Güncelleme Tarihi:
1 milyon 287 bin 847 ortaokul 8’inci sınıf öğrencisinin katıldığı TEOG’un ilk oturumlarının ardından uzmanlar, öğrenci görüşlerinden yola çıkarak soruları yorumladı.
Bilfen İlköğretim Kurumu bölüm başkanlarının yorumları şöyle:
Türkçe eleyici
Türkçe sorularının geçen yılki TEOG’la karşılaştırıldığında daha eleyici olduğu söylenebilir. Sınavda yayımlanan kazanımlar listesinde yer almayan “Edebiyat Bilgileri” konusundan bir soru var. Ayrıca kazanım listesinde yer aldığı hâlde “Yazım Kuralları” konusundan hiç soru sorulmadı. Türkçe sınavı günceli takip eden, genel kültürü sağlam, yorum kabiliyeti gelişmiş öğrencilerin başarılı olacağı bir sınavdı.
Virgülün kullanım göreviyle ilgili A ve C’de 17, B’de ve D’de 20’nci soru teknik olarak kusurlu, çünkü cümledeki virgüllerin ikisi eş görevli kelimeleri biri ise özneyi ayırmak için kullanılıyor. Ayrıca seçeneklerde bu iki kullanım alanına da yer verilmesi, öğrencilerin soruyu yanlış çözmelerine neden oldu.
Matematik soruları işlem ağırlıklı
Bu seneki matematik soruları işlem yoğunluğu sebebiyle geçen seneye göre daha zordu. Beklenildiği gibi kazanımların tamamını içeren sorulardan oluşuyor. Sınavdaki seçici ve eleyici soruları üslü ifadeleri içeren sorular var.
Din soruları soyut konulardan
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersinin bu seneki TEOG sınavındaki kazanımları “Kaza ve Kader” ünitesi ile “ “Zekât, Hac ve Kurban İbadeti” isimli ünitenin ilk iki konu başlığını içeriyor. Dolayısıyla geçen seneki sınav konuları daha somut konulardan oluşurken, bu seneki sınav soruları daha soyut konuları içeriyor. Sınav öncesinde din dersi sorularının çözüm tekniğiyle ilgili öğrencilerimize tavsiye ettiğimiz “genelden özele” prensibinin çok doğru olduğu sınav sonrası görüldü.
Fen Bilimleri Dershanesi uzmanlarının yorumları:
Türkçe yoruma dayalı
Sorular ağırlıklı olarak yoruma dayalı. Paragraf sorularına daha çok yer verilmiş. Sorular öğrenciyi zorlayacak ağırlıkta değil. Seçici bir sınav değil. Özellikle dilbilgisi soruları sayıca çok az.
Matematikte seçici soru yok
Soruların dili anlaşılır düzeyde ve müfredata uygun. Ancak seçici soru yok. 2013-2014 TEOG 1. Sınavına göre (geçen yıla göre) daha kolay sorulardan oluşuyor.
Din sınavında birkaç eleyici soru var
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi soruları belirtilen müfredat dahilinde sorulmuştur. Yoruma dayalı sorular ağırlıkta olup sorularda kullanılan kavramlar öğrenci seviyesine uygundur. Birkaç eleyici soru dışında öğrenciyi zorlayacak soru bulunmamaktadır. Genel anlamda kolay bir sınav olduğunu söyleyebiliriz.
Sevinç Derhanesi uzmanlarının yorumları:
Türkçe soruları daha seçiciydi
2014 – 2015 Eğitim Öğretim yılı 1. TEOG sınavı Türkçe soruları, öğrencilerimizden aldığımız bilgiye göre bir önceki yıla göre çok daha seçici sorulardan oluşmuştur. Öğrencinin okuma, anlama, yorumlama yeteneğini ölçmeye yönelik soruların ağırlıklı olduğu sınavda, anlaşılır bir Türkçe kullanılmıştır ve sorular, müfredata uygundur. Sadece C kitapçığı 15. soruda, soru kökü ve seçeneklerin daha net olması gerekirdi. Parçadaki “Dil ve anlatım yönünden güzel eserler okumak…” ifadesi öğrencileri D seçeneğine de yönlendirebilir. Dil bilgisi soruları, öğrencilerin yapabileceği düzeyde, açık ve net sorulardır. Virgülün görevinin sorulduğu noktalama sorusunda ise 3. virgül A seçeneğinde belirtilen görevde kullanılmamıştır, soru bu yönüyle tartışmaya açıktır, cümlede 3. virgül yerine noktalı virgül getirilmelidir. Sınavda yazım kurallarından soru gelmemiştir. Cümlenin öğelerinden bir, eylemsiden iki ve noktalama işaretlerinden bir soru vardır.
