması gerektiğine dair öneriler ise özetle şöyle:
- Türkiye’de ihtiyaç duyulan STEM işgücünün sağlanması için devlet, eğitim ve iş dünyası gerekli politika, programlar ve eylemler için birlikte hareket etmeli.
- STEM eğitim yaklaşımının okul öncesinden başlayarak tüm eğitim kademelerinde hayata geçirilmesi ve eğitimde kalitenin yükseltilmesi büyük önem taşıyor. Yaratıcı, yenilikçi, analitik ve eleştirel düşünen, problem çözme becerileri yüksek bireyler yetiştirilmesi için müfredatta, eğitim yöntemlerinde ve öğretmen eğitiminde iyileştirmeler fayda sağlayacak.
- Yükseköğretimde eğitim içerikleri, iş dünyasının ihtiyaç ve beklentilerini karşılayacak şekilde, iş hayatına uyum gözetilerek zenginleştirilmeli ve üniversite ile sanayi arasında iş birlikleri artırılmalı.
- STEM mezunlarının olabildiğince STEM alanlarına yönlendirilmesi, teknoloji ve inovasyon alanında ihtiyaç duyulacak nitelikli işgücünün karşılanması bakımından önemli.
- Şirketler iş hayatında gerekli olan STEM profillerini oluşturarak, ihtiyaç duyulan işgücü hakkında daha fazla bilgi sağlayarak, iş ve staj imkanları sunarak öğrencilerin çalışma yaşamına daha iyi hazırlanmaları için fırsatlar yaratabilir.