Güncelleme Tarihi:
Alt komisyonun talebi doğrultusunda, TBMM Araştırma Hizmetleri, gençlerin fen bilimleri, teknoloji, mühendislik ve matematik alanlarına ağırlık veren eğitim anlayışı STEM'le ilgili rapor hazırladı. Raporda, bazı OECD ülkelerinin STEM eğitimi konusundaki verileri aktarıldı. Söz konusu ülkelerin, STEM konusunda izledikleri eğitim politikaları ile başta kız çocukları olmak üzere, toplumun tüm bireylerinin STEM kariyerlerine yönlendirilmesi için gerçekleştirilen uygulama örneklerine yer verildi. Rapordaki tespitlere göre, OECD ortalamalarına bakıldığında bilgi ve iletişim teknolojileri (ICT) alanından mezunlar tüm programlar arasında en yüksek istihdamı oluşturuyor. Bu alanları mühendislikle ilgili bölümler ile doğa bilimleri (fizik, kimya ve biyoloji), matematik ve istatistik programları takip ediyor. Yükseköğretim programları içerisinde STEM ilgili alanlara başlayanların oranı, OECD'i ülkelerinde yüzde 20 iken Türkiye'de bu oran yüzde 18 düzeyinde bulunuyor.
Başta Kız Çocukları Olmak Üzere Gençlerin Bilim, Teknoloji, Matematik ve Mühendislik Alanlarına Yönlendirilmesi Alt Komisyonu ve AK Parti Gaziantep Milletvekili Bakbak, STEM alanlarına yönelik eğitim anlayışının dünyada yaygın olduğunu belirterek, komisyonun bu alanda farkındalık oluşturmaya çalıştığını söyledi. Teknolojik yarışta geri kalmak istemeyen tüm toplumların ortak idealinin, matematik ve fen bilimlerini kavramsal açıdan iyi anlayan, bu kavramları günlük hayatta karşılaştıkları problemleri çözmek için kullanabilen bireyler yetiştirmek olduğunu söyleyen Bakbak, nitelikli iş gücü talebi açısından bakıldığında, bilim ve teknoloji alanında hızla gelişen dünyada gelecekte STEM konularında yetişmiş insan ihtiyacının artacağı ve istihdam olanaklarının fazla olacağının herkes tarafından kabul edildiğini belirtti.
'21 YÜZYILDA MESLEKLERİN YÜZDE 75'İNİN STEM İÇERİKLİ OLACAĞI TAHMİN EDİLİYOR'
Kadınların ekonomiye katılımının ve istihdama dahil olmasının sosyolojik açıdan önemli katkılar sağlayacağını anlatan Bakbak, şöyle konuştu:
"Teknolojinin geleceğiyle ilgili referans niteliğinde olan Future of Jobs raporunu yayınlayan World Economic Forum raporunda 2020'ye kadar 5.1 milyon adet işin yok olacağı ve 2.3 milyon yeni işin ortaya çıkacağı belirtildi. Ortaya çıkacak yeni iş kollarının ise yazılım, donanım, bilgisayar ve elektronik alanlarında olacağı belirtildi. Bu ve buna benzer raporlar bizlere gösteriyor ki kadınlarımızı geleceğin meslekleri olan STEM alanlarına yönlendirmek zorundayız.
Dünya Ekonomik Forumunun 2016'da yayımladığı Geleceğin Meslekleri Raporu'na göre, şu anda ilkokulda okuyan öğrencilerin yüzde 65'i şu anda var olmayan işlerde çalışacak. Bill Gates Vakfı, 21 yüzyılda mesleklerin yüzde 75'inin STEM içerikli olacağını tahmin ediyor. Oxford Üniversitesi araştırmasına göre ise gelecek 20 yıl içinde mevcut mesleklerin yüzde 47'sinin yerini bilgisayarlar ya da başka meslekler alacak. Bu oran World Ekonomik Foruma göre yüzde 51. Görüleceği üzere uluslararası raporlar geleceğin meslekleriyle ilgili olarak aşağı yukarı aynı oranları veriyor. Gelecek 10 yıl içinde STEM (fen, teknoloji, mühendislik ve matematik) alanlarındaki mesleklerin diğer STEM dışı mesleklere göre yüzde 17 artacağı öngörülüyor. Geleceğin meslekleriyle ilgili gerçeklik, bütün uluslararası raporlarla ortaya konulmuşken biz de klişeleri yıkmak ve kız çocuklarını geleceğin mesleklerine uygun yetenekte yetiştirmek istiyorsak, başta kız çocukları olmak üzere gençleri STEM alanlarına yönlendirme zorunluluğumuz bulunuyor."
Türkiye’de STEM eğitim yaklaşımının yaygınlaşmasıyla ilgili son dönemde bazı başarılı girişimlerde bulunulduğunu anlatan Bakbak, TBMM'nin bu konuda önemli bir adım attığını ve alt komisyon çalışması ile tüm bu girişimlerin yaygınlaştırılacağını söyledi. Bakbak, "Bu kapsamda Milli Eğitim, Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler, Sanayi ve Teknoloji bakanlıkları başta olmak üzere konuyla ilgili çalışma yürüten TÜBİTAK, YÖK, iş dünyası ve sivil toplum kuruluşlarının görüşleri alınarak, Türkiye’nin STEM konusunda yol haritası oluşturulacak" dedi.
'ARAŞTIRAN, DONANIMLI BİR NESİL ARZULUYORUZ'
Türkiye'de, dijitalleşmenin iş gücü piyasalarına etkisinin olumlu yönde olması için de çalışmalar yürütüldüğünü anlatan Bakbak, şunları söyledi:
"Bu kapsamda, dijital dönüşüm sürecinde insan kaynağı niteliğini yeni çağın gerekliliklerine uygun hale getirmeyi hedefliyoruz. Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan öncülüğünde bilim ve teknolojiye yönelik altyapımızı geliştirmeye ve bu alanda nitelikli insan gücü yetiştirmeye özel önem veriyoruz. Türkiye Cumhuriyeti son 17 yılda, araştırmacıların önünü açan, teşvik ve burslarla bilim insanlarını destekleyen, çocukları, gençleri bilim ve teknolojiye yönlendiren, bilimsel anlamdaki rekabet gücünü artıran bir yol çiziyor. Bilimden teknolojiye, hayatın her alanında üreten, araştıran, donanımlı bir nesil arzuluyoruz."