Matematik soruları orta ve kolay düzeydeydi
2014-2015 Eğitim Öğretim yılı 1. TEOG sınavı matematik soruları, öğrencilerimizden aldığımız bilgilere göre bir önceki yıla paralel sorulardan oluşmuştur. Akıl yürütme, ilişkilendirme, iletişim ve problem çözme becerilerini ölçmeye yönelik, ifadeleri açık, tek aşamalı ve müfredata uygun soruların bulunduğu bir sınav olmuştur. D kitapçığındaki 1., 8. ve 20. Sorular çeldiricisi yüksek nitelikte sorulardır. Sınavda, 9 tane kareköklü sayılar, 7 tane üslü sayılar, 2 tane öteleme, 1 tane fraktal, 1 tane histogram konularından soru gelmiştir. Geçen seneki sınav sorularına göre daha çok son konuların ağırlıkta olduğu görülmektedir. Sınav genel olarak kolay ve orta düzeyli olup işlem ağırlıklı sorulardan oluşmuştur.
Din soruları müfredata uygun
2014 – 2015 Eğitim Öğretim yılı 1. TEOG sınavı Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi soruları, müfredata uygun olarak hazırlanmıştır. Zor olmayan orta derecede bir sınav olmuştur. Sorularda bilgi sorularının yanında oldukça fazla kavrama ve yorumlama soruları vardır. Ancak çalışan, konuya hakim olan ve ayetleri yorumlayabilen öğrenciler daha başarılı olacaklardır.
Nesibe Aydın Dershanesi eğitimcilerinin yorumları şöyle:
Türkçe: 20 sorunun 9’u (yüzde 45’i) paragrafta anlam, 4’ü (yüzde 20’si) sözcükte ve söz öbeklerinde anlam konularından soruldu. Geri kalan 6 soru “Yazım Kuralları” konusu hariç diğer tüm konulardan çıktı. Ancak, sınav konuları kapsamında olmamasına rağmen bu sınavda, “Yazı Türleri” konusundan bir soru yer aldı. Soruların çoğu anlaşılır ve kolay düzeydedir. Sınavda, çelişkili so- ruların olmadığı gözlenmektedir. Sadece, noktalama işaretlerinden “virgül” ile ilgili sorunun çeldirici olduğu düşünülüyor(C kitapçığı 17. soru). Sonuç olarak 2014 TEOG Türkçe sınavı bize göstermiştir ki MEB, “okuma , anlama yorumlama” sorularına ağırlık vermiş ve soruları da bu kazanımlara yönelik hazırladı.
Matematik: 20 sorunun 9’u (yüzde 45’i) kareköklü sayılar, 7’si (yüzde 35’i) üslü sayılardan soruldu. Geri kalan 4 soru ise diğer tüm konulardan çıktı. Soruların yüzde 70’i orta düzeyde, yüzde 30’u ise çok kolay düzeyde soruldu. 2014 TEOG Matematik soru tarzları, geçen yılki TEOG sınavına benzer soruldu.
Din kültürü ve ahlak bilgisi: 20 sorunun 4’ü (yüzde 20’si) kaza ve kader, 4’ü (yüzde 20’si) paylaşma ve yardımlaşma, 4’ü (yüzde 20’si) insan sorumluluğu konularından soruldu. Geri kalan 8 soru ise, diğer tüm konulardan çıktı. 2014 TEOG Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi soruları, geçen yıla göre müfredata ve kazanımlara daha uygun ve kaliteli sorulardan oluşuyor. Kolay, orta ve zor düzeyde soruların sayısı, aynı oranda dağıtılmış.